Itä-Suomen yliopistolle laskennallisen tekniikan lahjoitusprofessuuri

LähiTapiola Savo, OP Pohjois-Savo, Osuuskunta KPY ja Savon Voima lahjoittavat yhdessä 600 000 euroa laskennallisen tekniikan professuurin perustamiseen. Yhteislahjoituksella tuetaan Itä-Suomen yliopistossa käynnistyvää tekniikan tutkintokoulutusta (DI). Rahoituksella varmistetaan professuurin toteutuminen seuraavalle viidelle vuodelle.
Tekniikan alan koulutus alkaa Itä-Suomen yliopistossa syksyllä 2023. Kuva: Itä-Suomen yliopisto

”Näemme DI-koulutuksen käynnistymisen tärkeänä koko Itä-Suomelle ja myös KPY-konsernin yhtiöille, joista monella on tekniikan alan osaajatarpeita. Uskomme tutkintokoulutuksen mahdollistavan myös Savilahdessa KPY Novapoliksessa toimivien yritysten kasvua. Koko alueen vetovoiman kannalta on olennaista, että tämä avaus mahdollistaa osaltaan uusien kasvuyritysten sijoittumista Itä-Suomeen”, Osuuskunta KPY:n toimitusjohtaja Anssi Lehikoinen arvioi.

“LähiTapiola Savo on paikallinen asiakkaiden omistama yhtiö. Omistajatahtomme mukaisesti haluamme olla mukana tässä hienossa hankkeessa tukemassa ja mahdollistamassa alueemme elinkeinoelämän ja elinvoimaisuuden pitkäjänteistä kehittämistä”, toimitusjohtaja Antti Pulkkanen kertoo.

Tekniikan alan koulutus alkaa Itä-Suomen yliopistossa syksyllä 2023. Diplomi-insinöörejä koulutetaan fotoniikan ja kestävät teknologiat koulutusohjelmissa Joensuun kampuksella ja teknillisen fysiikan ohjelmassa Kuopion kampuksella. Koulutuksen käynnistymistä on odotettu pitkään ja alueen yritykset ovat ilmaisseet suuren tarpeen sen toteutumiselle.

Lahjoituksella tuetaan korkean tason tieteellistä tutkimusta ja opetusta

Professuuri täytetään kevätlukukauden 2024 alusta alkaen. Uusi professuuri on edellytys sille, että laskennallisen tekniikan koulutusta voidaan toteuttaa suunnitellusti. Lahjoituksella mahdollistetaan muun muassa fysikaalisten mallien ja tekoälyn yhdistämiseen keskittyvää tutkimusta ja opetusta. Professuuri edistää laajalti teknisten tutkimusinnovaatioiden toteutettavuutta teollisuudessa.

”Energiamurros haastaa tavalla, joka edellyttää uudenlaista teknistä ymmärrystä sekä monialaista ajattelua. Tämän professuurin osaamisalueille on lukuisia tutkimus- ja sovelluskohteita esimerkiksi energia-alalla, jossa energiajärjestelmä muodostuu entistä monimutkaisemmista kokonaisuuksista, prosesseista ja niiden välisestä optimoinnista. Meille on tärkeää olla edistämässä Itä-Suomen yliopiston tutkintoalojen laajentumista diplomi-insinöörikoulutukseen, jolle on alueellista kysyntää ”, Savon Voima -konsernin toimitusjohtaja Arto Sutinen kertoo.

Lahjoitukseen osallistuvat yritykset pitävät tärkeänä, että yritysyhteistyö on tiivistä opintojen alusta alkaen. Tämä mahdollistaa opitun tiedon soveltamisen käytännössä ja tutustuttaa opiskelijat Itä-Suomen yritysmaailmaan.

“OP Pohjois-Savon omistaja-asiakkaat toivoivat syksyllä 2022 tehdyn kyselyn mukaan pankilta vastuullisuustekoja etenkin nuorten koulutuksen ja työllistymisen edistämiseksi. Tässä lahjoituksessa yhdistyy omistaja-asiakkaiden toiveen toteuttamisen lisäksi se, että haluamme omalla vastuullisuustyöllämme olla tukemassa toimialueemme vetovoimaisuutta ja pohjoissavolaisten yritysten kehittämistä ja toimintaedellytyksiä”, OP Pohjois-Savon toimitusjohtaja Mikko Vepsäläinen sanoo.

Itä-Suomen yliopistossa lahjoitus otetaan vastaan kiitollisuudella.

”Laskennallisen tekniikan professuurin merkitys kuluvan vuoden syksyllä aloittavalle teknillisen fysiikan koulutusohjelmalle on merkittävä. Tämä lahjoitus yhdessä Kuopion kaupungin lahjoittaman sulautettujen järjestelmien professuurin kanssa muodostaa vahvan pohjan, jolla Itä-Suomen yliopiston tekniikan koulutuksen toimijoiden kansainvälisesti tunnustettua huippututkimusta jalkautetaan Pohjois-Savon teollisuuden hyödyksi”, teknillisen fysiikan laitoksen johtaja professori Jari Kaipio kertoo.

Antti Pulkkanen, toimitusjohtaja, LähiTapiola Savo, puh. 050 422 6039, antti.pulkkanen@lahitapiola.fi

Anssi Lehikoinen, toimitusjohtaja, KPY-konserni, puh. 050 328 2648, anssi.lehikoinen@kpy.fi

Mikko Vepsäläinen, toimitusjohtaja, OP Pohjois-Savo, puh. 040 773 0582, mikko.vepsalainen@op.fi

Arto Sutinen, toimitusjohtaja, Savon Voima -konserni, puh. 044 703 3130, arto.sutinen@savonvoima.fi

Jari Kaipio, teknillisen fysiikan laitoksen johtaja, UEF, puh. 040 5033391, jari.kaipio@uef.fi

Verkonrakennus- ja infrapalveluita tarjoava Elvera ostaa Voimatelin sähköverkkoliiketoiminnan22.11.2023 08:15:37 EET | Tiedote

Verkonrakennus- ja infrapalveluita yrityksille ja julkiselle sektorille tarjoava Elvera Oy on sopinut tänään 22.11.2023 liiketoimintakaupasta Voimatel Oy:n kanssa. Kaupan myötä Osuuskunta KPY:n kokonaan omistaman tytäryhtiön, Voimatelin, sähköverkkoliiketoiminta siirtyy Elveralle. Samalla Voimatelilta siirtyy yli 250 henkilöä Elveran palvelukseen. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) hyväksyntää. Liiketoimintakauppa avaa Voimatelille mahdollisuuksia keskittyä entistä vahvemmin tietoverkkoliiketoimintaan.