Insinööriliitto osallistuu mielenilmaisuun aktiivimallia vastaan

Insinööriliitto osallistuu 2. helmikuuta Senaatintorilla työttömyysturvan aktiivimallia vastaan suunnattuun mielenilmaisuun ja suosittelee myös jäsenilleen osallistumista.

– Painotan, että puoluepoliittisesti sitoutumattomana liitto vastustaa tätä yksittäistä lakihanketta, ei maan hallitusta, puheenjohtaja Samu Salo toteaa. Insinööriliiton hallitus päätti mielenosoitukseen osallistumisesta kokouksessaan perjantaina.

Liitto tähdentää, että menestyäkseen Suomi tarvitsee hyvää lainsäädäntöä. Liiton hallituksen mielestä eduskunnan joulukuussa hyväksymä laki aktiivimallista ei sitä ole. Eduskunnan enemmistö muun muassa jätti sivuun perustuslakivaliokunnan esiin nostamat lakiesityksen puutteet.

– Insinööriliiton mielestä ei ole oikeudenmukaista, että ihminen voi joutua työttömyysturvan leikkausten kohteeksi ilman, että hänellä on mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan, Salo sanoo.

Hän muistuttaa maan hallituksen luvanneen kilpailukykysopimuksen solmimisen yhteydessä, että työttömyysturvaa ei enää leikata. Insinööriliitto ajaa kaikkien jäsentensä asiaa riippumatta siitä, olivat he työelämässä tai eivät.

– Aktiivimalli on keino ja peruste leikata työttömyysturvaa, ei mikään aktiivisuuden osoitus. Kyllä omaehtoisen kouluttautumisen ja aktiivisen työnhaun pitää olla riittäviä osoituksia aktiivisuudesta ja halusta palata työelämään.

Insinööriliiton mielestä työllistymiseen kannustamisen malli on syytä neuvotella uudelleen. Liitto osallistuu mielellään kaikkiin työttömyysturvan uudistamishankkeisiin. Salon mielestä niitä on kuitenkin syytä valmistella kolmikantaisesti.

– Kaikki viimeaikojen merkittävät yhteiskunnalliset uudistukset on tehty kolmikannassa, ei yhden osapuolen yksipuolisena valmisteluna. Työelämää kehitetään kokonaisuutena ja yhteistyöllä, ei repimällä tai sanelemalla, hän sanoo.

Insinööriliitto muistuttaa mielenilmaisun olevan perustuslaissa tunnustettu työntekijän perusoikeus. Tavoitteena on vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Näin ollen poliittista mielenilmausta ei voi rajoittaa työrauhavelvollisuudella.

– Osallistumalla mielenilmaisuun haluamme liittona osoittaa, että emme ole tyytyväisiä tapaan, jolla hallitus on kehittänyt työelämää ja vaikuttanut jäsentemme asemaan, Salo toteaa.

puheenjohtaja Samu Salo 040 184 2290