Keskuskauppakamari

IPR-kysymykset tärkeä osa teollisuusstrategiaa – ”Kilpailukykyinen EU edellyttää, että yritykset suojaavat aineettomia oikeuksiaan”

Jaa
Euroopan komissio julkaisi 10. maaliskuuta teollisuusstrategian, joka luo suuntaviivat unionin teollisuuden kilpailukyvyn vahvistamiselle. Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri pitää tärkeänä, että IPR-kysymykset ovat yksi osa strategiaa. Meren mukaan tietoisuuden puute aineettomista oikeuksista nakertaa tällä hetkellä yritysten ja sitä kautta koko unionin kilpailukykyä.
Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Liisa Takala.

Euroopan komissio julkaisi uuden teollisuusstrategian, jossa asetetaan keskeiseksi tavoitteeksi Euroopan unionin kilpailukyvyn vahvistaminen. Strategiassa esitetään yhtenä toimenpiteenä teollis- ja tekijänoikeuksia koskevan toimintasuunnitelman laatimista. Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri pitää tärkeänä, että IPR-asiat on huomioitu tuoreessa strategiassa.

”Viime aikoina julkaistut selvitykset osoittavat, että tietoisuuden puute aineettomista oikeuksista sekä niiden suojaamisesta on aito haaste monessa pk-sektorin yrityksessä. On erittäin tärkeää, että teollisuusstrategiassa on tuotu esiin tarve laatia IPR-toimintasuunnitelma. Pk-sektorin yrityksiä vaivaava ongelma tietoisuuden puutteesta on otettava vakavasti”, Meri sanoo.

Meren mukaan aineettomat oikeudet koskettavat nykyisin lähes jokaista yritystä. Tutkimusten mukaan yritykset, jotka hyödyntävät aineettomia oikeuksia säännöllisesti liiketoiminnassaan ja joilla on prosessien tukena organisaation oma IPR-strategia, ovat useammin myös nopean kasvun yrityksiä.

”Teollisuusstrategiassa on tuotu esiin, että IPR-toimintasuunnitelman tarkoituksena on muun muassa säilyttää teknologinen riippumattomuus sekä edistää maailmanlaajuisesti tasapuolisia toimintaedellytyksiä. Nämä ovat kunnianhimoisia tavoitteita, joiden saavuttaminen vaatii panostusta myös aineettomia oikeuksia koskevaan osaamiseen”, Meri sanoo.

Komission IPR-toimintasuunnitelma tulee huomioida myös Suomen kansallisen IPR-strategian valmistelutyössä. Kansallista ja unionin tasoa ei ole tarkoituksenmukaista tarkastella toisistaan erillisinä kokonaisuuksina.

”Kilpailukykyinen EU edellyttää, että yritykset rekisteröivät ja suojaavat aineettomia oikeuksiaan. Teollis- ja tekijänoikeuksia koskeva toimintasuunnitelma luo pohjan niille konkreettisille toimenpiteille, joilla kilpailukyky voidaan turvata. Suunnitelman toteutus ratkaisee, miten tässä tavoitteessa onnistutaan”, Meri päättää.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Kuva: Liisa Takala.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote

Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.

MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye