Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.-31.3.2018: Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan eläketurvasta

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto tammi-maaliskuussa oli -0,1 prosenttia (2,2 prosenttia 1.1.–1.3.2017). Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 46,1 miljardia euroa (38,3 miljardia euroa 31.3.2017). Sijoitusten pitkän aikavälin keskimääräinen reaalituotto on 4,2 prosenttia vuodessa.

Vakavaraisuusaste pysyi hyvällä tasolla 127,8 (129,7) prosentissa. Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna alkuvuoden aikana noin 20 miljoonaa euroa. Ilmarisen ja Eteran sulautuminen 1.1.2018 toteutui suunnitellusti. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin, ja uusi organisaatio aloitti 1.3.2018. Yhdistynyt Ilmarinen huolehtii yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta.

Ilmarisen vt. toimitusjohtaja Stefan Björkman:

”Keskeisten osakemarkkinoiden negatiivinen tuotto painoi alkuvuoden sijoitustulosta, joka jäi -0,1 prosenttiin. Korkosijoitusten ja kiinteistösijoitusten tuotto oli positiivinen, kun taas osakesijoitukset ja muut sijoitukset jäivät miinukselle. Edellisen 12 kuukauden aikana sijoitukset ovat tuottaneet 4,8 prosenttia ja pitkän aikavälin keskimääräinen reaalinen vuosituotto on ollut 4,2 prosenttia, mikä ylittää selvästi Eläketurvakeskuksen laskelmissaan käyttämän 3,0 prosentin tuotto-oletuksen. Vakavaraisuus laski hieman yhdistymisen seurauksena, mutta oli edelleen vahvalla tasolla 127,8 prosentissa.

Vuoden alusta Ilmarinen on vastannut yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta ja olemme Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja. Maaliskuun lopussa eläkkeensaajia oli yhteensä 468 000. Alkuvuoden aikana teimme yli 14 000 eläkepäätöstä, joista vajaat 8 000 oli uusia eläkepäätöksiä. Helmikuussa kiinnostusta herätti iAreena-tilaisuudessa julkaisemamme kyselytutkimus, jonka mukaan vanhuuseläkkeelle jäädään nykyään hyvässä kunnossa ja jopa neljä viidestä olisi fyysisten ja henkisten voimavarojen puolesta jaksanut jatkaa ansiotyössä. Maaliskuussa palkitsimme sadan ehdokkaan joukosta Suomen Parhaan pomon valtakunnallisessa kilpailussa, jossa kuka tahansa sai ilmiantaa tuntemansa erinomaisen esimiehen.

Asiakaskanta kasvoi ensimmäisellä vuosineljänneksellä vakuutusmaksutulolla mitattuna noin 20 miljoonaa euroa.

Eteran sulautuminen Ilmariseen toteutui vuodenvaihteessa. Integraation ensimmäinen vaihe onnistui hyvin: sijoitussalkut, henkilöstö- ja taloushallinto yhdistettiin suunnitellusti ja työntekijät muuttivat yhteisiin tiloihin Ruoholahdessa. Integraatiotyö kuitenkin jatkuu, ja esimerkiksi vakuuttamiseen ja eläkkeisiin liittyvät tietojärjestelmät yhdistetään vaiheittain seuraavien kahden vuoden aikana. Tavoitteenamme on saavuttaa integraatiohyödyt täysimääräisesti vuoteen 2020 mennessä.

Ilmarisen organisaatio järjestäytyi uudelleen alkuvuoden aikana. Tammikuussa saimme päätökseen koko henkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut. Uusi organisaatio yhdistää molempien yhtiöiden vahvuudet ja vastaa entistä paremmin toimintaympäristön muutokseen. Vahvistimme esimerkiksi työkykyjohtamisen, robotiikan sekä kiinteistösijoittamisen osaamista. Samalla purimme yhdistymisessä syntyneitä päällekkäisyyksiä.

Myös Ilmarisen ylimmässä johdossa on tapahtunut muutoksia. Edellinen toimitusjohtaja Timo Ritakallio siirtyi OP Ryhmän pääjohtajaksi 1.3.2018 alkaen, ja toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa väliaikaisesti allekirjoittanut. Ilmarisen hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi Jouko Pölösen, joka aloittaa Ilmarisen palveluksessa toukokuun alussa ja ottaa vastaan toimitusjohtajan tehtävät 1. elokuuta.”

Kysely: Puolet yrityksistä ei tunnista tulorekisterin vaikutuksia toimintaansa17.9.2018 13:49Tiedote

Yritysten ja tilitoimistojen tulorekisteritietous on kasvanut viime keväästä, mutta etenkin yrityksillä riittää tuntemuksessa vielä parannettavaa. Ilmarisen tuoreen kyselyn mukaan 96 % tilitoimistoista ja lähes 70 % yritysten palkka- ja taloushallinnossa työskentelevistä tiesi, mikä tulorekisteri on. Tulorekisterin vaikutukset toimintaan tiedosti 80 % tilitoimistoista ja 50 % yrityksistä.