Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.-31.3.2018: Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan eläketurvasta

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto tammi-maaliskuussa oli -0,1 prosenttia (2,2 prosenttia 1.1.–1.3.2017). Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 46,1 miljardia euroa (38,3 miljardia euroa 31.3.2017). Sijoitusten pitkän aikavälin keskimääräinen reaalituotto on 4,2 prosenttia vuodessa.

Vakavaraisuusaste pysyi hyvällä tasolla 127,8 (129,7) prosentissa. Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna alkuvuoden aikana noin 20 miljoonaa euroa. Ilmarisen ja Eteran sulautuminen 1.1.2018 toteutui suunnitellusti. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin, ja uusi organisaatio aloitti 1.3.2018. Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta.

Ilmarisen vt. toimitusjohtaja Stefan Björkman:

”Keskeisten osakemarkkinoiden negatiivinen tuotto painoi alkuvuoden sijoitustulosta, joka jäi -0,1 prosenttiin. Korkosijoitusten ja kiinteistösijoitusten tuotto oli positiivinen, kun taas osakesijoitukset ja muut sijoitukset jäivät miinukselle. Edellisen 12 kuukauden aikana sijoitukset ovat tuottaneet 4,8 prosenttia ja pitkän aikavälin keskimääräinen reaalinen vuosituotto on ollut 4,2 prosenttia, mikä ylittää selvästi Eläketurvakeskuksen laskelmissaan käyttämän 3,0 prosentin tuotto-oletuksen. Vakavaraisuus laski hieman yhdistymisen seurauksena, mutta oli edelleen vahvalla tasolla 127,8 prosentissa.

Vuoden alusta Ilmarinen on vastannut yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta ja olemme Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja. Maaliskuun lopussa eläkkeensaajia oli yhteensä 468 000. Alkuvuoden aikana teimme yli 14 000 eläkepäätöstä, joista vajaat 8 000 oli uusia eläkepäätöksiä. Helmikuussa kiinnostusta herätti iAreena-tilaisuudessa julkaisemamme kyselytutkimus, jonka mukaan vanhuuseläkkeelle jäädään nykyään hyvässä kunnossa ja jopa neljä viidestä olisi fyysisten ja henkisten voimavarojen puolesta jaksanut jatkaa ansiotyössä. Maaliskuussa palkitsimme sadan ehdokkaan joukosta Suomen Parhaan pomon valtakunnallisessa kilpailussa, jossa kuka tahansa sai ilmiantaa tuntemansa erinomaisen esimiehen.

Asiakaskanta kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä vakuutusmaksutulolla mitattuna noin 20 miljoonaa euroa.

Eteran sulautuminen Ilmariseen toteutui vuodenvaihteessa. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin: sijoitussalkut, henkilöstö- ja taloushallinto yhdistettiin suunnitellusti ja työntekijät muuttivat yhteisiin tiloihin Ruoholahdessa. Integraatiotyö kuitenkin jatkuu, ja esimerkiksi vakuuttamiseen ja eläkkeisiin liittyvät tietojärjestelmät yhdistetään vaiheittain seuraavien kahden vuoden aikana. Tavoitteenamme on saavuttaa integraatiohyödyt täysimääräisesti vuoteen 2020 mennessä.

Ilmarisen organisaatio järjestäytyi uudelleen alkuvuoden aikana. Tammikuussa saimme päätökseen koko henkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut. Uusi organisaatio yhdistää molempien yhtiöiden vahvuudet ja vastaa entistä paremmin toimintaympäristön muutokseen. Vahvistimme esimerkiksi työkykyjohtamisen, robotiikan sekä kiinteistösijoittamisen osaamista. Samalla purimme yhdistymisessä syntyneitä päällekkäisyyksiä.

Myös Ilmarisen ylimmässä johdossa on tapahtunut muutoksia. Edellinen toimitusjohtaja Timo Ritakallio siirtyi OP Ryhmän pääjohtajaksi 1.3.2018 alkaen, ja toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa väliaikaisesti allekirjoittanut. Ilmarisen hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi Jouko Pölösen, joka aloittaa Ilmarisen palveluksessa toukokuun alussa ja ottaa vastaan toimitusjohtajan tehtävät 1. elokuuta.”

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi yli viisi prosenttia15.6.2021 10:22:37 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi toukokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 5,1 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Iso käänne parempaan näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi jopa yli 50 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Suuresta muutoksesta huolimatta alan työntekijämäärä oli vielä selkeästi matalampi kuin ennen pandemian alkua. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kahdeksan prosenttia.

Kutsu / muistutus: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.0014.6.2021 11:04:08 EEST | Kutsu

Työeläke on yksi merkittävimmistä suomalaisten kotitalouksien varallisuuseristä, mutta se tunnetaan huonosti. Tule päivittämään tietosi työeläkejärjestelmästä ja sen tulevaisuudesta sekä kuulemaan, millaisen jäljen eläkevarat jättävät ympäristöön, ihmisiin ja talouteen. Ilmarisen taustatilaisuus kesätoimittajille ja muille uraansa aloittaville toimittajille verkossa keskiviikkona 16.6. klo 15.30–17.00.

Kutsu: Kesätoimittaja, päivitä tietosi eläkejärjestelmästä – osallistu Ilmarisen virtuaalitilaisuuteen ke 16.6. klo 15.30–17.003.6.2021 09:57:17 EEST | Kutsu

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä laski yli kaksi prosenttia – valoa kuitenkin jo näkyvissä17.5.2021 12:18:19 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä laski huhtikuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin -2,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Suurin pudotus oli majoitus- ja ravitsemusalalla, missä vähennystä tuli lähes -18 prosenttia. Suhdanneindeksissä näkyy kuitenkin jo positiivisia havaintoja, koska plussan puolelle vertailussa pääsivät kaupan ala sekä tietotekniikka ja viestintä. Alueellisessa vertailussa Itä-Suomen työntekijöiden määrä lisääntyi yli prosentin.