IPCC:n raportti tarjoaa suomalaiselle metsäsektorille globaaleja mahdollisuuksia

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n Climate Change and Land -raportti julkistettiin 8. elokuuta. Raportissa arvioidaan kattavasti ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja sen hillitsemisen keinoja maankäyttösektorilla.

Raportti alleviivaa kestävän maankäytön merkitystä. Aktiivinen metsätalous on olennainen osa ilmastonmuutosta hidastavaa maankäyttöä. On tärkeää, että metsät voivat hyvin, kasvavat vahvasti ja sitovat hiiltä nyt sekä tulevaisuudessa.

- Metsien hyvinvoinnin turvaamisessa kilpailukykyisen metsätalouden ja metsäteollisuuden rooli on aivan olennainen. Jos puulle ei ole kysyntää, jos metsien hoitoa ei nähdä tärkeänä, kasvaa riski, että maa käytetään metsien sijaan johonkin muuhun, ilmastomuutoksen kannalta epäedullisempaan tarkoitukseen, Karoliina Niemi, Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja sanoo.

Suomi on maailman johtavia metsien monipuolisen käytön sekä metsäteollisuuden osaajia. Suomessa on pitkäaikainen kokemus kestävästä metsätaloudesta. Suomen metsät kasvavat vuosittain nyt noin puolitoista kertaa enemmän kuin 40 vuotta sitten.

Globaali metsäpinta-alan väheneminen aiheuttaa merkittäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Tällä hetkellä maatalous aiheuttaa noin 80 % maailman metsäkadosta. Raportissa painotetaan toimia metsäkadon ehkäisemiseksi ja metsittämisen lisäämiseksi. Iso kysymys kuitenkin on, miten turvataan kestävä ruoantuotanto kasvavalle väestölle ja samaan aikaan lisätään metsäpinta-alaa.

- Suomessakin metsämaata häviää edelleen pellonraivauksen ja rakentamisen vuoksi. Metsätalous ei kuitenkaan aiheuta metsäkatoa. Metsävarojamme ja metsiemme tilaa arvioidaan huolellisesti, ja metsiä koskevassa tutkimuksessa sekä puunjalostuksessa olemme maailman parhaita. Raportti osoittaa, että tälle osaamiselle on suuri tarve kaikkialla, Niemi jatkaa.

IPCC:n raportti tarjoaa globaalin kokonaisnäkemyksen maankäyttösektorin rooliin ilmastonmuutosta hidastettaessa. Raportti tuo hyvin esiin maankäytön eri vaihtoehtojen vaikutuksia ilmastonmuutokseen. Samalla raportti alleviivaa, että eri toimien vaikuttavuus vaihtelee alueittain.

- Raportissa jää valitettavasti hyvin ohueksi näkemys siitä, miten maankäyttösektorin luomat arvoketjut tuovat ratkaisuja globaaleihin ongelmiin yli sektorirajojen. Esimerkiksi puusta valmistettujen tuotteiden rooli uusitumattomista raaka-aineista valmistettujen tuotteiden ja pakkausten korvaajana tulee olemaan kasvava, Niemi muistuttaa.

Lisätietoja: Metsäjohtaja Karoliina Niemi, p. 050 567 9093, karoliina.niemi@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Teollisuusliitto viittaa kintaalla sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukyvylle26.1.2020 20:37:06 EETTiedote

Metsäteollisuus ry pitää Teollisuusliiton sunnuntaina antamaa ilmoitusta kaksiviikkoisen lakon pidentämisestä viikolla vastuuttomana. Teollisuusliitto on jo pitempään osoittanut toimillaan, että sitä ei kiinnosta sopiminen vaan pelkästään lakkoilu. – Metsäteollisuus ry on valmis hakemaan ratkaisua myös Teollisuusliiton kanssa mahdollisimman nopealla aikataululla. Neuvottelutulos syntyy vasta, kun saamme sovittua kustannuskilpailukykyä parantavista työehdoista, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen sanoo. Teollisuusliito ei ole ryhtynyt aitoihin neuvotteluihin ja yhdessä sopimiseen, vaan se alkujaankin katkaisi mekaanisen metsäteollisuuden neuvottelut kesken yhdessä sovittua neuvotteluprosessia. Teollisuusliitto on levittänyt virheellisiä tietoja työnantajien esityksistä, ja yrittänyt rajata tes-kierroksen koskemaan pelkästään kiky-tuntien kohtaloa. Sahojen ja vaneritehtaiden kilpailukykyä pitää parantaa työajan lisäksi muita työehtoja kehittämällä. Suomalaiset sahat

Työsululla haetaan pitkän ajan kilpailukykyä tukevaa ratkaisua; Metsäteollisuuden työvoima ei ole kustannuksiltaan kilpailukykyistä26.1.2020 15:26:11 EETTiedote

Metsäteollisuus haluaa turvata suomalaisen kilpailukyvyn ja pitää työpaikat Suomessa. Neuvottelut ammattiliittojen kanssa polkevat kuitenkin paikoillaan ja lakot lamauttavat metsäteollisuuden tuotannon eri puolella Suomea. Tilanteen vakavuuden korostamiseksi Metsäteollisuus ry on päättänyt kolmen vuorokauden työsulusta paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa. Työsululla pyritään vauhdittamaan neuvotteluja kohti sopimusratkaisua, joka parantaa kustannuskilpailukykyä. Takamatkaa on vähintään 30%.