IT2018-sopimusehtojen verkkopalvelu on uudistettu helpottamaan yritysten arkea

IT-sopimusehtojen uudistettu verkkopalvelu on avattu. Sopimusehdot auttavat erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Valmiit ehdot luovat turvallisen perustan IT-alan projekteissa ja IT-ehdot ovatkin saavuttaneet vakiintuneen aseman tietoteknisen alan sopimuskentällä”, Keskuskauppakamarin palvelujohtaja Mari Hakkarainen sanoo.

Ehdot uudistetaan säännöllisin väliajoin vastaamaan IT-alan kehitystä. Ehdot uudistettiin viimeksi vuonna 2018 ja uudistamistyö käynnistyy jälleen syksyllä 2020. IT-ehdot korostavat keskeisiä sopimisessa huomioitavia seikkoja ja helpottavat it-hankinnoista sopimista.

IT-ehtojen käyttö edellyttää lisenssiä, joka on mahdollista hankkia nyt uudistuneesta verkkopalvelusta. Uuden verkkopalvelun myötä IT-ehtojen vuosilisenssi uudistuu jatkossa automaattisesti. Tämä helpottaa lisenssinhaltijoiden arkea  ehtojen käyttöoikeuslisenssin uudistamisestei tarvitse erikseen huolehtia.

Verkkopalvelu-uudistuksen myötä ehtojen jakelu siirtyi Teknologiateollisuudelta Keskuskauppakamarille. Uusi verkkopalvelu on toteutettu yhteistyössä digitaalisiin palveluihin erikoistuneen Mediapool Finlandin kanssa.

”Yhteistyö Mediapoolin kanssa on ollut saumatonta, ja voimme iloita projektin valmistumisesta parisen viikkoa etuajassa. Uudistuksen lähtökohtana oli palvelun tekninen nykyaikaistaminen ja lisenssin automaattinen uudistuminen, jotta it-ehtojen käyttäjien ei tarvitse enää jatkossa käsin uudistaa lisenssiään. Olemme tyytyväisiä uuteen verkkopalveluun, ja toivottavasti myös IT-ehtojen lisenssinhaltijat kokevat palvelun entistä helppokäyttöisemmäksi”, sanoo Hakkarainen.

“Oli erittäin mielenkiintoista suunnitella tuotetta, jota itsekin haluaisi käyttää IT-ehtojen lisenssien hankintaan. Palvelun front-end on suunniteltu ostajan näkökulmasta mahdollisimman selkeäksi ja ylläpitäjille on rakennettu aikaa säästävää automaatiota. Projekti saatiin maaliin ripeästi, josta kuuluu kiitos asiantuntevalle Keskuskauppakamarin tiimille. IT-ehdot on aivan huippujuttu koko alan kannalta”, sanoo Mediapoolin toimitusjohtaja Rami Lappalainen.

IT-ehtojen hinnoittelumallia on kuluvan vuoden alussa muutettu siten, että yrityslisenssi kattaa sekä suomenkielisen että englanninkielisen version ehdoista. Lisenssin vuosihinta on 390,00 euroa + ALV. Konsernilisenssin hinta on 1 950,00 euroa + ALV. Lisäksi käyttöoikeuslisenssin hankkija on oikeutettu 40 %:n alennukseen, mikäli se kuuluu jäsenenä johonkin IT-ehtojen oikeudenhaltijaorganisaatioista. Keskuskauppakamarin lisäksi IT-ehtojen oikeudenhaltijoina ovat Ohjelmisto- ja e-business ry, Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry, Teknologiateollisuus ry ja Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry.

Lisätietoja:

Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen14.7.2020 13:59:18 EESTTiedote

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Keskuskauppakamari: Suomen oleskelulupamaksut on asetettava kilpailukykyiselle tasolle13.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen perimät maksut oleskelulupahakemuksista ovat naapurimaihin verrattuna kalliit ja haittaavat osaajien houkuttelua maahan. Keskuskauppakamari esittää, että oleskelulupamaksut uudistetaan pikavauhtia ja uudet maksut asetetaan kilpailukykyiselle tasolle keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samalla pitää käydä tarkasti läpi myös muut osaajien maahanmuuton byrokratiaan liittyvät maksut ja huolehdittava niiden kilpailukykyisestä tasosta.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.