Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.-31.3.2018: Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan eläketurvasta

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto tammi-maaliskuussa oli -0,1 prosenttia (2,2 prosenttia 1.1.–1.3.2017). Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 46,1 miljardia euroa (38,3 miljardia euroa 31.3.2017). Sijoitusten pitkän aikavälin keskimääräinen reaalituotto on 4,2 prosenttia vuodessa.

Vakavaraisuusaste pysyi hyvällä tasolla 127,8 (129,7) prosentissa. Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna alkuvuoden aikana noin 20 miljoonaa euroa. Ilmarisen ja Eteran sulautuminen 1.1.2018 toteutui suunnitellusti. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin, ja uusi organisaatio aloitti 1.3.2018. Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta.

Ilmarisen vt. toimitusjohtaja Stefan Björkman:

”Keskeisten osakemarkkinoiden negatiivinen tuotto painoi alkuvuoden sijoitustulosta, joka jäi -0,1 prosenttiin. Korkosijoitusten ja kiinteistösijoitusten tuotto oli positiivinen, kun taas osakesijoitukset ja muut sijoitukset jäivät miinukselle. Edellisen 12 kuukauden aikana sijoitukset ovat tuottaneet 4,8 prosenttia ja pitkän aikavälin keskimääräinen reaalinen vuosituotto on ollut 4,2 prosenttia, mikä ylittää selvästi Eläketurvakeskuksen laskelmissaan käyttämän 3,0 prosentin tuotto-oletuksen. Vakavaraisuus laski hieman yhdistymisen seurauksena, mutta oli edelleen vahvalla tasolla 127,8 prosentissa.

Vuoden alusta Ilmarinen on vastannut yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta ja olemme Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja. Maaliskuun lopussa eläkkeensaajia oli yhteensä 468 000. Alkuvuoden aikana teimme yli 14 000 eläkepäätöstä, joista vajaat 8 000 oli uusia eläkepäätöksiä. Helmikuussa kiinnostusta herätti iAreena-tilaisuudessa julkaisemamme kyselytutkimus, jonka mukaan vanhuuseläkkeelle jäädään nykyään hyvässä kunnossa ja jopa neljä viidestä olisi fyysisten ja henkisten voimavarojen puolesta jaksanut jatkaa ansiotyössä. Maaliskuussa palkitsimme sadan ehdokkaan joukosta Suomen Parhaan pomon valtakunnallisessa kilpailussa, jossa kuka tahansa sai ilmiantaa tuntemansa erinomaisen esimiehen.

Asiakaskanta kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä vakuutusmaksutulolla mitattuna noin 20 miljoonaa euroa.

Eteran sulautuminen Ilmariseen toteutui vuodenvaihteessa. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin: sijoitussalkut, henkilöstö- ja taloushallinto yhdistettiin suunnitellusti ja työntekijät muuttivat yhteisiin tiloihin Ruoholahdessa. Integraatiotyö kuitenkin jatkuu, ja esimerkiksi vakuuttamiseen ja eläkkeisiin liittyvät tietojärjestelmät yhdistetään vaiheittain seuraavien kahden vuoden aikana. Tavoitteenamme on saavuttaa integraatiohyödyt täysimääräisesti vuoteen 2020 mennessä.

Ilmarisen organisaatio järjestäytyi uudelleen alkuvuoden aikana. Tammikuussa saimme päätökseen koko henkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut. Uusi organisaatio yhdistää molempien yhtiöiden vahvuudet ja vastaa entistä paremmin toimintaympäristön muutokseen. Vahvistimme esimerkiksi työkykyjohtamisen, robotiikan sekä kiinteistösijoittamisen osaamista. Samalla purimme yhdistymisessä syntyneitä päällekkäisyyksiä.

Myös Ilmarisen ylimmässä johdossa on tapahtunut muutoksia. Edellinen toimitusjohtaja Timo Ritakallio siirtyi OP Ryhmän pääjohtajaksi 1.3.2018 alkaen, ja toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa väliaikaisesti allekirjoittanut. Ilmarisen hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi Jouko Pölösen, joka aloittaa Ilmarisen palveluksessa toukokuun alussa ja ottaa vastaan toimitusjohtajan tehtävät 1. elokuuta.”

Sopivaa työtä kaikille – osatyökykyisissä merkittävä hyödyntämätön potentiaali työmarkkinoille15.11.2018 11:00Tiedote

Osatyökykyisten heikosta työllistymisestä aiheutuvan toteutumattoman työpanoksen arvioidaan olevan 1,3 miljardia euroa vuodessa, selviää Ilmarisen laskelmasta. Ilmarisen yhteistyökumppaneineen kokoama Sopivaa työtä kaikille -kokonaisuus tarjoaa tietoa erityisesti työnantajille. Tavoitteena on lisätä tietoa ja edistää osatyökykyisten henkilöiden työllistymistä.

Postitaloa tyhjennettiin hajun vuoksi - vaaratilanne on ohi9.11.2018 11:59Tiedote

Helsingin Postitalossa levisi perjantaina aamupäivällä remontista aiheutunutta voimakasta hajua, mikä vuoksi pelastuslaitos evakuoi ihmisiä talosta. Kiinteistössä on tehty neljännen kerroksen terassin vedeneristystyötä, jossa on urakoitsijalta saadun tiedon mukaan käytetty Siplast Primer -nimistä eristysainetta. Eristysaineen hajua levisi ilmanvaihdon kautta osaan kiinteistön tiloista. Pelastuslaitos ja poliisi olivat paikan päällä selvittämässä tilannetta. Pelastuslaitoksen mukaan noin 20 henkilöä sai oireita ja heidän tilansa on tutkittu. Tiloihin palaaminen on Pelastuslaitoksen mukaan nyt turvallista. Hajuhaittaa poistetaan tuuletuksella. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miksi haju oli päässyt leviämään ilmanvaihtoon. Asian selvittämistä jatketaan. Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Postitalo on Ilmarisen omistama kiinteistö. Lisätietoja: Tomi Aimonen, kiinteistöjohtaja, Ilmarinen, 050 366 7501 Vesa Berg, palomestari, Helsingin pelastuslaitos p. 0500 601 326