Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.-31.3.2018: Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan eläketurvasta

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto tammi-maaliskuussa oli -0,1 prosenttia (2,2 prosenttia 1.1.–1.3.2017). Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 46,1 miljardia euroa (38,3 miljardia euroa 31.3.2017). Sijoitusten pitkän aikavälin keskimääräinen reaalituotto on 4,2 prosenttia vuodessa.

Vakavaraisuusaste pysyi hyvällä tasolla 127,8 (129,7) prosentissa. Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna alkuvuoden aikana noin 20 miljoonaa euroa. Ilmarisen ja Eteran sulautuminen 1.1.2018 toteutui suunnitellusti. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin, ja uusi organisaatio aloitti 1.3.2018. Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta.

Ilmarisen vt. toimitusjohtaja Stefan Björkman:

”Keskeisten osakemarkkinoiden negatiivinen tuotto painoi alkuvuoden sijoitustulosta, joka jäi -0,1 prosenttiin. Korkosijoitusten ja kiinteistösijoitusten tuotto oli positiivinen, kun taas osakesijoitukset ja muut sijoitukset jäivät miinukselle. Edellisen 12 kuukauden aikana sijoitukset ovat tuottaneet 4,8 prosenttia ja pitkän aikavälin keskimääräinen reaalinen vuosituotto on ollut 4,2 prosenttia, mikä ylittää selvästi Eläketurvakeskuksen laskelmissaan käyttämän 3,0 prosentin tuotto-oletuksen. Vakavaraisuus laski hieman yhdistymisen seurauksena, mutta oli edelleen vahvalla tasolla 127,8 prosentissa.

Vuoden alusta Ilmarinen on vastannut yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta ja olemme Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja. Maaliskuun lopussa eläkkeensaajia oli yhteensä 468 000. Alkuvuoden aikana teimme yli 14 000 eläkepäätöstä, joista vajaat 8 000 oli uusia eläkepäätöksiä. Helmikuussa kiinnostusta herätti iAreena-tilaisuudessa julkaisemamme kyselytutkimus, jonka mukaan vanhuuseläkkeelle jäädään nykyään hyvässä kunnossa ja jopa neljä viidestä olisi fyysisten ja henkisten voimavarojen puolesta jaksanut jatkaa ansiotyössä. Maaliskuussa palkitsimme sadan ehdokkaan joukosta Suomen Parhaan pomon valtakunnallisessa kilpailussa, jossa kuka tahansa sai ilmiantaa tuntemansa erinomaisen esimiehen.

Asiakaskanta kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä vakuutusmaksutulolla mitattuna noin 20 miljoonaa euroa.

Eteran sulautuminen Ilmariseen toteutui vuodenvaihteessa. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin: sijoitussalkut, henkilöstö- ja taloushallinto yhdistettiin suunnitellusti ja työntekijät muuttivat yhteisiin tiloihin Ruoholahdessa. Integraatiotyö kuitenkin jatkuu, ja esimerkiksi vakuuttamiseen ja eläkkeisiin liittyvät tietojärjestelmät yhdistetään vaiheittain seuraavien kahden vuoden aikana. Tavoitteenamme on saavuttaa integraatiohyödyt täysimääräisesti vuoteen 2020 mennessä.

Ilmarisen organisaatio järjestäytyi uudelleen alkuvuoden aikana. Tammikuussa saimme päätökseen koko henkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut. Uusi organisaatio yhdistää molempien yhtiöiden vahvuudet ja vastaa entistä paremmin toimintaympäristön muutokseen. Vahvistimme esimerkiksi työkykyjohtamisen, robotiikan sekä kiinteistösijoittamisen osaamista. Samalla purimme yhdistymisessä syntyneitä päällekkäisyyksiä.

Myös Ilmarisen ylimmässä johdossa on tapahtunut muutoksia. Edellinen toimitusjohtaja Timo Ritakallio siirtyi OP Ryhmän pääjohtajaksi 1.3.2018 alkaen, ja toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa väliaikaisesti allekirjoittanut. Ilmarisen hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi Jouko Pölösen, joka aloittaa Ilmarisen palveluksessa toukokuun alussa ja ottaa vastaan toimitusjohtajan tehtävät 1. elokuuta.”

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän nousu jatkunut jo puoli vuotta15.11.2021 11:29:40 EET | Tiedote

Työntekijämäärä nousi lokakuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 0,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Lokakuu oli jo kuudes peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti tietotekniikan ja viestinnän, henkilöstövuokrauksen sekä teollisuuden aloilla. Alueellisessa vertailussa kaikki Suomen alueet lisäsivät työntekijämääriään.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 September 2021: Return on investments was 10.5 per cent, solvency capital strengthened to EUR 15.4 billion28.10.2021 11:07:11 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio rose to 10.5 (1.1) per cent, or EUR 5.6 billion, thanks to the strong performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 58.4 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.1 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.6 per cent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.9.2021: Placeringarna avkastade 10,5 procent, solvenskapitalet stärktes till 15,4 miljarder euro28.10.2021 11:04:53 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj steg till 10,5 procent (1,1 %), dvs. till 5,6 miljarder euro tack vare den starka utvecklingen på aktiemarknaden. Placeringarnas marknadsvärde steg till 58,4 (53,3) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 6,1 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,6 procent.