Ilmarinen sijoittajien kansainväliseen kärkeen ilmastoraportoinnissa

PRI Leaders Group on PRI:n vuosittainen kunnianosoitus vastuullisen sijoittamisen käytäntöjä edistäneille jäsenilleen esimerkillisestä ilmastotoimiin liittyvästä raportoinnista.

PRI:nLeaders’ Groupiin nimeäminen on hieno kunnianosoitus. Olemme työskennelleet pitkäjänteisesti vastuullisen sijoittamisen edistämiseksi ja kehittäneet alan käytäntöjä yhdessä monien muiden toimijoiden kanssa, sanoo Ilmarisen sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Mikko Mursula.

PRI eli Principles for ResponsibleInvestmenton vuonna 2006 YK:n aloitteesta syntynyt vastuullisen sijoittamisen yhteistyöorganisaatio, jonka periaatteet Ilmarinen allekirjoitti samana vuonna.

Vuonna 2020 PRI teemana oli ilmastoraportointija kansainvälisten Financial Stability BoardinTCFD-raportointisuositusten huomioimiseen toiminnassa. Ilmastonmuutos nousi tänä vuonna teemaksi, koska PRI-aloitteen allekirjoittaneet sijoittajat ovat arvioineet sen tärkeimmäksi vastuullisen sijoittamisen teemaksi ja olennaiseksi riskiksi sijoitustoiminnassa.

Jäsenet PRI:nLeaders Group -listalle valitaan niiden tietojen perusteella, joita jäsenet raportoivat yhteistyön PRI-raporteissaan. Tänä vuonna arvioitiin muun muassajäsenten asettamia ilmastotavoitteita, ylimmän johdon tukea ilmastotoimille ja ilmastoriskien huomioimista sijoitustoiminnassa.

– Parhaiden käytäntöjen jakaminen ja soveltaminen omaan toimintaan on alalla tärkeää. Mitä useampi sijoittaja esimerkiksi edellyttää meidän tapaamme päästövähennystavoitteita ja -toimia sijoituskohteiltaan, sitä suuremman painoarvon vaatimukset saavat. Samalla pääsemme lähemmäs tavoitettamme sijoittaa hoitamamme eläkevarat hiilineutraalisti vuoden 2035 loppuun mennessä, Mursula sanoo.

Vastuullinen sijoittaminen on Ilmariselle keskeinen osa sijoitustoiminnan riskienhallintaa. Ympäristöön, ihmisoikeuksiin ja hyvään hallintoon liittyvien riskien huomioiminen kaikissa sijoituspäätöksissä on keskeinen osa eläkevarojen turvaavaa ja tuottavaa sijoittamista.

Toimintamme ja käytäntöjemme avoimuus on meille tärkeää. Siksi olemme julkaisseet PRI-raporttimme ja raportteihin liittyvät PRI:n tekemät arvioinnit verkkosivuillamme. Myös kaikkea sijoitustoimintaamme koskevat vastuullisen sijoittamisen periaatteet ja niihin liittyvät käytännön ohjeet ovat julkisia ja löytyvät verkkosivuiltamme, kertoo Ilmarisen vastuullisen sijoittamisen päällikkö Karoliina Lindroos.

Voit tutustua PRI:nLeaders Group -raporttiin PRI:n verkkosivuilla.

Lisätietoja:

Karoliina Lindroos, vastuullisen sijoittamisen päällikkö, p. 040 577 2203

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on lähes 49 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän lasku tasaantui – toimialoissa on suuria alueellisia eroja15.10.2020 10:15:54 EESTTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä syyskuussa noin viisi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Lasku on selvästi tasoittunut koronapandemiasta alkaneesta kevään syöksystä. Suurin lasku oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä pudotusta tuli yli 15 prosenttia. Henkilöstövuokraus ja kaupan ala toipuivat syyskuussa parhaiten. Toimialojen tilanne vaihtelee kuitenkin eri puolilla Suomea.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Lasku tasaantuu – Työntekijämäärä putosi elokuussa kuitenkin lähes seitsemän prosenttia15.9.2020 12:10:58 EESTTiedote

Työntekijämäärät laskivat Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä elokuussa lähes seitsemän prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Lasku on tasoittunut, mutta työntekijämäärä on selvästi matalammalla tasolla kuin ennen korona-aikaa. Suurin lasku oli henkilöstövuokrausalalla, missä pudotusta tuli 18 prosenttia. Majoitus- ja ravitsemusalalla lasku hidastui selkeästi.