itslearning on kuin kotipesä

Kun digitalisaatio rantautui oppilaitoksiin, oli Hyria koulutus Oy omatoimisesti ensimmäisten joukossa kehittämässä uusia digitaalisia oppimismenetelmiä. Avuksi löytyi oppimisen ohjausjärjestelmä itslearning, jota on räätälöity Hyriassa menestyksekkäästi. Se on alusta, jolle on hyvä rakentaa, kuin kotipesä.

Hyria on ollut yksi ensimmäisistä oppilaitoksista Suomessa, jonne digitaalinen itslearning-oppimisen ohjausjärjestelmä on otettu käyttöön. Tämä tapahtui noin kuusi vuotta sitten.
- Sitä on kehitetty vuosien varrella. Ensi Itsiin laitettiin materiaalia kuten tekstiä, kuvaa ja videota. Se oli silloin lähinnä tallennuspaikka. Näin minulle on kerrottu, sillä en silloin ollut vielä talossa. Nyt se on koko organisaation käytössä oleva oppimisjärjestelmä, jonne voidaan materiaalitallennuksen lisäksi myös linkittää ohjelmia. Kaikki oppimis- ja ohjausmateriaali on samassa paikassa, yhden tunnuksen takana, sanoo Tessa Manni.
Hän on tiedolla johtamisen ja robotiikan projektipäällikkö.

- Itse tutustuin aikoinaan Itsiin opetushallituksen digipäivillä. Sen jälkeen pyysin heti demotunnukset. Ihastutuin oitis sen selkeyteen ja monipuolisuuteen, hän jatkaa.
Mannille on tärkeää, että ulkoasu on standardoitu. Yhtenäinen layout auttaa selkeyttämään oppimisympäristöä, joka pysyy samana eri kursseilla.

Tiedolla johtamista ja vastuuta

- Tiedolla johtaminen ja digitalisaatio ovat Hyrian yksi suurista kehittämishankkeista, koska e-perusteet eli digitaalimuotoiset opetushallitukset asettamat tavoitteet on täytyttävä, sanoo Manni.

Oppilaitosten digitalisaatio on Mannin mielestä iso muutos. Hyriassa avuksi otettiin itslearning-oppimisohjaustyökalu.
- Olemme ostaneet lisäanalytiikkaa Itsin perusohjelman lisäksi. Sen avulla voidaan nähdä muun muassa tarvitseeko opiskelija henkilökohtaisia lisätehtäviä. Näin toteutuu henkilökohtainen oppimispolku. Tai voimme seurata miten poissaolot korreloivat oppimistulosta.

Itsin myötä opiskelijat ovat oppineet ottamaan vastuuta omasta opiskelustaan aivan uudella tavalla.
- Olen tulkinnut, että opiskelijat ovat ylpeitä vastuunotostaan. Sitä kautta opiskelijat etenevät opinnoissaan ja ovat motivoituneita, tietää Manni.

Opettajien ohjaamista

Maritta Valtari on verkkovalmentaja. Hän luotsaa opettajat digitaaliseen oppimisympäristöön. Hänen lempilapsiaan ovat interaktiivinen ja monimuotoinen opiskelu. Talossa on myös toinen verkkovalmentaja Henri Heikkinen. Hän on Hyvinkäällä ja Valtari Riihimäellä.
- Meidän tehtävä on innostaa, kannustaa ja opastaa. Työssämme itslearning on isossa roolissa, sanoo Valtari.

- Kun opettaja opiskelee uusia asioita, hänkin miettii helposti osaanko minä. Kouluympäristössä varsinkin myös opettaja pohtii arvioiko joku. Kun tehdään yhdessä, niin on helpompi oppia innostumisen kautta. Toki tulee kompastuksia, mutta sitten innostutaan uudestaan oppimaan uutta, havainnollistaa Valtari.

Hyriassa Valtari ja Manni ovat pääkäyttäjiä. Innovatiiviset naiset ovat tehneet kehitysehdotuksia itslearningille.
- Heti ottivat kopin tarpeistamme. Ehdottamamme parannus tuli, naiset iloitsevat.

Yto-aineiden alustat jakoon

Kun Elisa Ylä-Tuuhonen tuli Hyriaan 2016 hän oli uunituore ruotsinopettaja. Ruotsi kuuluu yto-aineisiin eli yhteisiin tutkinnon osiin, jotka kuuluvat kaikkiin perustutkintoihin.
- Otin heti Itsin käyttöön ja valjastin sen opetukseni työkaluksi, sanoo Ylä-Tuuhonen.

Yto-aineiden opiskelijat opiskelevat syksyllä 2019 alkaneissa yto-pajoissa kahden viikon jaksoissa. Its-ympäristössä on kaikki materiaali, jota tarvitaan pajan aikana. Luokassa opiskellaan yto-aineita aineenopettajan ohjauksessa Itslearning-verkkotehtävien avulla. Opettajat ovat paikalla opettamassa, ohjaamassa sekä seuraamassa opiskelua. Opiskelija etenee tehtävissä omaan tahtiinsa.

- Otin Itslearning-verkkotehtävät lähiopetuksen tueksi hyvin nopeasti koska huomasin, että opiskelijat tykkäävät niitä tehdä. Olen voinut hyödyntää aiempaa materiaaliani myös yto-pajojen aineistona.
- Olen tehnyt niitä varten myös monistepaketin, joka pitää sisällään tekstejä ja tehtäviä. Se on hyvin perinteinen oppikirjamainen systeemi, joka sopii mainiosti Itsin rinnalla, koska siellä on kielioppimateriaalia tueksi, sekä soveltavia verkkotehtäviä, selvittää Ylä-Tuuhonen.

Opiskelijat tekevät soveltavia tehtäviä Its-alustalle, kuten esimerkiksi kuullunymmärtämisiä. He myös itse puhuvat ruotsia ja taltioivat suorituksensa järjestelmään.
- Kun tullaan opiskelemaan ruotsia, on Its yleensä opiskelijoille jo entuudestaan tuttu työkalu ammatillisista aineista, sanoo Ylä-Tuuhonen.

Myös englanninopettajat ovat kehittäneet kielenoppimisjärjestelmää. He ovat tarjonneet opiskelijoille mahdollisuuden itse valita tavoitellun tason; tyydyttävä, hyvä tai kiitettävä. Tavoitteiden perusteella opiskelu määrittyy. Tavoitetasoa voi vaihtaa kesken opiskelun. Systeemi motivoi opiskelijaa, eikä turhauta.

- Eri yto-aineiden opettajat ovat tehneet yhteistyössä verkkopohjia, templateja, verkkovalmentajien kanssa Itsiin. Jokainen yto-aine saa oman mallipohjan. Siitä hyötyy moni. Näin meillä otetaan kaikki Itsistä irti. Se on kuin kotipesä, jonka sisään on hyvä rakentaa asioita, huomauttaa Manni.

Ajankäyttö haltuun

Manni mainitsee, että opetus ja ohjaus on ajateltava kokonaan uudestaan, koska opiskelu yto-aineissa on nykyisin pääosin digitaalisessa ympäristössä. Sen voi tehdä myös aikaa säästäen.

- Kirjallisten tehtävien kohdalla pystytään mittaamaan opiskelijan niihin käyttämää aikaa. Ennen materiaalia vain tuli ja tuli. Nyt tiedetään pystytäänkö ottamaan haltuun tietty aineisto tietyssä ajassa vai ei, tiivistää Manni.

- Itsissä on mukavasti oppimisanalytiikkaa. Verkossa opettaja voi nähdä kuinka kauan opiskelija työskentelee kunkin tehtävän parissa, hän jatkaa.

Ylä-Tuuhonen huomauttaa, että opiskelijan tehtävien arviointi Itsin oppimistavoitteiden arviointikehystä käyttämällä säästää myös aikaa, sillä sanallinen arviointi on arviointikehyksessä jo valmiina.

Valtari heittää väliin.
- Ennen kuin uusia opetusmenetelmiä otetaan käyttöön opettajat voivat harjoitella niitä verkkovalmentajien kanssa, jotka voivat toimia "leikisti" opiskelijoina. Sekin on tehokasta.

Yksi esimerkki osastojen välisestä yhteistyöstä Itsiä hyödyntäen oli, kun media-alan opiskelijat tekivät oppimateriaalia turva-alan opiskelijoille. Tämäkin tehtiin suoraan itslearning-oppimisalustaan.

Verkkokurssien ja verkossa tapahtuvan oppimisen kehittämisessä opettajalla tärkeä työkalu on pedagoginen käsikirjoitus.
- Kehitämme porukalla Itsiä omaan käyttöön sopivaksi, toteaa Manni.

_________________________KAINALOON_________________________________

360-virtuaalityöpajat

Hyriassa on pohdittu 360-virtuaaliopiskelun käyttöönottoa.
- Esimerkiksi meillä on virtuaalikuva rakennustyömaasta. Siellä sähköalan opiskelija voi tehdä turvallisesti sähkökytkentöjä. Tai vastaavasti kuljetusalanopiskelija voi harjoitella virtuaalisesti rekka-auton peruutusta. Myös sote-puolella voidaan tehdä virtuaalinen hoitohuone, jossa pitää valita tiettyyn hoitotoimenpiteeseen oikeat hoitovälineet, sanoo Valtari.

____________________Laatikko 1_________________________________________

Opiskelijapalaute

Opiskelijakyselyiden pohjalta saadun palautteen mukaa Itsiä on helppo käyttää.
- Ihan hämmentävän positiivista palautetta. Kiitosta on tullut erityisesti siitä, että
saa edetä omassa tahdissa ja kaikki tehtävät ovat samassa paikassa.

_____________________Laatikko 2________________________________________

itslearning pähkinänkuoressa:

- itseoppiva oppimisympäristötyökalu
- alusta materiaalille ja eri työkaluille
- voi upottaa ohjelmia
- päivityksiä maltillisesti
- on kuin tseking-lista, joka auttaa käymään kaikki opetussuunnitelman kohdat läpi
- tseking-lista toimii niin opiskelijalle kuin opettajallekin.

Lisätietoja:

Karita Nurmela

Inside Sales & Marketing
skype:karita.nurmela_1
karita.nurmela@itslearning.com

Lataa
- Vuorovaikutus on se The point.
Tessa Manni (vasen) ja Maritta Valtari.
- Mitä haluan opiskelijan tekevän teknologisilla laitteilla lukee työhuoneeni seinällä, sanoo Valtari ja antaa vastauksen. - Vuorovaikutus on se The point. Tessa Manni (vasen) ja Maritta Valtari.
Lataa
- Vuorovaikutus on se The point.
Tessa Manni (vasen) ja Maritta Valtari.

Urho Kekkosen katu 4-6 E

+358 40 5274278https://itslearning.com/fi/

Hyria koulutus Oy on toisen asteen oppilaitos, jolla on useita toimipisteitä Riihimäellä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa ja Helsingissä. Ikäjakauma Hyriassa on laaja peruskoulun päättäneistä nuorista yli viisikymppisiin.

Oppilaitoksessa suoritetaan perustutkintoja, ammattitutkintoja, erikoisammattitutkintoja ja räätälöidään maksullista koulutusta yrityksille. Hyriassa opiskelee muun muassa tulevia merkonomeja, lähihoitajia ja sähköasentajia, muitakin valmistumisnimikkeitä on paljon. Koulun kirjoilla on noin 10.000 opiskelijaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta itslearning