Inlåningen från hushåll har ökat snabbt

Inlåningen från hushåll utgjorde totalt 104,7 miljarder euro vid utgången av februari 2021. Merparten (94,5 md euro) av hushållens tillgångar på inlåningskonton bestod av insättningar på transaktionskonton. De finansiella tillgångarna på transaktionskonton ökade i februari med 670 miljoner euro. Hushållens tillgångar i tidsbunden inlåning uppgick till 3,5 miljarder euro och övrig inlåning till 6,7 miljarder euro.

Inlåningen från hushållen har ökat redan en längre tid, även om tillväxten mattades av något i februari. Inlåningen ökade med 9,1 % på årsbasis i februari 2021. Den ökade inlåningen har redan länge huvudsakligen berott på att de finansiella tillgångarna på transaktionskonton ökat. Tillgångarna på dessa konton ökade med 11,4 % på årsbasis i februari 2021. Ökningen i övrig inlåning var 3,4 % i februari 2021. Den tidsbundna inlåningen minskade med –23,1 % på årsbasis i februari 2021.

På hushållens transaktionskonton betalades i februari 2021 en ränta på i genomsnitt 0,03 %. Genomsnittsräntan på tidsbunden inlåning har stigit efter september 2020 och var 0,57 % i februari 2021. Uppgången i räntan återspeglar den ökade andelen för längre tidsbunden inlåning med en löptid över ett år. För denna inlåning betalades högre ränta (0,93 % i februari 2021) än för inlåning med en löptid under ett år (0,19 % i februari 2021). Till inlåning med en löptid över ett år räknas bland annat insättningar på BSP-konton, på vilka banken betalar 1 % i ränta.

Utlåning[1]

Hushållen i Finland lyfte i februari 2021 nya bostadslån för 1,7 miljarder euro, vilket var 130 miljoner euro mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid slutet av februari 2021 till 103,2 miljarder euro och årsökningen var 3,6 %. Av utlåningen till hushållen i Finland bestod 16,5 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,4 miljarder euro av övriga lån vid utgången av februari.

Nya låneavtal med icke-finansiella företag i Finland (exkl. konto- och kortkrediter) slöts i februari för 1,5 miljarder euro. Genomsnittsräntan på nya avtal steg från januari till 2,30 %. Det utestående beloppet av lån i euro som beviljats finländska företag uppgick vid slutet av februari till 96,7 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 37,5 miljarder euro.

Närmare upplysningar lämnas av

Ville Tolkki, telefon 09 183 2420, e-post: ville.tolkki(at)bof.fi,

Anu Karhu, telefon 09 183 2228, e-post: anu.karhu(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 3.5.2021 kl. 10.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/monetara-finansinstituts-balansrakning-och-rantor/

[1] Inkluderar lån i alla valutor till Finland. I Finlands Banks statistikpublikationer till och med januari 2021 och i ECB:s statistikpublikationer presenteras utlåning och inlåning i euro för euroområdet och hushållen omfattar också hushållens icke-vinstsyftande organisationer, varför siffrorna i stycket avviker från uppgifterna i dessa publikationer.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Final i tävlingen Generation €uro 14.4. – följ i direktsändning!9.4.2021 15:00:00 EEST | Uutinen

Den nationella finalen i tävlingen i penningpolitik för elever på andra stadiet, Generation €uro, ordnas onsdagen den 14 april kl. 10.00–13.00. Allmänheten kan följa med den tvåspråkiga finalen i en direkt webbsändning. I finalen möts lag från Etelä-Tapiolan lukio i Esbo, Kuopion klassillinen lukio och Ålands lyceum i Mariehamn. Finalen inleds med ett öppningsanförande av chefdirektör Olli Rehn, varefter de deltagande lagen presenterar och motiverar sitt beslut till ECB-rådets räntebeslut och eventuella andra penningpolitiska åtgärder. Prestationerna bedöms av en jury bestående av experter från Finlands Bank under ledning av forskningschefen Esa Jokivuolle. Generation €uro är euroområdets gemensamma tävling i penningpolitik. Vinnarlagen i tävlingarna som ordnas av de nationella centralbankerna i Eurosystemet får i pris ett virtuellt besök i Frankfurt på Europeiska centralbanken, där de i maj träffar ledningen för ECB. Målsättningen med den årliga Generation €uro -tävlingen är att öka f

Generation €uro -kilpailu huipentuu finaaliin 14.4. - seuraa suoraa verkkolähetystä9.4.2021 15:00:00 EEST | Uutinen

Toisen asteen opiskelijoiden Generation €uro -rahapolitiikkakilpailun kansallinen finaali pidetään keskiviikkona 14.4. klo 10.00–13.00. Finaalia voi seurata suorana verkkolähetyksenä. Finaalissa kilpailevat joukkueet Etelä-Tapiolan lukiosta, Kuopion klassillisesta lukiosta sekä Ålands lyceumista. Finaali alkaa pääjohtaja Olli Rehnin tervehdyksellä, jonka jälkeen opiskelijat esittelevät ja perustelevat ehdotuksensa EKP:n neuvoston korkopäätökseksi sekä mahdollisiksi muiksi rahapoliittisiksi toimiksi. Kilpailusuoritukset arvioi Suomen Pankin asiantuntijoista koostuva raati, jonka puheenjohtajana toimii tutkimuspäällikkö Esa Jokivuolle. Generation €uro on euroalueen yhteinen rahapolitiikkakilpailu. Kansallisten keskuspankkien järjestämien kilpailujen voittajat pääsevät tapaamaan Euroopan keskuspankin johtoa virtuaaliseen tapahtumaan toukokuussa. Vuosittain järjestettävällä Generation €uro -kilpailulla halutaan lisätä ymmärrystä rahapolitiikasta ja sen vaikutuksista talouteen ja syventää o