Ilmarinen palkitsi kymmenen tekoa paremman työelämän puolesta – juhlavuoden työelämäteoksi nousi isovanhempainvapaa

Ilmarisen Suomen 100-vuotisjuhlakampanja paremman työelämän puolesta huipentui palkintojenjakoon tiistaina 28. marraskuuta. Suosituimmaksi työelämäteoksi nousi DNA:n isovanhempainvapaa, joka sai verkkosivuilla toteutetussa äänestyksessä eniten ääniä.

Vuoden alusta DNA on tarjonnut ensimmäisenä yrityksenä Suomessa kaikille isovanhemmaksi tuleville työntekijöilleen viikon palkallisen vapaan, joka on tarkoitus käyttää perheen yhdessäoloon. Isovanhempainvapaa keräsi eniten ääniä Ilmarisen verkkoäänestyksessä. Lisäksi kampanjan tuomaristo kiitti tekoa edelläkävijyydestä ja innovatiivisuudesta.

”Teko on oiva osoitus työn ja vapaa-ajan yhdistämisestä ja perheystävällisistä arvoista. Kiitosta teko saa myös henkilöstön kuulemisesta, sillä aloite isovanhempainvapaaseen tuli alun perin henkilöstöltä ja se vietiin ennakkoluulottomasti ja ketterästi käytäntöön”, palkintoperusteluissa todetaan.

Juhlavuoden kampanjassa Ilmarinen haastaa yritykset tekemään tekoja, jotka lisäävät henkilöstön hyvinvointia ja työvireyttä, parantavat jaksamista ja luovat positiivista energiaa. Tekoja on kerätty verkossa kampanjasivulla www.ilmarinen.fi/100tekoa, jossa tekoja pystyy myös äänestämään. Hankkeen tavoitteena on tehdä työelämän hyvät käytännöt näkyviksi ja jakaa ne avoimesti kaikkien käyttöön. Tekoja on ilmoitettu noin sata, ja kampanja jatkuu vielä vuoden loppuun. Juhlavuoden jälkeen sivusto toimii kaikille avoimena paremman työelämän portaalina, josta löytyy vinkkejä työelämän ja työhyvinvoinnin kehittämiseen.

Eniten ääniä saaneen lisäksi palkintoja jaettiin kolmessa muussa sarjassa. Parempaa työkykyä -kategoriassa palkittiin tekoja, joilla on konkreettista vaikutusta työkykyyn. Teot ovat helposti toteutettavia, skaalautuvia ja eivät vaadi suuria resursseja. Tuomariston arvion mukaan nämä teot voisivat parantaa monen suomalaisen työpaikan arkea ja työntekijöiden työkykyä. Kategoriassa palkinnon saivat Palvelumuotoilutoimisto Palmun pelillinen Stairforce-sovellus, joka kannustaa käyttämään portaita hissin sijaan; Ovenian henkilöstötyytyväisyyttä systemaattisesti mittaavat Hymynaamat sekä Lindorffin 100 minuuttia työntekoa seisten -teemapäivä.

Innovatiivisimmat-sarjassa palkittiin tekoja, jotka tuovat uusia oivaltavia näkökulmia työhyvinvointiin ja heijastavat kykyä olla rohkeita ja miettiä tekoja yrityksen kulttuurin kautta. Sarjassa palkittiin Hopkinsin Pro Bono, jonka myötä jokainen työntekijä saa ottaa yhden yleishyödyllisen tai hyväntekeväisyysjärjestön asiakkaakseen ilman veloitusta; Lyytin multitasking-kiellon, joka kannustaa olemaan aidosti läsnä palavereissa sekä Graniittirakennus Kallion Parempaa työelämää puolisoiden tuella -tilaisuudet, jotka on tarkoitettu työntekijöiden puolisoille.

Kolmas sarja palkinnoissa oli ilahduttavat ja hymyä tuottavat teot, jossa haettiin hyvän mielen tekoja, jotka auttavat henkilökuntaa inspiroitumaan työstään ja voimaan paremmin. Teot ovat oivaltavia ja heijastavat yrityskulttuuria, joka tekee näistä työpaikoista ainutlaatuisia. Tässä kategoriassa palkittiin BPS Consulting Finlandin Välittäminen, johon sisältyi mm. pitkäaikaistyöttömän nuoren palkkaamisen; Mustin ja Mirrin Tassukaverit, eli mahdollisuus tuoda oma koira mukaan työpaikalle sekä DigiPeople Studion Työkaverirakkautta kuulounaalla, jossa kuukausittain arvottu pari valmistaa yhdessä lounaan koko työyhteisölle.

Kaikki palkitut yritykset saavat palkinnoksi työyhteisölle räätälöidyn hyvinvointipäivän. Palkintoraatiin kuuluivat Henkilöstöjohtamisen yhdistys Henry ry:n toiminnanjohtaja Marita Salo, Suomi100-juhlavuoden pääsihteeri Pekka Timonen sekä Ilmarisen asiakkuuksista ja työhyvinvointipalveluista vastaava johtaja Pekka Puustinen. Kymmenen pääpalkinnon lisäksi kampanjaan ilmoitetuista teoista on valittu kuukausittain kuukauden teko, joita on esitelty tarkemmin verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kuukauden teko valitaan vielä joulukuussa ja oman teon paremman työelämän puolesta ehtii vielä ilmoittaa mukaan.

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Noin 590 asiantuntijan voimin edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 900 000 ihmisen eläketurvasta. Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä on asiakkaitamme ja eläkevastuiden katteena oleva sijoitusomaisuutemme on yli 38 miljardia euroa.