Intrumin tulos 2020

Erittäin vahva tulos viimeisellä vuosineljänneksellä haastavista toimintaolosuhteista huolimatta. Luotonhallintapalvelut kasvuasemissa tukenaan vahva myynti ja ennätykselliset myyntihankkeet. Vahvat tuotot elpyvillä strategisilla markkinoilla. Vaikuttavaa tekemistä portfolioinvestoinneissa, investointitasot tasoittuivat ja houkuttelevat tuotto-odotukset jatkuivat. Kiihtyvällä tahdilla kohti ONE Intrumia.

Neljäs vuosineljännes, loka-joulukuu 2020

• Liikevaihto oli 5,601 miljoonaa kruunua (5,751).
  • Cash EBITDA oli 3,124 miljoonaa kruunua (3,063).
  • Cash EBIT oli 1,523 miljoonaa kruunua (1,419).
  • Sijoitetun pääoman tuotto oli vuosineljänneksen aikana 8,7 prosenttia (7,7).
  • Velkaantuneisuusaste laski vuosineljänneksen aikana 4,0x (4,3x).
  • Käytettävissä oleva likviditeetti oli vuosineljänneksen lopussa 17 miljardia kruunua.
  • Oikaistu liikevoitto oli 1,611 miljoonaa kruunua (1,821). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä -411 M kruunua (-3,958).

Vuoden 2020 tulos

• Liikevaihto oli 21,377 miljoonaa kruunua (20,160).
  • Cash EBITDA oli 11,607 miljoonaa kruunua (11,444).
  • Cash EBIT oli 5,580 miljoonaa kruunua (4,618).
  • Koko vuoden sijoitetun pääoman tuotto nousi 7,7 prosenttiin (6,4).
  • Oikaistu liikevoitto oli 5,738 miljoonaa kruunua (6,208). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä -1,043 miljoonaa kruunua (-4,148).
  • Vuoden oikaistut portfolioinvestoinnit olivat 5,129 miljoonaa kruunua (7,556). Vuotuinen investointitahti oli täydennystasolla ja tuotot palasivat koronaviruspandemiaa edeltävää tasoa korkeammalle. Portfolioinvestointien tuotto oli 12 prosenttia (15).
  • Osakekohtainen tuotto oli 26,96 (14,81) kruunua koko vuodelta.

Pääjohtaja Anders Engdahl:

"Viimeinen vuosineljännes korosti entisestään liiketoimintamme sietokykyä pandemian toisen aallon yhteydessä, mikä johti kokonaisuutena haastavan vuoden odotettua vahvempaan lopputulokseen. Näissä olosuhteissa olen erittäin tyytyväinen siihen, että olemme onnistuneet kasvattamaan liikevoittoa (Cash EBIT) 7 prosenttia vuosineljänneksellä ja 21 prosenttia edellisvuodesta.

Pysymme optimistisina Intrumin keskipitkän aikavälin näkymien suhteen. Lyhyellä aikavälillä näemme epävarmuuden lisääntyvän edelleen, mutta pandemian vaikutusten vähentyessä odotamme palvelujemme kysynnän normalisoituvan ja lisääntyvän sekä houkuttelevien tuottojen portfolioiden tarjonnan tukevan näkymiä.

Esitimme Intrumin pääomamarkkinapäivillä marraskuussa 2020 muutosohjelmamme - ONE Intrum. ONE Intrumin toteuttaminen edellyttää sitä, että luomme yhden maailmanlaajuisen digitaalisen perintäprosessin, joka perustuu yhteiseen globaaliin infrastruktuuriin ja kattaa perinnän alusta loppuun. Vuoden 2020 viimeisen vuosineljänneksen aikana keskitetty tuotantoalusta tuli kaikkien pk-asiakkaidemme saataville, mikä on hieno ensimmäinen askel osoittaen ONE Intrumin globaalin kyvykkyyden ja vaikutukset asiakkaillemme.

Odotan seuraavia vaiheita tällä erittäin jännittävällä muutosmatkalla kohti ONE Intrumia, joka tulee asettamaan uuden standardin toimialalle. Huomisen Intrum tulee olemaan selkeä, skaalautuva, digitaalinen, tärkeä ja kasvava yritys. "

Ehdotus osinkojen jakamisesta

Intrum AB:n hallitus ehdottaa, että varsinainen yhtiökokous jakaa osakkeenomistajille osinkoa 12,0 kruunua osakkeelta (11,0), mikä vastaa yhteensä 1,450 miljoonaa kruunua (1,332).

Tulosjulkistus

Osavuosikatsaus ja esitys ovat saatavilla osoitteessa: www.intrum.com/investors/

Emil Folkesson, Director Treasury and Investor Relations
ir@intrum.com

Intrum AB (publ) on velvollinen noudattamaan tulosjulkistuksessaan EU:n kilpailuviranomaisten säännöksiä sekä arvopaperimarkkinalakia. Tiedot annettiin julkisuuteen 28. päivänä tammikuuta 2021 kello 07:00 CET.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.

Pitkäjänteinen kehitys asiakaskokemuksessa vienyt Intrumin Suomen huipulle12.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin asiakaspalvelun tulokset ovat tutkitusti Suomen suuryritysten huippua. Intrum on tehnyt vuodesta 2015 yhteistyötä Bisnoden kanssa asiakaspalvelunsa ja sitä kautta asiakaskokemuksensa tason mittaamiseksi. Jatkuvan mittauksen, arvioinnin ja kehittämisen malli on tuonut tulosta ja vuoden 2020 osalta Intrumin asiakaskokemusta ilmaiseva NPS -luku oli 59,8. Saavutetut tulokset ovat johtaneet myös palkintoihin. Vuonna 2018 ja 2019 Intrum oli Bisnoden Asiakkaan ääni -vertailussa suuryritysten sarjassa viiden parhaan joukossa. Vuoden 2020 vertailun tuloksia ei ole vielä julkaistu.

Analyysi: Yritykset ylivelkaantuvat nyt piilossa14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrum analysoi suomalaisten yritysten maksukyvyn kehitystä maksuviiveiden ja perinnän datan keinoin sekä seuraamalla säännöllisesti konkurssi- ja maksuhäiriödataa. Tuorein data on ristiriitaista: Laskutettavaa on syntynyt aiempaa vähemmän ja maksuviiveiden (-11,3% vrt. 2020) sekä maksuhäiriöiden (n. -30% vrt. 2020) määrät ovat laskussa. Samaan aikaan konkurssihakemusten määrä on kuukauden aikana noussut +15 %* (vrt. 2020) ja henkilöyhtiöiden haastehakemusten lukumäärät ovat +25 % nousussa (vrt. Q4/2020). Ristiriitaa selittävät ja todellista tilannetta hämärtävät erilaiset tilapäiset lakimuutokset ja yritysten tukipaketit. Taloudelliset ongelmat odottavat piilossa maton alla.