Ilmarisen organisaatio uudistuu

Ilmarisen organisaatio uudistuu asiakaslähtöisemmäksi ja ketterämmäksi. Uudelleenorganisointia koskeneet yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen.

Organisaatiomuutosten taustalla on Ilmarisen huhtikuussa päivitetty strategia, jossa korostuvat asiakaskokemus, henkilöstökokemus ja tehokkuus. Organisaatiomuutokset tulevat voimaan 1. heinäkuuta 2019.

– Tavoitteenamme on parantaa asiakaskokemusta ja tehokkuutta. Asiakaslähtöinen organisaatio on mahdollisimman matala ja päätöksenteko tapahtuu lähellä asiakasta. Organisaatio madaltuu, kun keskijohdon tehtäviä yhdistetään. Lisäksi uudessa organisaatiossa perinteisen linjajohtamisen rinnalle tuodaan prosessijohtamisen malli, jossa keskeiset ydinprosessit on määritelty asiakkaan tarpeista käsin, Ilmarisen toimitusjohtaja Jouko Pölönen sanoo.

– Päivitetyssä strategiassamme painottuu myös henkilöstökokemus, jota haluamme parantaa madaltamalla hierarkiaa, tehostamalla päätöksentekoa ja tiivistämällä yhteistyötä yli linjarajojen, Pölönen jatkaa.

Organisaation uudistamisen johdosta Ilmarisessa käytiin koko henkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut. Uudelleenorganisoinnin seurauksena noin 70 nykyistä tehtävää lakkaa. Samaan aikaan syntyy noin 60 uutta tehtävää, jotka pyritään ensisijaisesti täyttämään sisäisesti. Kokonaishenkilöstömäärä uudessa organisaatiossa tulee olemaan 10-20 henkilöä nykyistä pienempi.

Uusia tehtäviä ovat mm. prosessinomistajan roolit, joiden tehtävänä on johtaa ja kehittää ydinprosesseja asiakkaalta asiakkaalle. Uusia tehtäviä syntyy runsaasti myös teknologia ja kehittäminen -toimintoon, jossa toimintamalli uudistuu asiakas- ja liiketoimintalähtöisemmäksi.

– Siirrymme it-lähtöisestä järjestelmien kehittämisestä liiketoiminnan ja prosessien kehittämiseen. Kaikki kehittäminen tehdään suoraan asiakkaiden tarpeeseen ja asiakkaat otetaan jatkossa entistä vahvemmin mukaan kehittämiseen, Pölönen kertoo.

Muutoksia johtoryhmässä

Organisaatiomuutoksen seurauksena Ilmarisen johtoryhmän koko pienenee yhdellä henkilöllä, kun aktuaaripalvelut ja riskienhallinta sekä talous yhdistetään. Uuden toiminnan suunnittelu ja seuranta -toiminnon vetäjäksi tulee nykyinen talousjohtaja Matias Klemelä, joka on nimitetty talous- ja riskienhallintajohtajaksi 1.7. alkaen.

Vastuulliseksi vakuutusmatemaatikoksi 1.7. alkaen on nimitetty FT, SHV Barbara D’Ambrogi-Ola, joka toimii aktuaari- ja analytiikkapalvelut -osaston johtajana. Osasto toimii Klemelän alaisuudessa, mutta vastuullisen vakuutusmatemaatikon roolissa D’Ambrogi-Ola raportoi suoraan toimitusjohtaja Pölöselle.

– Uudessa toimintamallissamme korostuu tiedolla johtaminen. Hyödymme tietoa ja analytiikkaa oman liiketoiminnan johtamisessa, ja haluamme luoda tiedosta lisäarvoa myös asiakkaille, esimerkiksi työkyvyttömyysriskin ennustamiseen. Matias Klemelän johdolla rakennamme tämän tueksi vahvan osaamiskeskittymän, Pölönen sanoo.

– Samassa yhteydessä haluan lämpimästi kiittää Hillevi Mannosta arvokkaasta ja pitkäjänteistä työstä Ilmarisen ja koko suomalaisen eläkejärjestelmän hyväksi.

Toinen johtoryhmätason muutos koskee viestintä ja yhteiskuntasuhteet -toimintoa, johon yhdistetään jatkossa myös markkinoinnin tehtäviä. Toiminnon vetäjänä jatkaa yhteiskuntasuhteiden johtaja Jaakko Kiander, jonka vastuulle tulee viestinnän, yhteiskuntasuhteiden ja yritysvastuun lisäksi myös brändin kehittäminen sekä markkinointiviestintä.

Ilmarisen organisaatio ja johtoryhmä 1.7.2019 lukien:

Jouko Pölönen, toimitusjohtaja

Liiketoimintalinjat:
Asiakkuudet ja kanavat, asiakkuusjohtaja Päivi Jääskeläinen
Vakuutus- ja eläkepalvelut, varatoimitusjohtaja Sini Kivihuhta
Työkykyriskin hallinta ja kuntoutus, työkykyjohtaja Kristiina Halonen
Sijoitukset, varatoimitusjohtaja Mikko Mursula

Tukitoiminnot:
Teknologia ja kehittäminen, teknologia- ja kehitysjohtaja Mikko Lantto
Toiminnan suunnittelu ja seuranta, talous- ja riskienhallintajohtaja Matias Klemelä
Henkilöstö, henkilöstöjohtaja Sami Ärilä
Viestintä ja markkinointi, yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander
Lakiasiat ja compliance, lakiasiainjohtaja Leena Siirala

Lisätietoja:

Jouko Pölönen, toimitusjohtaja, p. 050 1282
Sami Ärilä, henkilöstöjohtaja, p. 0400 271 066

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on lähes 48 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.6.2019: Stark början på året inom placeringsverksamheten, förbättrad kostnadseffektivitet och fortsatt tillväxt1.8.2019 11:07:29 EESTTiedote

Ilmarinens totalresultat ökade under årets första hälft till 931 miljoner euro (-502 miljoner euro 1.1–30.6.2018) tack vare goda placeringsintäkter. Driftskostnaderna minskade, resultatet av omkostnadsrörelsen förbättrades till 27 (20) miljoner euro och omkostnadsprocenten till 71 (78) procent. Premieinkomsten uppgick under början av året till 2,9 miljarder euro (2,7 miljarder euro). Kundbeståndet ökade mätt enligt premieinkomsten med 109 miljoner euro (44 miljoner euro). Pensioner utbetalades för sammanlagt 3,0 miljarder euro (2,8 miljarder euro) till 459 000 pensionstagare. Ilmarinens placeringsportfölj gav i januari–juni en avkastning på 6,0 procent (1,1 procent 1.1–30.6.2018), dvs. 2,7 miljarder euro (0,5 miljarder euro). Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av juni till 47,8 miljarder euro (46,0 miljarder euro 31.12.2018). Den långsiktiga genomsnittliga nominella avkastningen på placeringarna var 5,7 procent, vilket motsvarar en reell årsavkastning på 4,1 procent. Sol

Ilmarinen’s interim report 1 January–30 June 2019: Strong H1 for investment operations, cost-effectiveness improved and growth continued1.8.2019 11:05:25 EESTPress release

Ilmarinen’s total result in January–June grew to EUR 931 million (EUR -502 million in 1 Jan–30 Jun 2018), thanks to strong investment returns. Operating expenses decreased, loading profit improved to EUR 27 (20) million and the ratio of operating expenses to expense loading components stood at 71 (78) per cent. Premiums written for January–June stood at EUR 2.9 billion (EUR 2.7 billion). Measured in premiums written, the customer base grew by EUR 109 million (EUR 44 million). A total of EUR 3.0 billion (EUR 2.8 billion) in pensions was paid to 459,000 pension recipients. In January–June, the return on Ilmarinen’s investment portfolio was 6.0 per cent (1.1 per cent in 1 Jan–30 Jun 2018), i.e. EUR 2.7 billion (EUR 0.5 billion). At the end of June, the market value of investments stood at EUR 47.8 billion (EUR 46.0 billion on 31 Dec 2018). The long-term average nominal return on investments was 5.7 per cent, corresponding to a 4.1 per cent annual real return. Solvency strengthened compare