Isopandan mustavalkoinen väritys on suojaväri

Vaikka useimmat nisäkkäät ovat harmaanruskeita, on olemassa muutamia kiehtovia poikkeuksia, kuten seepra, haisunnäätä ja miekkavalas. Ehkä tunnetuin kaikista mustavalkoisista eläimistä on kuitenkin iso- eli jättiläispanda.
Tutkijaryhmä analysoi valokuvia, jotka on otettu pandoista niiden luonnollisessa ympäristössä Kiinan vuoristometsissä. He havaitsivat, että isopandan mustat värit sulautuvat yhteen taustan tummien puunrunkojen kanssa, kun taas valkoiset värit sulautuvat vaaleiden lehtien ja lumen kanssa talvella. Lisäksi vaaleanruskeat sävyt muodostavat maapinnan sävyihin sulautuvan värin, joka kattaa eron luonnonympäristön hyvin tummien ja erittäin vaaleiden visuaalisten elementtien välillä. Tulokset ovat yhdenmukaisia riippumatta siitä, katsotaanko niitä ihmisen, kissan tai koiran näkömalleilla, joista kaksi viimeistä edustavat petoeläimiä.
Kontrastivärit rikkovat muodon
Seuraavaksi tutkijat tarkastelivat toista suojavärimuotoa – hajottavaa väritystä – jossa eläimen pinnalla näkyvät kontrastivärit rikkovat sen ääriviivat. He havaitsivat, että isopandoilla hajottava väritys toimii petoeläimen näköä vastaan erityisesti pidemmillä katseluetäisyyksillä.
Lopuksi tutkijat käyttivät uutta värikarttatekniikkaa vertaillakseen elinympäristön värien samankaltaisuutta eri lajien ja isopandan välillä. Tämä vahvisti, että isopandan värien samankaltaisuus taustaansa on verrattavissa lajeihin, joita pidetään suojavärin omaavina.
Julkaisu: ‘The giant panda is cryptic’, Scientific Reports, Ossi Nokelainen, Nicholas E. Scott-Samuel, Yonggang Nie, Fuwen Wei & Tim Caro, doi: 10.1038/s41598-021-00742-4
Julkaisuvapaa 28.10.2021 klo 12.00
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tutkijatohtori Ossi Nokelainen
Bio- ja ympäristötieteiden laitos
ossi.nokelainen@jyu.fi
puh. 0408657053
Vesa HolmViestinnän asiantuntija
Puh:+358504733483vesa.j.holm@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Nuorten Kompassi ohjaa kohtaamaan elämän haasteita – nyt myös englanniksi19.11.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yläkouluikäisille ja toisen asteen alussa oleville nuorille suunnattu viisiviikkoinen hyvinvointiohjelma Nuorten Kompassi on nyt vapaasti käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palaute kaikilla kolmella kielellä on tervetullutta!
Unifin uusi puheenjohtaja Jari Ojala: Suomi tarvitsee panostuksia tieteeseen ja inhimilliseen pääomaan19.11.2025 13:20:16 EET | Tiedote
Rehtori Jari Ojala Jyväskylän yliopistosta on valittu Unifin hallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 1.1.2026 – 31.12.2027.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee 25.11.: Portteja koulun tulevaisuuteen19.11.2025 12:30:00 EET | Tiedote
Mihin koulun kehittämisessä tulisi erityisesti keskittyä? Millaisia unelmia meillä on? Mikä on mahdollista toteuttaa? Mistä haluamme pitää kiinni? Näitä kysymyksiä pohdimme kolmen kehittäjäkoulun rehtorin kanssa marraskuun Ruusupuisto tutkii ja keskustelee -tilaisuudessa.
Uusi väitöstutkimus selvitti sosiaalisen median sisältöjen sitouttavia tekijöitä19.11.2025 10:00:00 EET | Tiedote
KTM Risqo Wahid tutki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin väitöskirjassaan, mitkä tekijät sitouttavat sosiaalisen median sisältöihin. Tutkimus osoittaa, että pienet yksityiskohdat sisällön luomisessa, kuten viestin informatiivisuus, äänen käyttö, kieli ja siinä esiintyvä henkilö, voivat vaikuttaa voimakkaasti kuluttajien reaktioihin. Tutkimuksen mukaan tehokkaat taktiikat vaihtelevat eri alustojen ja toimialojen välillä. Väitöstutkimus tarjoaa myös käytännöllisiä ohjeita, joiden avulla yritykset voivat tehostaa sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa.
QS Sustainability 2026: JYU paransi sijoitustaan vastuullisuusarvioinnissa19.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto sijoittui kansainvälisessä yliopistojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kestävyyttä ja vastuullisuutta mittaavassa arvioinnissa sijalle 296. Sijoitus parani viime vuodesta, jolloin se oli 310. Mukana oli kaikkiaan 2 002 yliopistoa yli sadasta maasta. Suomesta mukana oli 12 yliopistoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme



