INBJUDAN till media: Vi presenterar utställningen Tapio Wirkkala – Form tisdagen den 4.10. kl. 10

Utställningen Tapio Wirkkala – Form som behandlar det skulpturala i Tapio Wirkkalas produktion ur olika synvinklar öppnar på EMMA. Kurator för utställningen är arkitekt Juhani Pallasmaa. Välkommen till presskonferensen för utställningen.

Vänster: Tapio Wirkkala, S, 1958. Private collection / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA. Höger: Tapio Wirkkala, namlös, sent 1950-talet. Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk samling / EMMA – Esbo moderna konstmuseum. © Ari Karttunen / EMMA.

Utställningen Tapio Wirkkala – Form presenteras för medierna tisdagen den 4 oktober kl. 10 både på EMMA – Esbo moderna konstmuseum och på webben. Presskonferensen hålls på finska.

Du kan också höra talen och presentationerna på distans via Zoom; se länken här nedan. Medierna kan ställa frågor i chatten.

Arkitekt och kurator för utställningen Juhani Pallasmaa närvarar vid evenemanget och intervjuas av EMMAs intendent Henna Paunu. Därtill håller EMMAs chef Pilvi Kalhama och Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryks ordförande Katarina Siltavuori varsitt anförande.

Intervjuer kan göras både på distans och på plats. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande till EMMAs marknadsförings- och kommunikationsplanerare Iris Suomi per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi, tfn 0447601930.

Tapio Wirkkala – Form 5.10.22–6.10.24

Utställningen Form som behandlar det skulpturala i Tapio Wirkkalas produktion ur olika synvinklar öppnar på EMMA. Kurator för utställningen är arkitekt Juhani Pallasmaa. Utställningen som har producerats i samarbete med Stiftelsen Tapio Wirkkala Rut Bryk lyfter fram Wirkkalas unika karaktär som mångsidig konstnär och formgivare.

Tapio Wirkkala (1915–1985) är en ledande figur inom den moderna finska formgivningen. Det som gör honom unik var hans förmåga att agera på både konstens och konstindustrins olika områden, i olika material och i olika skalor. Wirkkala var sin tids visionär och han använde och utvecklade olika bearbetnings- och framställningsmetoder, både i sina unika skulpturer och i den industriella serietillverkningen.

Bilder

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Espoo’s new Family Centre displays artworks from EMMA and Saastamoinen Foundation Art Collection12.9.2022 12:00:00 EEST | Press release

Espoo’s first Family Centre has recently been opened in Espoon keskus. The new Family Centre brings under the same roof children’s, youth’s and family services. The City of Espoo commissioned art from EMMA – Espoo Museum of Modern Art to the Family Centre’s premises, which were under construction. The purpose of the art is to bring joy to those living and working on the premises.

Espoon uudessa perhekeskuksessa on esillä paljon taidetta EMMAsta ja Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta12.9.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Espoon ensimmäinen perhekeskus on hiljattain avautunut Espoon keskuksessa. Perhekeskus kokoaa alueen lasten, nuorten ja perheiden palvelut saman katon alle. Espoon kaupunki tilasi taidekokonaisuuden EMMA – Espoon modernin taiteen museolta perhekeskuksen rakenteilla oleviin tiloihin. Taiteen avulla pyritään tuomaan iloa tiloissa asioiville ja työskenteleville ihmisille.