Ima Iduozee vald till ordförande för juryn för de ungas Generation-utställning

Koreografen och regissören Ima Iduozee har kallats till ordförande för Generation 2023-juryn. För utställningen söks verk inom många olika konstarter och Iduozee berikar juryn med sin sakkunskap om scenkonst. Den tredje Generation-triennalen ordnas 2023. Utlysningen börjar 1.10.2021. Danskonstnären Johan Högsten ger åskådarna en introduktion till gatudansens värld då det sista verket på utställningen Generation 2020 sänds som en livestream från Bio Rex den 24.5.
Ordförande för Generation 2023-juryn Ima Iduozee i Amos Rex. Bild: Haley Tra My Lê

Koreografen och regissören Ima Iduozee har kallats till ordförande för Generation 2023-juryn. Nästa ungdomsutställning ses på Amos Rex 2023.

I juryn sitter förutom Iduozee också museichefen Kai Kartio, ett kuratorsteam bestående av Anastasia Isakova, Laura Porola och Krista Mamia från Amos Rex samt Generation 2020-konstnärerna Alex Luonto och Anna-Karoliina Vainio.

– Jag förväntar mig att se djärva, multidisciplinära verk, där konstnärerna inte tvekar att pröva på nya uttrycksformer. Jag hoppas på ansökningar från alla samhällsområden och alla demografiska grupper, speciellt av konstnärer med invandrarbakgrund. Jag anser att korsbefruktning mellan olika konstarter och publiker är extremt viktigt i dessa polariserade tider, säger Iduozee.

Utlysningen börjar 1.10.2021 och cirka 40 konstnärer kommer att utses.

Alla Generation 2023-konstnärer kan ansöka om projektstipendium av Konstsamfundet för att delta i utställningen Generation 2023. Stipendierna delades ut för första gången till deltagarna i Generation 2020.

Battle 101 ger en introduktion till hiphopkulturen

Danskonstnären Johan Högsten är en av de konstnärer som valdes till utställningen Generation 2020. Hans deltagarbaserade verk Battle 101: grundkurs i gatudans sänds som en livestream från Bio Rex den 24.5.

Det interaktiva verket skulle ha visats i fjol, men det måste flyttas fram på grund av coronaepidemin. Under året har verket utvecklats och förändrats. På fjolårets Generation 2020 presenterades verk av mer än 80 konstnärer i åldern 15–23, utvalda bland mer än 1 600 förslag.

I Battle 101 kan publiken beundra den samlade talangen och kunnandet hos Finlands bästa gatudansare. Verkets kärna är en battle, där toppförmågorna inom finländsk hiphop dansar både tillsammans och mot varandra.

– Det virtuella förändrade evenemanget. Nu har det blivit mera av en lektion och showcase om gatudansen och dess mångsidighet, säger Johan Högsten.

Förutom battlen visas också olika gatudans- och klubbstilar, som break, house, vogue och popping. Breakdance är ett av de fyra elementen i hiphopen, tillsammans med DJ:ing, MC:ing (rap) och graffiti.

– Gatudans handlar inte bara om något ”diffust festdansande”. Det finns tekniker, koncept, regler och friheter, precis som i många andra typer av dans. Hiphop handlar inte bara om känsla eller ”vibe”, det är en hel kultur, säger Högsten.

På evenemanget får publiken därför också lära sig mera om hiphopkulturens rötter, hiphopens politiska sida och om aktiv antirasism.

Tävlingens vinnare får ett pris på 100 euro och får dessutom välja en organisation som gör antirasistiskt arbete eller mentalhälsoarbete bland unga och som Amos Rex donerar 1000 euro till.

Aktuella evenemang

• Battle 101: grundkurs i gatudans 24.5 kl. 15–16.30
  • Generation 2023-ansökningsklinikerna öppnas i augusti 2021
  • Öppen ansökan till utställningen 1.10–15.11.2021

Pressbilder: media.amosrex.fi

Iia Palovaara, kommunikationschef
+358 (0)50 544 3331, iia.palovaara@amosrex.fi

Hanni Vakkilainen, kommunikationsplanerare
+358 (0)40 557 5344, hanni.vakkilainen@amosrex.fi

Ladda ned bild

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden möts. Funkispärlan Glaspalatset och konstmuseet som ligger under det böljande Glaspalatstorget erbjuder 10 000 kvadratmeter yta för unika upplevelser under jord, ovan jord och på den vita duken i Bio Rex. Utställningsprogrammet på Amos Rex består av den allra nyaste, ofta tekniskt experimentella samtidskonsten, av 1900-talsmodernism samt forna kulturer.

www.amosrex.fi

#amosrex

Mystiska mossjättar tar över Glaspalatstorget – Amos Rex utställning inbjuder oss att ifrågasätta och drömma på barns orädda sätt14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

En grön mossjätte utrustad med skidor och stavar har anlänt till Amos Rex kullar, redo att utforska okänd terräng. Vandraren upplever att världen utforskas genom att resa, men också med hjälp av känslosinnet – speciellt via händernas beröring. Det är kanske därför jätten rör vid sin öppna handflata med ena handens två fingrar och formar tecknet som betyder att gå eller att vandra.

Salaperäiset sammaljätit valtaavat Lasipalatsin aukion – Amos Rexin näyttely kutsuu meitä kyseenalaistamaan ja uneksimaan lasten pelottomaan tapaan14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

Vihreä sammaljätti varustettuna suksilla ja sauvoilla on kulkenut Amos Rexin kumpujen keskelle, kenties valmiina kartoittamaan tuntemattomia alueita. Vaeltajan mielestä yksi tapa oppia tuntemaan maailmaa on matkustaminen, toinen on aistien avulla – erityisesti kosketuksen kautta. Ehkä siksi jätti kertoo omasta tehtävästään koskettamalla avointa kämmentä toisen käden kahdella sormella. Viittoma toteutuu liikuttamalla sormia kämmenen yli, mikä tarkoittaa viittomakielellä kävellä tai vaeltaa.