ELY-keskuksetELY-keskukset

Itä-Suomen maakuntajaon muutokset vaikuttavat ELY-keskusten TE-toimistojen toimintaan – Joroisten ja Heinäveden asiakkuuksien ja palvelujen siirto hoidetaan sujuvasti

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti Heinäveden kunta siirtyy Pohjois-Karjalan maakuntaan ja Joroisten kunta Pohjois-Savon maakuntaan 1.1.2021 alkaen.

ELY-keskusten ja TE-toimistojen toimialueet perustuvat maakuntiin, joten niiden toimialueet muuttuvat valtioneuvoston päätöksen mukaisesti.

Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskukset sekä alueiden TE-toimistot ovat ryhtyneet muutoksista johtuviin tarpeellisiin ennakoiviin toimenpiteisiin.

Asiakkuuksien ja palvelujen siirto pyritään hoitamaan mahdollisimman sujuvasti. Siirtyvissä kunnissa asuvien henkilöasiakkaiden ja niihin sijoittuneiden muiden asiakkuuksien sekä vireillä olevien hallintoasioiden siirtymisestä toiseen ELY-keskukseen ja TE-toimistoon ilmoitetaan asiakkaille kirjallisesti.

Keskeneräisten asioiden ja asiakkuuksien siirtäminen ja asioiden hoito uuden maakuntajaon mukaisesti voi alkaa varsinaisesti vasta 1.1.2021. Tuolloin vireillä olevat hallinto- ja muut asiat sekä asiakkuudet siirtyvät, jos toimivalta niissä määräytyy lain mukaan asiakkaan koti- tai sijoittumiskunnan perusteella.

Ylijohtaja Pekka Häkkinen, Etelä-Savon ELY-keskus, puh. 0295 024 153, pekka.j.hakkinen(at)ely-keskus.fi
Palvelujohtaja Kari Joutsalainen, Etelä-Savon TE-toimisto, puh. 0295 044 054, kari.joutsalainen(at)te-toimisto.fi

Ylijohtaja Pasi Patrikainen, Pohjois-Savon ELY-keskus, puh. 0295 026 699, pasi.patrikainen(at)ely-keskus.fi
TE-toimiston johtaja Juha Heikkinen, Pohjois-Savon TE-toimisto, puh. 0295 043 755, juha.heikkinen(at)te-toimisto.fi

Ylijohtaja Ari Niiranen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus, puh. 0295 026 060, ari.niiranen(at)ely-keskus.fi
Palvelujohtaja Henri Kokko, Pohjois-Karjalan TE-toimisto, puh. 0295 043 016, henri.kokko(at)te-toimisto.fi

Kriterier fordras för att hållbart bärga vitmossa13.1.2021 09:23:16 EETTiedote

Nya metoder har utvecklats för maskinell bärgning av vitmossa och samtidigt som verksamheten effektiveras har bärgningsarealen ökat år för år. Samtidigt har diskussionen om hållbarheten i bärgningen ökat med tanke på naturens mångfald och klimatkonsekvenserna. Att bärga vitmossa är inte reglerat på samma sätt som till exempel torvproduktionen. Ett utvecklingsprojekt för att styra bärningen av vitmossa och utveckla förfaringsmetoder har därför inletts i NTM-centralen i Södra Österbotten.

Rahkasammalen kestävä korjuu tarvitsee kriteerit13.1.2021 09:23:15 EETTiedote

Rahkasammalen koneelliseen korjuuseen on kehitelty uusia menetelmiä, ja toiminnan tehostuessa korjuualat ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Samaan aikaan keskustelu korjuun kestävyydestä luonnon monimuotoisuuden ja ilmastovaikutusten näkökulmasta on lisääntynyt. Rahkasammalen korjuu ei ole samaan tapaan säädeltyä kuin esimerkiksi turvetuotanto. Tämän vuoksi rahkasammalen korjuun ohjaamiseksi ja menettelytapojen kehittämiseksi on Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksessa käynnistetty kehittämishanke.

Hakukierros haitallisten vieraslajien torjumiseksi on päättynyt17.12.2020 12:09:35 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriö haluaa tehostaa haitallisten vieraslajien torjuntaa valtakunnallisesti. Ensimmäinen avustushaku vieraslajien saamiseksi kuriin on päättynyt marraskuun lopussa. Tavoitteena on vahvistaa kuntien, kansalaisjärjestöjen ja yritysten yhteistyötä haitallisten vieraslajien torjunnassa sekä edistää toimenpiteitä, joilla hävitetään lajien esiintymiä ja estetään niiden leviämistä.