Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän nousu jatkuu – osalla toimialoista työntekijäpulaa

Työntekijämäärä nousi syyskuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 0,4 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Syyskuu oli viides peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti tietotekniikan ja viestinnän sekä henkilöstövuokrauksen aloilla. Näillä toimialoilla esiintyykin jo haasteita työvoiman saatavuudessa tietyissä työtehtävissä. Alueellisessa vertailussa vahvin kehitys oli Etelä-Suomessa, jossa työntekijöiden määrä lisääntyi noin puolitoista prosenttia.

Ilmarisen suhdanneindeksi antaa ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Suhdanneindeksin työntekijämäärä nousi syyskuussa 0,4 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan, kun elokuussa kasvua tuli 0,6 prosenttia.

– Hyvä kehitys työntekijämäärissä on jatkunut viisi kuukautta, vaikka kasvu hivenen syyskuussa hidastuikin. Plussan puolella toimialoista pääsivät tietotekniikan ja viestinnän (+5,4 %), henkilöstövuokrauksen (+3,2 %), kaupan (+1,4 %) ja teollisuuden (+1,3 %) alat, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Osalla aloista on jo törmätty työntekijäpulaan.

– Nyt ja lähitulevaisuudessa on jo haasteellista saada työvoimaa tietotekniikka- ja viestintäalalla joihinkin työtehtäviin. Alalla työntekijämäärä nousi erityisesti ohjelmistojen ja konsultoinnin osalta noin seitsemän prosenttia.

Joillakin Ilmarisen seuraamista toimialoista työntekijämäärä väheni syyskuussa.

– Eniten seuraamistamme toimialoista laskivat kuljetus (-3,9 %), majoitus- ja ravitsemusala (-3,2 %) sekä rakentaminen (-2,2 %). Kuljetuksen osalta negatiivisesti vaikuttaa vielä pandemian aikana vähentynyt taksi- ja muu henkilöliikenne. Majoitus- ja ravitsemusalalla käytetään puolestaan paljon vuokratyövoimaa, ja tässä tilanteessa alan piristyminen näkyy todennäköisesti ensin muuttuvassa toimintaympäristössä helpommin joustavan vuokratyövoiman lisääntymisenä, Jouni Vatanen pohtii.

Vatasen mukaan työnantajilla voi olla pulaa henkilöstöstä myös aloilla, joilla henkilöstömäärät ovat laskeneet.

– Näin voi olla, jos työntekijöitä on siirtynyt muille aloille tai jos sopivia työntekijöitä ei ole juuri tietyllä paikkakunnalla. Viimeksi julkisuudessa ovat olleet esimerkiksi pula karaokevetäjistä ja ravintola-alan työntekijöistä.

Pohjois-Suomessa pulaa kausityöntekijöistä

Syyskuun alueellisesta kehitystä tarkasteltaessa Etelä-Suomen (+1,5 %), Pohjois-Suomen (+1,3) ja Itä-Suomen osalta työntekijämäärät kasvoivat vuoden takaiseen verrattuna. Ainoastaan Länsi-Suomessa tuli hiukan laskua (-0,1 %). Pohjois-Suomessa on puolestaan jo huomattu hankaluutta työvoiman saatavuudessa kausiluonteisiin töihin. Maakunnista Pohjois-Karjalan ja Lapin työntekijämäärät nousivat molemmat noin kolme prosenttia. Suurimmat laskut olivat Kainuussa (-5 %) ja Pohjanmaalla (-4 %).

Etelä-Suomi (+1,5 %): Eri toimialojen työntekijämäärien kehitys oli suurelta osin hyvin samanlaista kuin Suomessa keskimäärin. Poikkeuksena henkilöstövuokrauksen (+6 %) osalta kehitys oli yleistä tasoa myönteisempää. Kuljetusalalla puolestaan kehitys oli yleistä tasoa heikompaa (-6 %).

Länsi-Suomi (-0,1 %):Erittäin myönteinen kehitys jatkui viestintä ja tietotekniikka-alalla (+9 %). Henkilöstövuokrauksen (-10 %) osalta tilanne oli merkittävästi heikompi kuin muualla Suomessa. Rakentamisessa (-1 %) ja kuljetuksessa (-3 %) työntekijämäärät laskivat, mutta kehitys oli myönteisempää kuin Suomessa keskimäärin.

Itä-Suomi (+1,1 %): Itä-Suomessa erityisen hyvin kasvoi henkilöstövuokraus (+29 %). Alueen hyvään kehitykseen vaikutti kuitenkin voimakkaammin enemmän ihmisiä työllistävän teollisuuden toimialan kasvu (+5 %). Kaupan alalla oli piristymisen merkkejä alkukesästä, mutta työntekijämäärä kääntyi syyskuussa pieneen laskuun (-0,3 %). Kaupan ala ei ole siten vieläkään toipunut Venäjältä tulleiden turistien vähenemisestä.

Pohjois-Suomi (+1,3 %):Kaupan ala (+4 %) ja rakentaminen (+3 %) kehittyivät myönteisesti. Molemmat alat työllistävät paljon, joten myönteinen kehitys tuki koko alueen tilannetta. Henkilöstövuokrauksessa (-28 %) sekä majoitus- ja ravitsemusalalla (-9 %) työntekijämäärät laskivat selvästi vuoden takaisesta. Molemmat aloista työllistävät kuitenkin merkittävästi vähemmän kuin esimerkiksi kaupan ala.

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin:

Lisätietoja:

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi

Liina Aulin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, p. 040 7709 400, liina.aulin@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme noin 1,1 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on yli 58 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän nousu jatkunut jo puoli vuotta15.11.2021 11:29:40 EET | Tiedote

Työntekijämäärä nousi lokakuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä 0,6 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Lokakuu oli jo kuudes peräkkäinen kuukausi, jolloin työntekijämäärä jatkoi kasvuaan. Positiivinen kehitys näkyi erityisesti tietotekniikan ja viestinnän, henkilöstövuokrauksen sekä teollisuuden aloilla. Alueellisessa vertailussa kaikki Suomen alueet lisäsivät työntekijämääriään.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January to 30 September 2021: Return on investments was 10.5 per cent, solvency capital strengthened to EUR 15.4 billion28.10.2021 11:07:11 EEST | Press release

The return on Ilmarinen’s investment portfolio rose to 10.5 (1.1) per cent, or EUR 5.6 billion, thanks to the strong performance of the equity markets. The market value of investments grew to EUR 58.4 (53.3) billion. The long-term average return on investments was 6.1 per cent. This corresponds to an annual real return of 4.6 per cent.

Ilmarinens delårsrapport 1.1–30.9.2021: Placeringarna avkastade 10,5 procent, solvenskapitalet stärktes till 15,4 miljarder euro28.10.2021 11:04:53 EEST | Tiedote

Avkastningen på Ilmarinens placeringsportfölj steg till 10,5 procent (1,1 %), dvs. till 5,6 miljarder euro tack vare den starka utvecklingen på aktiemarknaden. Placeringarnas marknadsvärde steg till 58,4 (53,3) miljarder euro. Den långfristiga medelavkastningen på placeringarna var 6,1 procent. Detta motsvarar en realavkastning på 4,6 procent.