Jaakko Haikonen ilmasto- ja energia-asioista vastaavaksi asiantuntijaksi, Ulla Hyvönen elinkeino- ja alueasioista vastaavaksi asiantuntijaksi

Jaakko Haikonen siirtyy STTK:n ilmasto- ja energiapoliittisista asioista vastaavaksi asiantuntijaksi 1.9.2022 alkaen. Tehtävään kuuluu myös kansainvälistä yhteistyötä ja edunvalvontaa. Haikonen on aiemmin työskennellyt STTK:ssa kansainvälisistä asioista vastaavana asiantuntijana sekä viestintäasiantuntijana. Haikonen on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri.

Ulla Hyvönen aloittaa 1.9.2022 alkaen elinkeino- ja alueasioista vastaavana asiantuntijana ja koordinoi jatkossa STTK:n elinkeinopoliittista yhteistyötä, vaikuttamista ja valmistelua. Hyvönen on jo aiemmin vastannut STTK:n aluetoiminnan kehittämisestä ja koordinoinnista. Hyvönen on koulutukseltaan tradenomi.

Lisätietoja: johtaja Taina Vallander, puhelin 040 1841 464.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.
Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Puolueiden keskityttävä eduskuntavaaleissa palkansaajien huoliin15.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

STTK:n tavoitteet ensi huhtikuun eduskuntavaaleihin on julkaistu. Suomalaisten sisua ja kestävyyttä haastavat monet kriisit ja murrokset, jotka pakottavat arvioimaan uudelleen toimintatapojamme ja käsityksiämme maailmasta. ─ Kriiseissäkin Suomi nojaa avoimeen demokraattiseen päätöksentekoon, luottamukseen, yhteistyöhön, osaamiseen ja hyvinvointiyhteiskunnan toimivuuteen, puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n vaikuttamistyön ydintä eduskuntavaaleissa ovat palkkatasa-arvo, osaamisen jatkuva kehittäminen, julkisen talouden vakaus ja ennustettavuus, hyvinvointi, vihreän siirtymän vauhdittaminen ja kaikille turvallinen yhteiskunta. Työelämässä muutos jatkuu ja kiihtyy. Kaiken muutoksen on silti oltava harkittua ja oikeudenmukaista. ─ Onnistumisemme riippuu hyvinvoivista ja menestyvistä työntekijöistä. Jos sopimusjärjestelmä ei ole vakaa ja reilu, luottamus yhteiskunnassa tuskin kehittyy. STTK toivookin työmarkkinoille nyt sopimusrauhaa. Muutos on myös mahdollisuus Viime aikojen kriisi

STTK: Oikeudenmukaisen siirtymän tueksi tarvitaan osaamissopimus14.9.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Osaavan työvoiman saatavuus on noussut nopeasti koko työelämää haastavaksi ongelmaksi. Rekrytointivaikeuksia on useilla toimialoilla eri puolilla maata. Vaikein tilanne on sosiaali- ja terveysalalla. ─ Väestön ikääntyminen, teknologian kehitys ja siirtymä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa kiihdyttävät työelämän osaamistarpeiden muutosta. Koulutusjärjestelmältä vaaditaan ketteryyttä tunnistaa näitä työelämän muuttuvia tarpeita ja tarjota niihin vastaavaa koulutusta, STTK:n asiantuntija Riina Nousiainen korostaa. Nousiainen osallistuu tänään Kuntamarkkinoilla työvoiman saatavuutta käsittelevään paneeliin. Tällä hallituskaudella käynnistetty jatkuvan oppimisen uudistus ei ole vielä valmis. ─ Osaajapulaan vastaaminen edellyttää, että ihmisillä on mahdollisuus jatkuvan oppimisen kautta osaamisensa täydentämiseen ja alan vaihtoon, Nousiainen painottaa. Jatkuva oppiminen kasaantuu voimakkaasti korkeimmin koulutetuille sekä esimies- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleville. Sama ilmiö havai