INBJUDAN till media: Vi presenterar utställningen Tapio Wirkkala – Form tisdagen den 4.10. kl. 10

Utställningen Tapio Wirkkala – Form som behandlar det skulpturala i Tapio Wirkkalas produktion ur olika synvinklar öppnar på EMMA. Kurator för utställningen är arkitekt Juhani Pallasmaa. Välkommen till presskonferensen för utställningen.
Vänster: Tapio Wirkkala, namlös, sent 1950-talet. Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk samling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA. Höger: Tapio Wirkkala, S, 1958. Private collection / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA.

Utställningen Tapio Wirkkala – Form presenteras för medierna tisdagen den 4 oktober kl. 10 både på EMMA – Esbo moderna konstmuseum och på webben. Presskonferensen hålls på finska.

Du kan också höra talen och presentationerna på distans via Zoom; se länken här nedan. Medierna kan ställa frågor i chatten.

Arkitekt och kurator för utställningen Juhani Pallasmaa närvarar vid evenemanget och intervjuas av EMMAs intendent Henna Paunu. Därtill håller EMMAs chef Pilvi Kalhama och Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryks ordförande Katarina Siltavuori varsitt anförande.

Intervjuer kan göras både på distans och på plats. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande till EMMAs marknadsförings- och kommunikationsplanerare Iris Suomi per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi, tfn 0447601930.

Tapio Wirkkala – Form 5.10.22–6.10.24

Utställningen Form som behandlar det skulpturala i Tapio Wirkkalas produktion ur olika synvinklar öppnar på EMMA. Kurator för utställningen är arkitekt Juhani Pallasmaa. Utställningen som har producerats i samarbete med Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk lyfter fram Wirkkalas unika karaktär som mångsidig konstnär och formgivare.

Tapio Wirkkala (1915–1985) är en ledande figur inom den moderna finska formgivningen. Det som gör honom unik var hans förmåga att agera på både konstens och konstindustrins olika områden, i olika material och i olika skalor. Wirkkala var sin tids visionär och han använde och utvecklade olika bearbetnings- och framställningsmetoder, både i sina unika skulpturer och i den industriella serietillverkningen.

Bilder

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art