Itä-Etelä -yhteistyöalueen vesihuoltostrategiatyö on alkanut (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Uusimaa)

Laadittavan strategian ja toimenpidesuunnitelman tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman hyvin hoidettu vesihuolto Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Päijät-Hämeen, Keski-Suomen, Kymenlaakson, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Uudenmaan maankuntien alueilla vuoteen 2050 mennessä.

Tarve vesihuoltostrategian laatimiselle on lähtenyt maa- ja metsätalousministeriön vetämän kansallisen vesihuoltouudistuksen myötä. Sen tavoitteena on varmistaa kaikille vesihuoltolaitosten asiakkaille turvallinen ja laadukas vesihuolto. Samanaikaisesti tavoitteena on ottaa harppauksia kohti Suomen vesihuoltolaitosten ilmastoneutraaliutta ja resurssiviisautta.

Keski-Suomen ELY-keskus toimii hankkeessa koordinoivana ELY-keskuksena Itä-Etelä -yhteistyöalueella. Muita alueen ELY-keskuksia ovat Uusimaa, Häme, Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala.

– Työskentely on aloitettu tammikuussa 2021. Valmis strategia toimenpidesuunnitelmineen meillä pitäisi olla tämän vuoden loppuun mennessä. Uuden strategian pohjalta jokaiselle mukana olevalle maakunnalle laaditaan tarkemmat strategian tavoitteisiin pohjautuvat toimenpidesuunnitelmat, vesitalousasiantuntija Piia Kepanen Keski-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.

Yhteistyössä sidosryhmien ja vesihuoltotoimijoiden kanssa

Strategia laaditaan yhteistyössä maakuntien sidosryhmätoimijoiden kesken ja toimenpidesuunnitelmat laajassa yhteistyössä kunkin maakunnan alueen vesihuoltotoimijoiden kanssa valtakunnallisen vesihuoltouudistustyön mukanaan tuomat suositukset ja toimenpide-ehdotukset huomioiden.

– Ensimmäisessä vaiheessa kuluvana talvena arvioimme toimintaympäristön ja nykytilan. Keväällä määrittelemme vision ja strategian. Lopulta syksyllä suunnittelemme toimenpiteet ja testaamme strategisia valintoja. Tärkeää on myös pystyä reivaamaan suuntaa, jos jossain vaiheessa toteamme menevämme harhaan, Kepanen korostaa.

Vesitalousasiantuntija
Piia Kepanen

Keski-Suomen ELY-keskus

Kokemäenjokilaakson vedenhankinnan alueellinen kehittämissuunnitelma on valmistunut (Satakunta)3.3.2021 07:00:00 EETTiedote

Kehittämissuunnitelman tavoitteena on turvata alueen vedensaanti pitkälle tulevaisuuteen ja löytää yhteistyömahdollisuudet. Tällä hetkellä Eurajoen, Harjavallan, Kokemäen, Nakkilan, Porin ja Ulvilan vesihuoltolaitosten vedenhankinta perustuu Porin Veden tekopohjavesilaitosta lukuun ottamatta pohjaveden hyödyntämiseen. Suunnitelmaratkaisun vedenhankinta perustuu tekopohjaveteen.

Hallitusohjelman ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmaan haetaan kolmea teemahanketta25.2.2021 07:45:00 EETTiedote

Pääministeri Marinin hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi lisätä ravinteiden kierrätystä ja biokaasun tuotantoa ja käyttöä. Ravinteiden kierrätykseen ja biokaasun tuotannon edistämiseen liittyen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus avaa hankehaun kolmelle erilliselle hankkeelle: Maatalouden ravinteet ja energia käyttöön -, Turkislannan ravinteiden kierrätys - sekä Tulevaisuuden maanviljelijät -hanke. Haku on auki 24.2.2021 – 31.3.2021.

Ansökan om tre olika temaprojekt i regeringsprogrammets försöksprogram för återvinning av näringsämnen är öppen25.2.2021 07:45:00 EETTiedote

I statsminister Marins regeringsprogram ställs som mål att öka återvinningen av näringsämnen samt framställningen och användningen av biogas. NTM-centralen i Södra Österbotten öppnar projektansökan för tre olika projektformer som syftar till att främja återvinningen av näringsämnen och framställningen av biogas: Utnyttjande av näringsämnen och energi från jordbruket, Återvinning av näringsämnen ur pälsdjursgödsel och Framtidens jordbrukare. Ansökningstiden är 24.2.2021–31.3.2021.