Ilmarisen energiansäästövinkit tavoittavat yli 15 000 ihmistä

Ilmarinen on mukana Astetta alemmas -energiansäästökampanjassa. - Säästämme energiaa omissa tiloissamme ja annamme energiansäästövinkit työntekijöillemme ja vuokralaisillemme. Vastuullisilla toimenpiteillä pienennämme hiilijalanjälkeämme kiinteistöissämme, kiinteistösijoitusjohtaja Tomi Aimonen sanoo.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikeuttaa energian saatavuutta ja nostaa sen hintaa. Siksi Euroopassa tarvitaan keinoja säästää energiaa ja irtautua uusiutumattomista energialähteistä. Suomessa tätä tehdään työ- ja elinkeinoministeriön koordinoimalla Astetta alemmas -kampanjalla.

- Isona työnantajana, rakennuttajana ja vuokranantajana olemme ilman muuta mukana Astetta alemmas -kampanjassa, ja koska olemme niin suuri tekijä, osallistumisellamme on todella vaikututusta, Ilmarisen kiinteistösijoitusjohtaja Tomi Aimonen kertoo.

- Tämä koskettaa meitä kaikkia henkilökohtaisessa elämässä, työelämässä, opiskelussa ja palveluiden käyttäjinä. Vaikka yhden ihmisen vaikutus tuntuu pieneltä, yhdessä pystymme vähentämään energiankulutusta kunnolla, Aimonen sanoo.

Toimet Ilmarisen toimistolla Helsingissä - samat ohjeet toimitilavuokralaisille

Ilmarisella on iso toimisto Helsingin Ruoholahdessa. Siellä työskentelee Ilmarisen henkilöstön lisäksi myös monen muun organisaation väkeä. Lisäksi Ilmarinen omistaa yli sata liike-, toimisto-, varasto- ja muuta kiinteistöä. Niissä työskentelee noin 8500 ihmistä.

Energiaa on säästetty pitkäjänteisesti hyödyntämällä nykytekniikan tarjoamia mahdollisuuksia, muun muassa kiinteistöjen olosuhteiden optimointia etähallinnalla. Ilmarinen on mukana valtakunnallisessa toimitilojen energiatehokkuussopimuksessa.

- Syyskuussa ryhdyimme vähentämään energiankäyttöä vielä entisestään. Ohjeistamme vuokralaisiamme energian tehokkaaseen käyttöön. Kaikissa toimenpiteissä varmistetaan kiinteistöjen sisäilmasto-olosuhteiden terveellisyys ja turvallisuus, Aimonen kertoo ja listaa toimenpiteet:

• Optimoimme toimitilojen sisälämpötilat terveellisyydestä ja turvallisuudesta huolehtien.
  • Vähemmän käytössä olevien tilojen - kuten varastojen, käytävien, porrashuoneiden ja pysäköintitilojen - lämpötilaa lasketaan minimitasolle.
  • Optimoimme ilmanvaihtojärjestelmien toiminnan ja otamme erityisesti huomioon lämmöntalteenottojärjestelmien toiminnan.
  • Minimoimme kiinteistön valaistuksen niiltä osin kuin se on mahdollista ja turvallista toteuttaa. Muun muassa julkisivuvalaistukset otetaan pois päältä.

Ilmarisen ohjeet energian säästämiseen omille työntekijöille ja vuokra-asukkaille

Ilmarinen omistaa noin 5 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu noin 6000 vuokralaista. Omia työntekijöitä on noin 600.

- Annamme työntekijöillemme ja vuokralaisillemme käytännönläheiset ohjeet siitä, miten energiaa on helppo säästää. Ohjeistamme on hyötyä paitsi vuokralaiselle itselleen, myös koko Suomelle, kun sähkö- ja lämpökulutukset eivät ole niin korkeita kuin mitä ne olisivat ilman energiasäästötoimenpiteitä, Aimonen kertoo.

- Uskomme, että näitä vinkkejä todella käytetään, sillä sähkön ja lämmön hinnat ovat nousseet niin hurjasti, Aimonen sanoo.

Ohjeita jaetaan asuinkiinteistöissä huoneistokohtaisesti ja tiedotteilla vuokralaisportaaliin, Ilmarisen verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin nettisivuille ja omissa toimitiloissa kerrotaan asiasta henkilökohtaisesti. Ohjeet tiivistettiin Motivan materiaalista.

Irti uusiutumattomista energianlähteistä

Ilmarinen on jo pitkään tehnyt työtä ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja uusiutumattomista energianlähteistä irtautumiseksi.

- Suomen suurimpana sijoittajana me pystymme vaikuttamaan. Tavoitteemme on, että sijoitussalkkumme on hiilineutraali vuoden 2035 loppuun mennessä, Aimonen kertoo.

Mikä Astetta alemmas -kampanja?

Astetta alemmas on työ- ja elinkeinoministeriön koordinoima kampanja, jonka pääkumppanit ovat valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva, Energiavirasto, ympäristöministeriö, valtioneuvoston kanslia ja Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. Lisäksi mukana on yli 140 organisaatiota.

Kampanja alkaa varsinaisesti energiansäästöviikolla 10.10.2022, mutta esimerkiksi Ilmarisessa energiansäästö on jo aloitettu. Kampanjan tavoite on, että vähintään kolme neljäsosaa suomalaisista säästää energiaa ja että pitkällä aikavälillä energiaa kulutetaan vähemmän kuin nyt.

Lisätietoja:

kiinteistösijoitusjohtaja Tomi Aimonen, 010 284 3835
rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen, 010 284 3867

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on noin 60 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.6.2022: Premieinkomsten växer starkt, placeringsavkastningen var negativ och solvensen är på en fortsatt god nivå16.8.2022 11:16:31 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var -6,2 (8,9) procent, dvs. 3,8 miljarder euro negativ som en följd av aktiekursernas nedgång och räntestegringen. Placeringarnas marknadsvärde sjönk till 56,7 (60,8) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 5,9 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,1 procent.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 June 2022: Premiums written growing strongly, return on investments negative, solvency remained good16.8.2022 11:12:16 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was -6.2 (8.9 per cent), i.e. EUR 3.8 billion negative due to falling stock prices and rising interest rates. The market value of investments fell to EUR 56.7 (60.8) billion. The long-term average return on investments was 5.9 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.1 per cent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2022: Vakuutusmaksutulo vahvassa kasvussa, sijoitustuotto jäi negatiiviseksi, vakavaraisuus edelleen hyvällä tasolla16.8.2022 11:07:04 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli -6,2 (8,9) prosenttia eli 3,8 mrd. euroa negatiivinen osakekurssien laskun ja korkojen nousun seurauksena. Sijoitusten markkina-arvo laski 56,7 (60,8) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 5,9 prosenttia. Tämä vastaa 4,1 prosentin reaalituottoa.