Ilmarisen uudistettu suhdanneindeksi: Työntekijämäärän lasku voimistui

Kuva: Sami Kelhä, Ilmarinen

Ilmarisen suhdanneindeksi kertoo ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa. Alun perin suhdanneindeksiin on valittu seitsemän eniten työllistävää ja talouden kehitystä parhaiten kuvaavaa toimialaa. Nyt indeksi laajenee kolmella uudella toimialalla, jotka ovat hallinto- ja tukipalvelut, asiantuntijapalvelut sekä terveys- ja sosiaalipalvelut.

Ilmarisen suhdanneindeksin negatiivinen kehitys voimistui maaliskuussa. Työntekijämäärä laski maaliskuussa 2,9 prosenttia (helmikuu -2,5) verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Ilmarisen seuraamista toimialoista ainoastaan terveys- ja sosiaalipalvelu pysyi lähes ennallaan (-0,2 %).

– Suhdanneindeksin laajennuksen myötä indeksimme kattaa nyt noin 90 prosenttia yksityisen sektorin työllisistä, tarjoten näin entistä edustavamman ja kattavamman näkymän talouteen ja työllisyyskehitykseen. Uudistetun indeksin tulokset kertovat, että terveys- ja sosiaalipalveluissa työntekijämäärä on pysynyt vakaana suhteessa muihin aloihin. Terveys- ja sosiaalipalveluissa on joissakin yrityksissä jopa pulaa osaavista työntekijöistä, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Kaikki toimialat laskussa

Ilmarisen suhdanneindeksin toimialoista olivat terveys- ja sosiaalipalveluiden lisäksi laskussa: henkilöstövuokraus (-11,3 %), rakentaminen (-10,8 %), majoitus- ja ravitsemusala (-4,4 %), hallinto- ja tukipalvelut (-3,6 %), teollisuus (-2,4 %) kuljetus (-2,0 %), kauppa (-2,0 %), asiantuntijapalvelut (-1,8 %), sekä ja viestintä- ja tietotekniikka (-0,9 %).

– Suhdanneindeksi on laskenut nyt kymmenen kuukautta perätysten, ja työntekijämäärät laskivatkin maaliskuussa kaikilla Ilmarisen seuraamalla toimialalla. Teollisuuden ja viennin haasteet ja edelleen kohollaan olevat korot vaikuttavat negatiivisesti talouteemme. Markkinoilla odotellaan innokkaasti korkojen laskua, mutta Euroopan keskuspankki päätti vielä viime viikolla pitää ohjauskorkonsa ennallaan. Nyt korkolaskun arvioidaan mahdollisesti alkavan kesäkuussa, Jouni Vatanen sanoo.

– Rakentamisessa sekä siihen kytkeytyvässä henkilöstövuokrauksessa alakulo on näkynyt suhdanneindeksissämme jo yli vuoden ajan. Rakennusteollisuus RT ry:n mukaan rakentaminen vähenikin 11 prosenttia vuonna 2023. Rakentamisen kaikki sektorit hyytyivät, mutta asuntotuotannon pudotus oli isoin. Myönnetyt asuntorakennusluvat olivat viime vuonna Tilastokeskuksen mukaan koko tilastohistorian alhaisimmalla tasolla. Rakentamista piristäisi korkojen lasku, joka voisi käynnistää hiljaista asuntomarkkinaa.

Alueellisesti tarkasteltuna työntekijämäärien kehitys oli maaliskuussa negatiivista helmikuun lailla koko Suomessa. Eniten laskua tuli Itä-Suomessa ja vähiten Länsi-Suomessa.

Maaliskuun työntekijämäärien kehitys alueittain:

• Itä-Suomi (-4,2 %)
  • Pohjois-Suomi (-3,7 %)
  • Etelä-Suomi (-2,5 %)
  • Länsi-Suomi (-2,4 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Sami Kelhä, viestintäpäällikkö, p. 050 587 8464, sami.kelha@ilmarinen.fi

Ilmarinen’s return on investments 3.2 per cent and efficiency improved further26.4.2024 14:09:10 EEST | Tiedote

The return on Ilmarinen’s investments in January–March was 3.2 per cent. The company’s cost-effectiveness improved further as premiums written grew and the operating expenses necessary for providing pension security fell. “We have successfully continued implementing Ilmarinen’s strategy and improved our productivity significantly over the past six years,” says Ilmarinen’s CEO Jouko Pölönen.

Ilmarinens placeringsavkastning var 3,2 procent och effektiviteten förbättrades ytterligare26.4.2024 14:05:36 EEST | Tiedote

Avkastningen på arbetspensionsbolaget Ilmarinens placeringar var i januari–mars 3,2 procent. Bolagets kostnadseffektivitet förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade och de omkostnader som behövs för verkställande av pensionsskyddet minskade. – Vi har fortsatt att framgångsrikt genomföra Ilmarinens strategi och i betydande grad utökat vår lönsamhet under de senaste sex åren, konstaterar Ilmarinens verkställande direktör Jouko Pölönen.

Ilmarisen sijoitustuotto 3,2 prosenttia, ja tehokkuus parani edelleen26.4.2024 14:02:56 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Ilmarisen sijoitusten tuotto oli tammi–maaliskuussa 3,2 prosenttia. Yhtiön kustannustehokkuus parani edelleen vakuutusmaksutulon kasvaessa ja eläketurvan tuottamiseen tarvittavien hoitokulujen laskiessa. – Olemme jatkaneet menestyksekkäästi Ilmarisen strategian toteuttamista ja kasvattaneet tuottavuuttamme viimeisten kuuden vuoden aikana merkittävästi, toteaa Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen.