IT-alan sukupuolittuneet mielikuvat vaativat ravistelua

Tutkimuksessa Vainionpään mukaan näkyy, että nuorilla ei ole kunnolla tietoa IT-alan uravaihtoehdoista, ja kokemukset teknologian parissa vaikuttavat olevan edelleen vahvasti sukupuolittuneita. Alaa ei tule valittua, kun ei ole selvää kuvaa siitä, mitä työskentely todellisuudessa on. Nuorille teknologia tarkoittaa yleensä vapaa-ajalla mobiililaitteiden viihdekäyttöä, minkä ei koeta synnyttävän IT-osaamista. Vastaavasti koulussa opiskelu koetaan ”oikeaksi” työskentelyksi mutta valitettavan tylsäksi. Lukioissa tieto- ja viestintäteknologian asema on ongelmallinen, sillä opetussuunnitelman pohjalta toivotaan, että tietotekniset taidot kehittyvät, kun ohjelmistoja käytetään muiden oppiaineiden parissa.
”Opettajien mahdollisuus jakaa nuorille tietoa jää helposti vähäiseksi, kun valinnaisia kursseja ei valita. Opinto-ohjaajien täytyy kertoa eri aloista tasapuolisesti, eikä heidän ole välttämättä helppoa hahmottaa uravaihtoehtoja sellaisilla aloilla, jotka ovat heille itselleen kovin vieraita, kuten IT-ala useimmille tässä tutkimuksessa haastatelluille oli”, Fanny Vainionpää kertoo.
Naiset ovat yhä selvästi vähemmistönä IT-aloilla, ja vanhat sukupuolittuneet näkemykset vaikuttavat lukiolaistyttöjen uravalintaan. Kaiken kaikkiaan ihmiset kotona, koulussa, ja laajemmin yhteiskunnassa vaikuttavat tyttöjen valintoihin, usein tahattomastikin vanhoja ajatusmalleja painottaen. Suomessa on edelleen vahva jako miesten ja naisten ammatteihin. Tekniset alat ovat miesvaltaisia, vaikka tytöt pärjäävät lukiossa matematiikassa ja luonnontieteissä tasavertaisesti.
”Lukio on paikka, jossa erilaiset diskurssit, vuorovaikutukset ja historiat yhtyvät ja ohjaavat tyttöjä jättäytymään pois IT-alalta. Näyttää siltä, että tytöt suljetaan tahattomasti pois IT-alalta, mutta tytöt myös itse valitsevat muita opintoja. Selvä tutkimustulos on, että IT-ala ei näyttäydy lukiossa kiinnostavana uravaihtoehtona tytöille. Teknologian käyttö opinnoissa ei lisää ymmärrystä alasta ja IT-aiheiset valinnaiset kurssit jäävät usein valitsematta”, Vainionpää toteaa.
Tutkimusaineisto pohjautuu projektiin, jossa lukiolaisille tarjottiin tietoa IT-alasta lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyön kautta. Aineistona Oulun yliopistossa tutkijana työskentelevä Vainionpää on käyttänyt kyselyitä, haastatteluita, ryhmäkeskusteluita, esseitä ja havainnointimuistiinpanoja. Tutkimukseen osallistui lukiolaisia, lukion opettajia ja opinto-ohjaajia sekä IT-alalla opiskelevia ja työskenteleviä naisia. Laadulliset menetelmät auttoivat ymmärtämään ilmiötä syvällisemmin.
Tutkimus ei jäänyt vain teoreettisen toteamisen tasolle. Osana väitöskirjatyötään Fanny Vainionpää loi tieto- ja viestintätekniikan lukiokurssikonseptin, jonka avulla pyrittiin muuttamaan nuorten mielikuvia IT-alasta tuomalla esiin erilaisia puolia alasta yrittäjyysprojektin kautta. Tämä tavoite toteutui ja nuoret kertoivat, että heidän käsityksensä alasta monipuolistui.
Väitöstutkimuksen aiheena oli lukiossa opiskelevien tyttöjen uravalinta, mutta on tärkeää muistaa, että IT-alalle tullaan myös myöhemmässä elämänvaiheessa, ei suoraan lukiossa tehtyjen jatko-opintojen perään. Ammatinvalinta ei ole selkeä polku tai putki ja monilla luottamus omiin kykyihin sekä kiinnostus alaan syntyy myöhemmin työelämässä. Tämän takia on tärkeää, että aikuisenakin voi valita tietoteknisen alan ja että siihen löytyy roolimalleja. Tämä on meidän kaikkien etu.
”Se, että harvat naiset valitsevat IT-alan vaikuttaa yksilöihin ja yhteiskuntaan monin tavoin. On tärkeää, että teknologiaa on suunnittelemassa yhtä moninainen joukko ihmisiä kuin mitä teknologian käyttäjätkin ovat”, Fanny Vainionpää korostaa.
Filosofian maisteri Fanny Vainionpää väittelee Oulun yliopistosta perjantaina 14.5.2021. Tietojenkäsittelytieteen väitöskirjan suomennettu otsikko on Tyttöjen uravalinta ja IT-ala - Neksusanalyyttinen tutkimus (Girls’ choices of IT careers - A nexus analytic inquiry). Vastaväittäjänä toimii dosentti Liisa von Hellens (Griffith University) ja kustoksena apulaisprofessori Marianne Kinnula (Oulun yliopisto). Väitöstilaisuudesta on etälähetys klo 12 alkaen osoitteessa https://oulu.zoom.us/j/62386529698
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville WittenbergViestintäasiantuntija
tiedeviestintä: tieto- ja sähkötekniikka, 6G Flagship
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
“Emme halua Tornionlaaksosta seuraavaa Rovaniemeä” - paikalliset näkökulmat otettiin mukaan matkailuhankkeeseen19.12.2025 15:06:18 EET | Artikkeli
Lapin matkailun ykköskohteeksi kasvaneen Rovaniemen kapasiteetti alkaa olla viritetty tällä hetkellä huippuunsa. Nyt onkin alettu katsella seuraavia Lapin matkailun nousevia kohteita. Sellainen on löytynyt Ruotsin rajalta Tornionlaaksosta, jolla on pitkä, mutta pääosin unohdettu matkailuhistoria. Oulun yliopiston johtamassa hankkeessa paikallisille asukkaille annetaan ääni, jotta yliturismin haasteet voitaisiin välttää.
Oulun yliopistossa kehitetään geeniterapiaa, joka voi estää keskosten yleisimmän silmäsairauden18.12.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Oulun yliopistossa kehitetään uutta geeniterapiaa, joka voisi ennaltaehkäistä keskosvauvojen yleisimmän silmäsairauden, retinopatian, kehittymisen. Sairaus voi johtaa vakavaan näkövammaan tai sokeutumiseen.
Aistiyliherkkyys voi olla varhainen merkki lapsen kehityksen muista haasteista17.12.2025 06:54:00 EET | Tiedote
Aistiyliherkkyydet liitetään yleensä autismikirjoon ja yhä useammin myös ADHD:hen. Oulun yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että aistiyliherkkyydet liittyvät huomattavasti laajempaan joukkoon neurokehityksellisiä haasteita.
Onko lapsellasi seurustelukumppani, joka onkin tekoäly? – Vanhemmat ja opettajat yllättyivät varhaisteinien ahkerasta tekoälyn käytöstä16.12.2025 06:42:00 EET | Tiedote
10–12-vuotiaat lapset hyödyntävät tekoälyä monipuolisesti oppimisen tukena ja tiedonhaussa ja muodostavat sen kanssa jopa vahvoja ystävyyssuhteita. Oulun yliopiston tutkijoiden mukaan vanhemmille ja opettajille oli yllätys, että lapset keskustelevat ahkerasti tekoälyn kanssa.
Sammal ja kumppanit tarjoavat lupaavan ratkaisun metallien puhdistamiseen kaivos- ja metsätalousvesistä15.12.2025 06:31:00 EET | Tiedote
Sammaleen salaisuus vedenpuhdistajana avautuu tuoreessa tutkimuksessa. Tulokset tarkentavat miten ja minkä kumppanien kanssa sammaleet voivat poistaa vesistä metalleja. Lupaavat tehosammaleet löydettiin vanhojen kaivosten metallipitoisista vesistä, joissa vain harvat kasvit selviävät. Sammalten tehoa testataan jatkossa myös raudan ruskistamissa metsäojissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
