Amos RexAmos Rex

Inbjudan till presskonferens: Ars Fennica 2019 -kandidaternas gemensamma utställning öppnas på Amos Rex

Dela
Under sin första sommar är Amos Rex arena för en tävling om Finlands främsta bildkonstpris.Fem nordiska konstnärer kandiderar för Ars Fennica: Petri Ala-Maunus (FI), Miriam Bäckström (SE), Ragnar Kjartansson (IS), Egill Sæbjörnsson (IS) och Aurora Reinhard (FI). Centrala teman för utställningen är konstnärens roll, maktrelationer, nya bildverkligheter och det västerländska landskapsmåleriets tradition. Ars Fennica 2019 visas 19.6–8.9.2019.

Amos Rex inbjuder medierna till en presskonferens om utställningen Ars Fennica 2019 måndagen den 17 juni kl. 11:30. Anmälan till: iia.palovaara@amosrex.fi.

Kurator för Amos Rex och Ars Fennicas gemensamma utställning är Amos Rex kurator Itha O’Neill. Kandidaterna har valts av en jury som stiftelsen tillsatt. Juryn ha bestått av Leena Niemistö som ordförande samt museicheferna Leevi Haapala (Kiasma) och Kai Kartio (Amos Rex) och konstnären Jussi Kivi som medlemmar. Namnet på den som väljer den slutliga prismottagaren offentliggörs på presskonferensen. Också publiken kan under utställningen rösta på sin egen favorit. Prismottagaren och publikens favorit offentliggörs den 21 augusti.

I samband med utställningen publicerar stiftelsen Ars Fennica en digital utställningskatalog som kan laddas ner från stiftelsens hemsida, arsfennica.fi.

Presentation av kandidaterna

Petri Ala-Maunus (f. 1970, bosatt och verksam i Helsingfors) är känd för sina talangfullt målade solnedgångar men övergick för omkring fem år sedan till målningar där det inte finns ett enda spår av människans närvaro. De är storslagna, förbluffande noggrant målade vyer av världen före eller efter människan. Ala-Maunus nyckelverk är det 14 meter långa History and Utopia of Landscape (2019) som han gjort enkom till utställningen. Verket som består av sju paneler är förstummande, på gränsen till det övernaturliga.

Miriam Bäckström (f. 1967, bosatt och verksam i Stockholm) använder foto, film, performance, teater, installation, skulptur och text i sin konst.Hon söker alltid efter en ny bild, en ny upplevelse, en ny känsla – så nya att ingen riktigt vet hur de ska uppfattas och tacklas. De två monumentala verken på utställningen visas nu för första gången. Det större av dem, den 15 meter långa Psychopath, löper tvärs genom utställningssalen som en missil – under den vackra, pärlemorskimrande textilytan döljer sig någonting hotfullt.

Ragnar Kjartansson (f. 1976, bosatt och verksam i Reykjavik) kombinerar fritt olika konstarter; musik blir skulptural, målningar blir performativa, film blir tableaux vivant (levande bild). På utställningen visas det 2,5 timmar långa videoverket The Boat, som ingår i Kjartanssons verkserie Scenes from Western Culture. Den enorma projiceringen visar en episk scen där en motorbåt sakta glider över en schweizisk sjö.

Aurora Reinhard (f. 1975, bosatt och verksam i Helsingfors) har i sin konst länge studerat olika makt- och beroenderelationer. Bruten är en helhet som består av nio verk från de senaste åren. Reinhard har också satt sig själv på spel och fungerar själv som modell i många av verken.I sina verk studerar hon (den kvinnliga) konstnärens identitet samt olika makt- och beroendeförhållanden.

Egill Sæbjörnsson (f. 1973, bosatt och verksam i Berlin) har skapat sina fiktiva vänner Ugh och Boogar, två 36 meter långa troll som älskar att dricka kaffe och äta människor och som blev världsberömda på Venedigbiennalen 2017. Trollen gör nu en comeback i konstnärens nyaste verk The Paintings. Det är fråga om en installation med sex animerade målningar.Dessutom visas Sæbjörnssons bok som han gjort till utställningen, The trolls in Hellsinki, där trollen dyrkar och fruktar mumintrollen och slutligen håller en utställning på Amos Rex eftersom bar Corona har stängt.

 

Modernismens föregångsman Birger Carlstedts verk på Amos Rex 11.10.2019–12.1.2020

På hösten presenterar Amos Rex Birger Carlstedts (1907–1975) livsverk i en stor retrospektiv utställning med verk från museets samlingar. Carlstedt var en föregångare inom inhemsk modernism, en banbrytare inom abstrakt konst och en mångsidigt begåvad dandy som var verksam förutom inom måleri också inom inredningsarkitektur, design och scenografi samt monumentalmåleri. Till utställningen byggs en fungerande rekonstruktion av Le Chat Doré, ett café som Carlstedt ritade. Det låg på Unionsgatan i Helsingfors och var verksamt under förbudslagen, från 1929 framåt.

Pressbilder: https://amosrex.fi/lehdisto/

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Amos Rex
Amos Rex
Mannerheimintie 22-24
00100 HELSINKI

museum@amosrex.fihttp://www.amosrex.fi

Amos Rex är ett konstmuseum där det förflutna, nuet och framtiden sammanstrålar. Funkispärlan Glaspalatset och museisalarna under dess böljande torg erbjuder 10 000 kvadratmeter yta för unika upplevelser både under och ovanpå jorden och på Bio Rex vita duk. Amos Rex utställningsprogram fokuserar på ny, ofta tekniskt experimenterande samtidskonst, 1900-talets modernism och forna kulturer.

www.amosrex.fi #amosrex

Henna och Pertti Niemistös Bildkonststiftelse – Ars Fennica sr grundades 1990 för att främja konst genom att öppna nya kontakter för inhemsk bildkonst och inspirera konstnärerna i deras kreativa arbete. Stiftelsen delar ut priset vartannat år och arrangerar en kandidatutställning. Prisbeloppet är 40 000 euro.

www.arsfennica.fi #arsfennica

Följ Amos Rex

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Amos Rex

Mystiska mossjättar tar över Glaspalatstorget – Amos Rex utställning inbjuder oss att ifrågasätta och drömma på barns orädda sätt14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

En grön mossjätte utrustad med skidor och stavar har anlänt till Amos Rex kullar, redo att utforska okänd terräng. Vandraren upplever att världen utforskas genom att resa, men också med hjälp av känslosinnet – speciellt via händernas beröring. Det är kanske därför jätten rör vid sin öppna handflata med ena handens två fingrar och formar tecknet som betyder att gå eller att vandra.

Salaperäiset sammaljätit valtaavat Lasipalatsin aukion – Amos Rexin näyttely kutsuu meitä kyseenalaistamaan ja uneksimaan lasten pelottomaan tapaan14.3.2024 10:40:08 EET | Tiedote

Vihreä sammaljätti varustettuna suksilla ja sauvoilla on kulkenut Amos Rexin kumpujen keskelle, kenties valmiina kartoittamaan tuntemattomia alueita. Vaeltajan mielestä yksi tapa oppia tuntemaan maailmaa on matkustaminen, toinen on aistien avulla – erityisesti kosketuksen kautta. Ehkä siksi jätti kertoo omasta tehtävästään koskettamalla avointa kämmentä toisen käden kahdella sormella. Viittoma toteutuu liikuttamalla sormia kämmenen yli, mikä tarkoittaa viittomakielellä kävellä tai vaeltaa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye