Ilmastorahasto Oy

Ilmastorahastolta 6 M€ pääomalaina Infrakitille infrarakentamisen päästövähennyksiä tehostavien kestävyystoiminnallisuuksien ohjelmistokehitykseen ja kaupallistamiseen

Ilmastorahasto on myöntänyt enintään 6 miljoonan euron pääomalainan Infrakit Group Oy:n tiedonhallintapalvelun kestävyystoiminnallisuuksien kehittämiseksi ja kansainvälistymisen vauhdittamiseksi. Työkoneiden ja materiaalien käyttöä sekä kuljetuksia tehostamalla voidaan saavuttaa arviolta 5 % päästövähennykset infratyömailla

Infrarakentamisella tarkoitetaan esimerkiksi liikenneväylien, liikennekeskusten, energia-alan tai teollisuusrakennelmien rakentamista. Sektorin päästöt ovat Suomessa vuosittain noin 1,4 Mt CO2-ekv, mistä noin 55 % aiheutuu työkoneiden sekä ajoneuvojen polttoaineiden kulutuksesta.

Infrakit tarjoaa infraprojektien tiedonhallintapalvelua erityisesti rakentamisen ajankäytön ja kustannusten tehostamiseksi. ”Tähän asti olemme voineet luvata asiakkaillemme noin 20 % säästöt infrarakentamisen kokonaiskuluissa toiminnan tehostuessa palvelumme kautta. Moni hanke on myös valmistunut suunnitelmia nopeammin, kuten 70 miljoonan euron hanke Valtatie 3:lla. Nyt haluamme tuoda vastaavia hyötyjä myös kestävyyspuolelle”, Infrakitin toimitusjohtaja Teemu Kivimäki kertoo.

Infrakitin kehittämät kestävyystoiminnallisuudet tulevat tarjoamaan täsmällisempää tietoa ja työkaluja rakennusyhtiöille sekä infrastruktuurin omistajille Suomessa ja ulkomailla päästövähennysten tehostamiseksi. Palvelun avulla mahdollistetaan muun muassa ilmasto- ja ympäristödatan hyödyntäminen, sekä päästöjen mittaaminen ja ennakoiminen käyttäjien toiminnassa.

Infrakitin kokonaisvaltainen tiedonhallintapalvelu on yksi keino vauhdittaa kestävyysnäkökulmaa rakentamisen alalla. Palvelu lisää esimerkiksi kaupunkien ja kuntien mahdollisuuksia asettaa vaatimuksia ja tavoitteita rakentajille vähäpäästöisyyden suhteen. Rahoituksellamme vauhditamme päästövähennyksiä tuovan ratkaisun kasvua sekä mahdollistamme uusien kestävyystoiminnallisuuksien kehittämistä.”, Ilmastorahaston toimitusjohtaja Paula Laine perustelee yhtiön rahoituspäätöstä

Infrakitin ratkaisusta:

Infrakit Group Oy on vuonna 2010 perustettu yritys, joka tarjoaa pilvipohjaista tiedonhallintapalvelua infrarakentamisen työmaille. Infrakitin ratkaisua on käytetty jo yli 3000 projektissa, yhteisarvoltaan yli 30 miljardin euron edestä Suomessa ja ulkomailla.

Infrakitin päästövähennyksissä on kyse nk. välillisistä päästövähenemistä. Yhtiön teknologia mahdollistaa päästöjen tunnistamisen, mutta lopulliset päästövähenemät riippuvat yhtiön asiakkaiden toimenpiteistä eivätkä rahoitettavan yhtiön teknologiasta tai tuotteesta suoraan. Infrakitin tiedolla johtamisen ominaisuudet tarjoavat työkalut hiilijalanjäljen tarkasteluun, toteutuvien päästöjen seurantaan ja toteutuksen aikaiseen päästöjen optimointiin. Tätä dataa hyödyntämällä infrarakentamisen päästöjä voidaan laskea Infrakitin asiakkaiden toimesta.

Hankkeen päästövähennyspotentiaaliarvio perustuu yhtiön tarjoaman tietomallialustan infrarakentamista tehostavaan vaikutukseen, jolla esimerkiksi rakennusmaiden työkoneiden käyttämää polttoainekulutusta saadaan pienennettyä. Päästövähennysten suuruusluokka yhden infrarakentamishankkeen kohdalla on noin 0,6 kt CO2-ekv. Liiketoimintasuunnitelman onnistuessa kymmenen vuoden arvioitu kumulatiivinen päästövähennyspotentiaali olisi noin 3 Mt CO2-ekv. Uuden, kehitettävän kestävyystoiminnallisuuden tuomat päästövähennyshyödyt toteutuisivat tämän arvion lisäksi, mutta näiden hyötyjen kokoluokan arviointiin liittyy epävarmuuksia, joiden vuoksi niitä ei ole sisällytetty esitettyyn päästövähennysarvioon. Hankkeen kohdemarkkinat ovat sekä Suomessa että ulkomailla, mutta pääasiallisen kasvun yhtiö arvioi tulevan ulkomailta.

Yhtiön seuraavien vuosien kasvu- ja kehityssuunnitelman kokonaisinvestoinnin suuruudeksi arvioidaan noin 12,6 M€, mikä koostuu Ilmastorahaston lainan lisäksi 5 M€ oman pääoman muotoisesta rahoituksesta yhtiön nykyiseltä osakkaalta sekä tukirahasta Business Finlandilta sekä ELY-keskukselta.

Ilmastorahaston enintään 6 M€ vaihto-oikeudellinen pääomalaina kohdentuu päästövähennyksiä mahdollistavan toiminnallisuuden kehittämiseen ja ohjelmiston käyttöönoton vauhdittamiseen kansainvälisesti. Ilmastorahaston pääomalainan korko on markkinaehtoisesti hinnoiteltu ja pääomalainaan sisältyy myös konversio-oikeus.

Infrakit - Your digital transformation partner. Infrakit is an industry-disrupting digital platform to increase infrastructure construction productivity. We are driven by the goal of a sustainable infra industry – while offering 20% savings in total project costs. Our customers include the most advanced construction companies and infrastructure owners in the world. We have been helping our customers to digitalize their infra projects since 2010 – over 30 billion euros of infra assets has been built with Infrakit in more than 3000 projects in 13 countries

Ilmastorahasto Oy
Porkkalankatu 1

Ilmastorahasto Oy on valtion omistama erityistehtäväyhtiö, jonka toiminta keskittyy ilmastonmuutoksen torjumiseen, teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Ilmastorahasto rahoittaa merkittävän mittaluokan ilmastokohteita, joissa yhtiön rahoitusosuus mahdollistaa hankkeen toteutumisen ylipäätään, laajemmassa mittakaavassa tai aiemmin kuin muun rahoituksen turvin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ilmastorahasto Oy

Klimatfonden beviljar Meriaura 6,8 miljoner euro för att påskynda ibruktagandet av koldioxidsnåla teknologier inom sjöfarten15.4.2024 13:30:00 EEST | Tiedote

Klimatfonden har beviljat ett juniorlån på 6,8 miljoner euro till sjötransportbolaget Meriauras nybyggesprogram för ibruktagande av koldioxidsnåla fartygslösningar. I den utsläppsintensiva fraktfarten har effektivare fartyg som drivs med förnybara bränslen en möjlighet att visa vägen för utsläppsminskningar inom hela sektorn.

Ilmastorahastolta 6,8 miljoonaa euroa Meriauralle merenkulun vähähiilisten teknologioiden käyttöönoton laajentamiseksi15.4.2024 13:30:00 EEST | Tiedote

Ilmastorahasto on myöntänyt 6,8 miljoonan euron juniorilainan merikuljetusyhtiö Meriauran uudisrakennusohjelmalle vähähiilisten laivaratkaisujen käyttöönottoon. Päästöintensiivisessä rahtiliikenteessä uusiutuvilla polttoaineilla kulkevilla tehokkaammilla aluksilla on mahdollisuus viitoittaa tietä päästövähennyksiin koko alalla.

Finnish Climate Fund lends €6.8 million to Meriaura for the expansion of low-carbon technologies in shipping15.4.2024 13:30:00 EEST | Press release

The Climate Fund has decided on a junior loan of €6.8 million to the shipping company Meriaura for their fleet renewal programme to support the adoption of low-carbon shipping solutions. In the emission-intensive freight industry, more efficient vessels powered by renewable fuels have the potential to lead the way to emissions reductions across the sector.

Klimatfondens år 2023: finansieringsbeslut för 53,5 M€ – portföljens utsläppsminskningspotential hela 270 Mt CO2-ekv22.3.2024 12:49:46 EET | Tiedote

År 2023 tog Klimatfonden sex finansieringsbeslut som sammanlagt belöpte sig till 53,5 miljoner euro. Klimatfonden reviderade för första gången utsläppsminskningspotentialen för sina år 2021 beslutade finansieringsobjekt och hela finansieringsportföljens sammanräknade kumulativa utsläppsminskningspotential under en period på 10 år beräknas till hela 270 Mt CO2-ekv.

Ilmastorahaston vuosi 2023: 53,5 M€ rahoituspäätöksiä – portfoliolla jopa 270 Mt CO2-ekv päästövähennyspotentiaali22.3.2024 12:49:46 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Ilmastorahasto teki kuusi rahoituspäätöstä, joiden yhteenlaskettu summa oli 53,5 miljoonaa euroa. Ilmastorahasto tarkasti ensimmäistä kertaa vuoden 2021 rahoituskohteidensa päästövähennyspotentiaalia, ja koko rahoitusportfolion teoreettinen yhteenlaskettu 10 vuoden kumulatiivinen päästövähennyspotentiaali on arviolta jopa 270 Mt CO2-ekv.