Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2019: Sijoitustoiminnassa vahva alkuvuosi, kustannustehokkuus parani ja kasvu jatkui

• Ilmarisen kokonaistulos alkuvuonna nousi 931 miljoonaan euroon (-502 miljoonaa euroa 1.1.–30.6.2018) hyvän sijoitustuoton johdosta. Liikekulut laskivat, hoitokustannustulos parani 27 (20) miljoonaan euroon ja hoitokulusuhde 71 (78) prosenttiin.
  • Alkuvuoden vakuutusmaksutulo oli 2,9 miljardia euroa (2,7 miljardia euroa). Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna 109 miljoonaa euroa (44 miljoonaa euroa). Eläkkeitä maksettiin yhteensä 3,0 miljardia euroa (2,8 miljardia euroa) 459 000 eläkkeensaajalle.
  • Ilmarisen sijoitussalkku tuotti tammi–kesäkuussa 6,0 prosenttia (1,1 prosenttia 1.1.-30.6.2018) eli 2,7 miljardia euroa (0,5 miljardia euroa). Sijoitusten markkina-arvo oli kesäkuun lopussa 47,8 miljardia euroa (46,0 miljardia euroa 31.12.2018). Sijoitusten pitkän aikavälin keskimääräinen nimellistuotto oli 5,7 prosenttia, mikä vastaa 4,1 prosentin reaalivuosituottoa.
  • Vakavaraisuus vahvistui vuoden vaihteeseen verrattuna. Vakavaraisuuspääoma oli kesäkuun lopussa 9 772 (8 918) miljoonaa euroa ja vakavaraisuusaste oli 124,9 (123,7) prosenttia.
  • Ilmarisen organisaatiota uudistettiin ja madallettiin. Uudelleenorganisoinnin tavoitteena on uudistaa Ilmarista entistä asiakaslähtöisemmäksi sekä muuttaa toimintamalleja ketterämmiksi ja tehostaa toimintaa.

Toimitusjohtaja Jouko Pölönen:

”Vuoden 2019 alkupuolisko oli erittäin vahva Ilmariselle. Sijoitukset tuottivat 6,0 prosenttia ja sijoitusvarallisuus nousi ennätykselliseen lähes 48 miljardiin euroon vahvan osakemarkkinan ja korkojen laskun ansiosta. Liikekulut laskivat, kustannustehokkuus parani ja kasvu jatkui.

Alkuvuoden vakuutusmaksutulo oli 2,9 miljardia euroa. Asiakashankinta sujui hyvin ja asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna 109 miljoonalla eurolla. Eläkkeitä maksoimme 3,0 miljardia euroa 459 000 eläkkeensaajalle. Asiakasyrityksemme siirtyivät palkkatietojen ilmoittamisessa tulorekisterin käyttöön, ja siirtymävaiheeseen liittyneet alkuvuoden ruuhkat asiakaspalvelussa saatiin purettua. Asiakkaidemme apuna on myös asiakaspalvelurobotti Ilmari, joka otettiin käyttöön neuvomaan tulorekisteriin liittyvissä kysymyksissä. Kesäkuusta lähtien Ilmari on vastannut verkkosivuillamme myös eläkeasioita koskeviin kysymyksiin.

Sijoitustuotot kehittyivät alkuvuoden aikana hyvin. Tärkein tekijä oli osakekurssien voimakas nousu, mitä tuki globaali rahapolitiikan suunnanmuutos ja korkotason lasku sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa. Ilmarisen sijoitukset tuottivat tammi–kesäkuussa 6,0 prosenttia eli 2,7 miljardia euroa. Sijoitusvarallisuus kasvoi 47,8 miljardiin euroon. Osakesijoitukset tuottivat 10,9 prosenttia ja korkosijoitukset 2,8 prosenttia. Pitkän aikavälin keskimääräinen vuosituotto on 5,7 prosenttia, mikä vastaa 4,1 prosentin reaalituottoa. Vakavaraisuusaste vahvistui alkuvuoden aikana 124,9 prosenttiin.

Viime vuonna toteutuneen fuusion synergiahyödyt näkyvät kustannustehokkuuden paranemisena: hoitokustannustulos nousi 27 miljoonaan euroon ja kustannustehokkuutta mittaava hoitokulusuhde parani vuoden takaiseen verrattuna 7 prosenttiyksiköllä 71 prosenttiin. Kokonaistulos nousi 931 miljoonaan euroon hyvän sijoitustuoton johdosta.

Huhtikuussa vahvistetussa strategiassamme korostuvat vastuullisuus, asiakaskokemus ja henkilöstökokemus. Perustehtävämme on huolehtia asiakkaidemme – yhteensä 1,2 miljoonan ihmisen – työeläketurvasta. Haluamme hoitaa tehtävämme entistäkin asiakaslähtöisemmin ja tehokkaammin. Tavoitteenamme on olla vetovoimaisin työelämän kumppani – vastuullisesti sinua varten.

Ilmarinen arvioitiin Suomen vastuullisimmaksi eläkeyhtiöksi laajassa kyselytutkimuksessa, johon vastasi 10 000 suomalaista kuluttajaa. Haluamme toimia vastuullisen sijoittamisen edelläkävijänä myös globaalisti, ja olimme mukana kehittämässä uusia vastuulliseen vertailuindeksiin sijoittavia ETF-rahastoja USA:n ja Euroopan markkinoille. Sijoitimme näihin yhteensä noin 2 miljardia euroa.

Strategiamme mukaisesti kehitämme digitaalisia ja skaalautuvia palveluita työkyvyn edistämiseksi sekä tarjoamme työkykyriskien hallintaa koskevaa dataa, asiantuntemusta ja parhaita käytäntöjä asiakkaidemme käyttöön. Toteutimme alkuvuonna asiakasyritystemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa yhteensä 1 445 työkykyhanketta. Ilmarisen tuki hankkeisiin oli vajaat 2 miljoonaa euroa. Samaan aikaan maksoimme työkyvyttömyyseläkkeitä 250 miljoonaa euroa. Painopisteen tulisi olla ennaltaehkäisyssä: torjumalla työkyvyttömyyttä voimme yhdessä pidentää työuria ja alentaa työkyvyttömyyden kustannuksia työntekijöille, yrityksille ja yhteiskunnalle. Työkyvyn ylläpitäminen on tärkeässä roolissa myös työllisyysasteen parantamisessa. Kesäkuussa aloittaneen Suomen hallituksen 75 prosentin työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää lisäksi panostuksia osaamisen kehittämiseen sekä osatyökykyisten työllistämiseen. Hallituksen ohjelmassa ovat myös yrittäjäeläkkeen ja perhe-eläkkeiden uudistaminen sekä pienten eläkkeiden korotus.

Strategian toteutukseen liittyy myös organisaatiomuutos, jonka tavoitteena on uudistaa Ilmarista entistä asiakaslähtöisemmäksi sekä muuttaa toimintamalleja ketterämmiksi ja tehostaa toimintaa. Toimme perinteisen linjajohtamisen rinnalle prosessijohtamisen mallin, uudistimme kehittämisen toimintamallia sekä madalsimme organisaatiota keskijohdon tehtäviä yhdistämällä. Uudelleenjärjestelyyn liittyvät yhteistoimintaneuvottelut käytiin huhti-kesäkuun aikana ja uusi organisaatio aloitti heinäkuun alussa. Uudelleenorganisoinnissa 70 vanhaa tehtävää lakkasi, mutta samaan aikaan syntyi 60 uutta tehtävää, jotka saatiin täytettyä pääasiassa sisäisesti. Neuvottelut saatiin vietyä läpi hyvässä yhteistyössä, mistä haluan kiittää koko henkilöstöä. Organisaatiomuutos aiheutti luonnollisesti henkilöstön keskuudessa myös epävarmuutta, mutta työvire on tästä huolimatta säilynyt korkealla tasolla. Uusien toimintatapojen ja yrityskulttuurin rakentaminen jatkuu, tavoitteenamme on olla yksi Suomen parhaista työpaikoista.”

Osavuosiraportissa esitetyt luvut ovat tilintarkastamattomia. Tuloksen vertailulukuina on käytetty vuoden 2018 vastaavien jaksojen lukuja. Tase- ja muiden poikkileikkaustyyppisten erien vertailulukuina on käytetty lukua vuoden 2018 lopun tilanteesta, ellei toisin mainita.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.6.2019: Stark början på året inom placeringsverksamheten, förbättrad kostnadseffektivitet och fortsatt tillväxt1.8.2019 11:07:29 EESTTiedote

Ilmarinens totalresultat ökade under årets första hälft till 931 miljoner euro (-502 miljoner euro 1.1–30.6.2018) tack vare goda placeringsintäkter. Driftskostnaderna minskade, resultatet av omkostnadsrörelsen förbättrades till 27 (20) miljoner euro och omkostnadsprocenten till 71 (78) procent. Premieinkomsten uppgick under början av året till 2,9 miljarder euro (2,7 miljarder euro). Kundbeståndet ökade mätt enligt premieinkomsten med 109 miljoner euro (44 miljoner euro). Pensioner utbetalades för sammanlagt 3,0 miljarder euro (2,8 miljarder euro) till 459 000 pensionstagare. Ilmarinens placeringsportfölj gav i januari–juni en avkastning på 6,0 procent (1,1 procent 1.1–30.6.2018), dvs. 2,7 miljarder euro (0,5 miljarder euro). Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av juni till 47,8 miljarder euro (46,0 miljarder euro 31.12.2018). Den långsiktiga genomsnittliga nominella avkastningen på placeringarna var 5,7 procent, vilket motsvarar en reell årsavkastning på 4,1 procent. Sol

Ilmarinen’s interim report 1 January–30 June 2019: Strong H1 for investment operations, cost-effectiveness improved and growth continued1.8.2019 11:05:25 EESTPress release

Ilmarinen’s total result in January–June grew to EUR 931 million (EUR -502 million in 1 Jan–30 Jun 2018), thanks to strong investment returns. Operating expenses decreased, loading profit improved to EUR 27 (20) million and the ratio of operating expenses to expense loading components stood at 71 (78) per cent. Premiums written for January–June stood at EUR 2.9 billion (EUR 2.7 billion). Measured in premiums written, the customer base grew by EUR 109 million (EUR 44 million). A total of EUR 3.0 billion (EUR 2.8 billion) in pensions was paid to 459,000 pension recipients. In January–June, the return on Ilmarinen’s investment portfolio was 6.0 per cent (1.1 per cent in 1 Jan–30 Jun 2018), i.e. EUR 2.7 billion (EUR 0.5 billion). At the end of June, the market value of investments stood at EUR 47.8 billion (EUR 46.0 billion on 31 Dec 2018). The long-term average nominal return on investments was 5.7 per cent, corresponding to a 4.1 per cent annual real return. Solvency strengthened compare