Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä jatkaa nousuaan – Itä-Suomi toipuu vauhdilla

Työntekijämäärä nousi heinäkuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä noin 1,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Heinäkuu oli jo kolmas peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla, jossa työntekijämäärä nousi lähes kuusi prosenttia. Alueellisessa vertailussa suurin muutos oli Itä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli kolme prosenttia.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 40 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä nousi heinäkuussa +1,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan, kun kesäkuussa kasvua tuli noin +4,8 prosenttia.

–  On todella hienoa, että työntekijämäärän kehitys jatkuu jo kolmatta kuukautta positiivisena. Ilmarisen seuraamista toimialoista vain rakentaminen (-3,5 %) ja kuljetus (-2 %) olivat laskusuunnassa. Positiivisen kehityksen taustalla toki vaanii heikentynyt pandemiatilanne ja jälleen kiristyvien kokoontumisrajoitusten vaikutukset etenkin palvelusektoriin, sanoo Ilmarisen vakuutus- ja eläkejohtaja Tiina Nurmi.

Alueellisessa kehitystä tarkasteltaessa aurinko paistaa erityisesti Itä-Suomeen.

– Alueellisista tuloksissa Itä-Suomen kehitys (+3,4 %) oli heinäkuussa edelleen voimakkaampaa kuin muualla Suomessa. Tämä suunta on jatkunut jo noin puolen vuoden ajan ja on alueen kehityksen näkökulmasta hieno juttu, koska Itä-Suomen työntekijämäärän kehitys on ollut useamman vuoden ajan ollut keskimääräistä heikompaa, Tiina Nurmi pohtii.

Ilmarisen suhdanneindeksin positiivisin kehitys tapahtui heinäkuussa erityisesti majoitus- ja ravitsemusalalla.

– Heinäkuu oli hyvä majoitus- ja ravitsemusalalle, jossa työntekijämäärä nousi +5,7 prosenttia. Myös teollisuus (+1,4 %) ja kauppa (+2,7 %) sekä viestintä- ja tietotekniikka (+4,5 %) jatkoivat vahvaa kasvuaan.

Hyviä näkymiä Itä-Suomessa

Edellä mainitun Itä-Suomen vahvan kehityksen (+3,4 %) lisäksi myös Etelä-Suomessa suunta oli heinäkuussa voimakkaasti positiivinen: lisäystä työntekijämäärään tuli +2,4 prosenttia verrattuna vuoden 2020 tilanteeseen. Kaikilla alueilla Suomessa kehityksen suunta oli oikea, kun myös Pohjois-Suomi (+1,5 %) ja Länsi-Suomi (+1,4 %) pääsivät  plussan puolelle.

Etelä-Suomi (+2,4 %): Ilmarisen seuraamista toimialoista kasvu oli vahvinta majoitus- ja ravitsemusalalla (+6,5 %), viestintä- ja tietotekniikassa (+3,5 %) sekä henkilöstövuokrauksessa (+3,5 %). Sen sijaan rakentaminen (-5,3 %) ja kuljetus (-4,1 %) olivat laskussa.

Länsi-Suomi (+1,4 %): Länsi-Suomessa kehitys oli erittäin myönteistä majoitus- ja ravitsemusalalla (+7,3 %) sekä viestintä- ja tietotekniikassa (+7,9 %). Laskua tuli kuitenkin henkilöstövuokrauksen (-4,0 %), rakentamisen (-2,8 %) ja kuljetuksen aloilla (-0,6 %).

Itä-Suomi (+3,4 %): Itä-Suomen kehitys oli ilahduttavasti positiivista kaikilla seuratuilla toimialoilla. Erityisen hyvin kasvoivat henkilöstövuokraus (+49,3 % - luvun suuruuteen vaikuttavat alan pienehköt työntekijämäärät alueella), kauppa (+5,7 %), teollisuus (+5,6 %), ravitsemus- ja majoitus (+5 %) sekä viestintä- ja tietotekniikka (+4,1 %).

Pohjois-Suomi (+1,5 %): Pohjoisen seuratuista toimialoilla kasvua oli kaikilla muilla paitsi henkilöstövuokrauksessa (-40,4 % - pieni työntekijämäärä vaikuttaa luvun suuruuteen) ja teollisuudessa (-2,6 %). Vahvinta kasvu oli viestintä- ja tietotekniikassa (+5,7 %) sekä kaupan alalla (+5,6 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 40 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin:

Lisätietoja:

Tiina Nurmi, vakuutus- ja eläkejohtaja, p. 050 402 9275, tiina.nurmi@ilmarinen.fi
Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 57 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärä nousi jo neljättä kuukautta peräkkäin15.9.2021 09:41:28 EEST | Tiedote

Työntekijämäärä nousi elokuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 0,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Elokuu oli jo neljäs peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti henkilöstövuokrauksen sekä viestinnän ja tietotekniikan aloilla, joilla työntekijämäärä nousi noin neljä prosenttia. Alueellisessa vertailussa vahvin kehitys oli Etelä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi yli puolitoista prosenttia.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 June 2021: Return on investments was 8.9 per cent, solvency capital grew to more than EUR 15 billion and customers’ payrolls started to rise10.8.2021 11:08:07 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio was 8.9% (-2.0%) or EUR 4.7 billion thanks to the strong performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 57.5 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.1 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.6 per cent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.06.2021: Placeringarna avkastade 8,9 procent, solvenskapitalet steg till över 15 miljarder euro och kundernas lönesummor vände uppåt10.8.2021 11:05:36 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj var 8,9 procent (-2,0 %), dvs. 4,7 miljarder euro tack vare den starka utvecklingen på aktiemarknaden. Placeringarnas marknadsvärde steg till 57,5 (53,3) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 6,1 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,6 procent.

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.–30.6.2021: Sijoitukset tuottivat 8,9 prosenttia, vakavaraisuuspääoma nousi yli 15 miljardiin euroon ja asiakkaiden palkkasummat kääntyivät kasvuun10.8.2021 11:03:08 EEST | Tiedote

Ilmarisen sijoitussalkun tuotto oli 8,9 % (-2,0 %) eli 4,7 miljardia euroa osakemarkkinoiden vahvan kehityksen myötä. Sijoitusten markkina-arvo nousi 57,5 (53,3) miljardiin euroon. Sijoitusten pitkän aikavälin keskituotto oli 6,1 prosenttia. Tämä vastaa 4,6 prosentin reaalituottoa.