IPCC:n raportti tarjoaa suomalaiselle metsäsektorille globaaleja mahdollisuuksia

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n Climate Change and Land -raportti julkistettiin 8. elokuuta. Raportissa arvioidaan kattavasti ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja sen hillitsemisen keinoja maankäyttösektorilla.

Raportti alleviivaa kestävän maankäytön merkitystä. Aktiivinen metsätalous on olennainen osa ilmastonmuutosta hidastavaa maankäyttöä. On tärkeää, että metsät voivat hyvin, kasvavat vahvasti ja sitovat hiiltä nyt sekä tulevaisuudessa.

- Metsien hyvinvoinnin turvaamisessa kilpailukykyisen metsätalouden ja metsäteollisuuden rooli on aivan olennainen. Jos puulle ei ole kysyntää, jos metsien hoitoa ei nähdä tärkeänä, kasvaa riski, että maa käytetään metsien sijaan johonkin muuhun, ilmastomuutoksen kannalta epäedullisempaan tarkoitukseen, Karoliina Niemi, Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja sanoo.

Suomi on maailman johtavia metsien monipuolisen käytön sekä metsäteollisuuden osaajia. Suomessa on pitkäaikainen kokemus kestävästä metsätaloudesta. Suomen metsät kasvavat vuosittain nyt noin puolitoista kertaa enemmän kuin 40 vuotta sitten.

Globaali metsäpinta-alan väheneminen aiheuttaa merkittäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Tällä hetkellä maatalous aiheuttaa noin 80 % maailman metsäkadosta. Raportissa painotetaan toimia metsäkadon ehkäisemiseksi ja metsittämisen lisäämiseksi. Iso kysymys kuitenkin on, miten turvataan kestävä ruoantuotanto kasvavalle väestölle ja samaan aikaan lisätään metsäpinta-alaa.

- Suomessakin metsämaata häviää edelleen pellonraivauksen ja rakentamisen vuoksi. Metsätalous ei kuitenkaan aiheuta metsäkatoa. Metsävarojamme ja metsiemme tilaa arvioidaan huolellisesti, ja metsiä koskevassa tutkimuksessa sekä puunjalostuksessa olemme maailman parhaita. Raportti osoittaa, että tälle osaamiselle on suuri tarve kaikkialla, Niemi jatkaa.

IPCC:n raportti tarjoaa globaalin kokonaisnäkemyksen maankäyttösektorin rooliin ilmastonmuutosta hidastettaessa. Raportti tuo hyvin esiin maankäytön eri vaihtoehtojen vaikutuksia ilmastonmuutokseen. Samalla raportti alleviivaa, että eri toimien vaikuttavuus vaihtelee alueittain.

- Raportissa jää valitettavasti hyvin ohueksi näkemys siitä, miten maankäyttösektorin luomat arvoketjut tuovat ratkaisuja globaaleihin ongelmiin yli sektorirajojen. Esimerkiksi puusta valmistettujen tuotteiden rooli uusitumattomista raaka-aineista valmistettujen tuotteiden ja pakkausten korvaajana tulee olemaan kasvava, Niemi muistuttaa.

Lisätietoja: Metsäjohtaja Karoliina Niemi, p. 050 567 9093, karoliina.niemi@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksesta alkoivat8.10.2019 13:01:00 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto aloittivat tiistaina 8. lokakuuta neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden uudesta työehtosopimuksesta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen piirissä on noin 10 000 työntekijää. Lisätietoja: Teollisuusliiton sektorijohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563 Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen, p. 040 334 6585 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäk

Neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta alkavat lokakuussa17.9.2019 09:25:56 EESTTiedote