”Ilmastoloikka potkaistaan nyt yhdessä liikkeelle” – Ministeri Harakka kannustaa kaikkia liittymään Niemen suureen haastekampanjaan

Suomessa käynnistyy ainutlaatuinen ilmastokampanja. Niemi40haaste kutsuu mukaan sekä yritykset että julkisen sektorin mahdollisimman kunnianhimoisin tavoittein. ”Päämäärämme on positiivinen lumipalloefekti, kansallinen ilmastoloikka”, Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi painottaa. Niemi40haaste on 100-prosenttisesti fossiilittomasti operoivan perheyrityksen 40-vuotisjuhlavuoden suuri panostus. Liikenne- ja viestintäministeri Harakka kannustaa kaikkia yrityksiä vahvasti mukaan.

Niemi40haaste kutsuu mukaan ilmastotyöhön sekä yritykset että julkisen sektorin mahdollisimman kunnianhimoisin tavoittein.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 28.9.2021 klo 00.01

Ilmastonmuutos on koko maailman ykköshuoli. Niemi Palvelut Oy on jo vuosia tehnyt miljoonainvestointeja fossiilittomuuteen ja nollapäästöiseen kalustoon. Yrityksessä oli selvää, että 40-vuotisjuhlaa vietetään ilmastonmuutosta torjuen. Syntyi nyt käynnistyvä Niemi40haaste.

”Tämä on ainutlaatuinen, kaikille yrityksille ja julkiselle sektorille suunnattu ilmastohaaste. Tarkoitus on tukea Suomen ilmastotavoitteita kaikin voimin”, toimitusjohtaja Juha Niemi painottaa.

Niemi40haaste saa Suomen hallitukselta vahvan tuen. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka näkee Niemi Palveluiden esimerkin arvon ja potentiaalin Suomen kansallisen ilmastotyön vauhdittajana.

”Kuljetusliikkeiden oma-aloitteiset ilmastoteot ilahduttavat minua suuresti ja ovat tärkeä osa fossiilitonta liikennettä. On erittäin hienoa, että Niemen ajoneuvot kulkevat fossiilittomilla polttoaineilla – biokaasulla, uusiutuvalla dieselillä ja sähköllä. Hallituksen tavoitteena on, että kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Siksi kannustamme kaikkia yrityksiä liittymään haasteeseen mahdollisimman kunnianhimoisilla tavoitteilla.”

”Nostetaan ilmasto ykköseksi” – kohti kansallista ilmastoloikkaa

Yrityksiltä toivotaan Niemi40haasteeseen mittavia omia tavoitteita.

”Päämäärämme on positiivinen lumipalloefekti, kansallinen ilmastoloikka. EU:n tuleva Fit for 55 -lainsäädäntö tähtää ilmastopäästöjen vähentämiseen 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tämä edellyttää yrityksiltä valtavia investointeja, ja me haluamme näyttää mallia. Oma suuri tavoitteemme on kaluston nollapäästöisyys vuonna 2030”, toimitusjohtaja Niemi kertoo.

Kalustonsa nollapäästöisyydessä Niemi Palvelut on edennyt jo 30 prosenttiin. Ensiaskel otettiin vuonna 2015, jolloin päätettiin hankkia 15 biokaasuautoa.

Niemi Palveluiden omat ilmastopanostukset ovat olleet myös liiketaloudellisesti kannattavia.

”Kannattavuus syntyy parhaiten, kun toimii muutoksen edelläkävijänä. Ilmastotoimet ovat myös yritysten ja koko yhteiskunnan etu. Teot ratkaisevat, suunnataan panostukset sitten kuljetuskalustoon tai tuotantoon, energiatehokkaisiin kiinteistöihin tai muuten ilmastonsuojeluun”, toimitusjohtaja Niemi tähdentää.

Haaste kannustaa yrityksiä ja julkista sektoria laajaan yhteistyöhön yhteisen tavoitteen edistämiseksi. Niemen oma yhteistyöverkosto kattaa valtion ja kuntatason avaintoimijat ja liikenteen pelintekijät kuten Nesteen ja Gasumin. Toimitusjohtaja Niemi uskoo yhteistyöhön ja haasteen tuloksiin.

”Ilmastoloikka potkaistaan nyt yhdessä liikkeelle. Kiitos ministeri Harakalle kannustuksesta. Tiedämme, että kutsuumme vastataan. Viestimme on: Nostetaan ilmasto ykköseksi!”

www.Niemi40haaste.fi #Niemi40haaste

Juha Niemi, toimitusjohtaja, Niemi Palvelut Oy, 0400 402 307, juha.niemi@niemi.fi

Johanna Juselius, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan erityisavustaja, 0295 342 141, johanna.juselius@gov.fi

”Kilpailutuksiin vahvat ilmastokriteerit”, vaatii ISKUn toimitusjohtaja – Suomen johtava kalustevalmistaja mukaan Niemi40haasteeseen13.10.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

ISKUn toimitusjohtaja Arto Tiitinen antaa tukensa ilmastotekoja yrityksiltä ja julkiselta sektorilta peräänkuuluttavalle Niemi40haasteelle: ”Suomi tarvitsee tekoja juhlapuheiden sijaan, kilpailutuksiin on saatava vahvat ilmastokriteerit.” ISKUn tavoitteena on toimintansa ympäristövaikutuksen minimointi sekä määräysten ja lainsäädännön antamien vaatimusten ylittäminen.

”Haastamme kunnat: Kotitalouksien biojätteistä saatavissa biokaasua yli 100 000 autolle” – Gasum lähtee mukaan Niemi Palveluiden ilmastohaasteeseen30.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Pohjoismainen energiayhtiö Gasum lähtee mukaan Niemi40haasteeseen suuntaamalla oman vahvan haasteensa kunnille. ”Haastamme kaupungit ja kunnat leikkaamaan päästöjään biokaasulla. Kunnilla on suuri potentiaali tukea sekä biokaasun tuotantoa että sen käyttöä”, Gasumin biokaasun tuotantojohtaja Ari Suomilammi painottaa. Niemi Palvelut arvostaa Gasumin mukaantuloa ja panosta ilmastotyössä. ”Kalustomme kulkee jo nyt fossiilittomasti, biokaasun käyttö vie meitä myös kohti nollapäästöisyyttä”, kiittää toimitusjohtaja Juha Niemi.

Neste liittyy Niemi Palvelut Oy:n Niemi40haasteeseen – ”Ilmastotyö onnistuu vain yhdessä”29.9.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja Neste lähtee mukaan Niemi40haasteeseen. ”Haluamme nostaa esiin erityisesti yhteistyön roolin ilmastotyössä”, alleviivaa Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen. Niemi Palveluiden toimitusjohtaja Juha Niemi pitää Nesteen mukaantuloa erittäin merkittävänä.

NIEMI PALVELUT AIKAISTAA YMPÄRISTÖTAVOITETTAAN – PIENHIUKKASPÄÄSTÖT NOLLAAN JO 203023.2.2021 07:15:00 EET | Tiedote

Niemi Palvelut on aikaistanut pienhiukkaspäästöjen nollatavoitettaan kymmenellä vuodella. Yhtiön ympäristöstrategiaan on kirjattu pienhiukkaspäästöjen nollatavoitteen toteutuvan viimeistään 2030. Jo tällä hetkellä yhtiön n. 150 ajoneuvoa käsittävä kalusto kulkee kokonaan fossiilittomalla käyttövoimalla: biokaasulla, sähköllä ja uusiutuvalla dieselillä.