”Jaksaa istua paremmin paikalla, ku eka on liikkunu” – Liikkumisen lisääminen koulutunneille lisää oppilaiden hyvinvointia
Säännöllinen liikunta tukee monin tavoin lasten kasvua ja kehitystä ja vaikuttaa edullisesti aivojen toimintaan luoden edellytyksiä oppimiselle. Liikkumisen sisällyttäminen koulupäiviin on yksi vaihtoehto lisätä lasten päivittäistä liikkumista. Kansainvälisistä tutkimustuloksista noin puolet osoittaa, että koulupäivän aikainen liikkuminen vaikuttaa positiivisesti oppilaiden matematiikan oppimistuloksiin.
Oulun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa selvitettiin, millaisia vaikutuksia liikkumisen lisäämisellä kolmasluokkalaisten matematiikan tunneille on oppimistuloksiin. Lisäksi kerättiin tietoa siitä, miten oppilaat ja opettajat kokivat liikunnalliset oppitunnit.
Tutkimukseen osallistui lähes 400 kolmannen luokan oppilasta, 13 koulua ja 22 opettajaa Jyväskylän alueelta. Ennen varsinaista tutkimusta menetelmiä testattiin kolmessa opetusryhmässä Oulussa. Opettajille laadittiin viiden kuukauden ajaksi tuntisuunnitelmat liikunnallisille matematiikan oppitunneille.
Jaksolla verrattiin kahta erilaista tapaa sisällyttää liikkumista oppituntiin: Liikkuen matikkaa -ryhmässä liikkuminen sisällytettiin matematiikan oppimiseen ja liikuntataukoryhmässä oppilaat aktivoitiin kahdella lyhyellä liikuntatauolla oppitunnin aikana. Liikkumisessa pyrittiin toteuttamaan neljää eri liikkumistavoitetta: liikkuminen paikasta toiseen, tasapaino, välineen käsittely ja voima.
Tutkimukseen kuului myös vertailuryhmä, joka opiskeli matematiikkaa tavalliseen tapaan.
Erilainen tapa opiskella matikkaa herätti oppilaissa pääosin innostusta, ja osa heistä koki tuntien ilmapiirin tavallista rennommaksi. Liikuntataukoryhmässä kokemukset olivat sekä positiivisia että negatiivisia, kun taas Liikkuen matikkaa -ryhmän kokemukset olivat pääosin myönteisiä. Osa oppilaista kertoi keskittymisen parantuneen liikkumisen jälkeen. He korostivat erityisesti yhdessä tekemistä ja oppimista, mikä yleensä jää pienempään rooliin matematiikan opiskelussa.
Oppimistuloksiin liikkumisella ei kuitenkaan ollut vaikutusta, vaan ne olivat samansuuntaiset kaikissa kolmessa tutkimusryhmässä. Vaikka kahden ryhmän oppitunneilla oli käytetty aikaa liikkumiseen, eivät näiden ryhmien oppimistulokset olleet heikompia kuin vertailuryhmässä.
Väitöskirjatutkimuksen perusteella fyysistä aktiivisuutta kannattaa lisätä myös oppitunneille lasten hyvinvoinnin ja terveen kehityksen takaamiseksi. Liikkumisen lisääminen matematiikan tunneille voi parantaa alakoululaisten hyvinvointia ja oppimista, sillä pääosa oppilaista ja opettajista koki liikunnan lisäämisen tervetulleena muutoksena.
Opettajien mukaan oppilaiden sekä tunnetason sitoutuminen että sosiaalinen sitoutuminen tunneilla oli pääosin positiivista molemmissa liikkumista sisältävissä ryhmissä. Osaa opettajista mietityttivät oppilaiden oppimistulokset ja osa oli huolissaan oppilaiden käytöksestä oppitunneilla.
Väitöstutkimus on osa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa toimivan Likesin hanketta. Likes on tutkimuskeskus, joka toteuttaa monitieteistä tutkimusta ja koordinoi valtakunnallisia ohjelmia, joiden tavoitteena on edistää kaikenikäisten suomalaisten liikkumista.
Kasvatustieteen maisteri Sirpa Sneck väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 4.11.2022. Kasvatustieteen alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Liikkuvaa matikkaa – Liikkumisen lisääminen alakoulun matematiikan oppitunneille: vaikutukset ja kokemukset (Moving Maths – Effects and experiences of physical activity integrated into primary school mathematics lessons). Vastaväittäjänä toimii professori Pirjo Aunio Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Sanna Järvelä. Väitöstilaisuus alkaa Linnanmaalla salissa L2 klo 12 ja sitä voi seurata etäyhteydellä https://oulu.zoom.us/j/67874018045.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
KM Sirpa Sneck
p. 044 5030571
sirpa.sneck@eduouka.fi
Anna-Maria HietapeltoViestintäasiantuntija
Tiedeviestintä: humanistiset tieteet, kasvatustieteet, kauppatieteet ja taloustiede.
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Kansalaistiedettä, robotteja ja drooneja Oulun yliopiston Tutkijoiden yössä18.9.2025 06:48:00 EEST | Tiedote
Tutkijoiden yötä vietetään Oulun yliopiston Linnanmaan kampuksella perjantaina 26. syyskuuta. Tapahtumassa tiede esittäytyy kymmenissä työpajoissa ja yleistajuisissa esityksissä.
Porolaidunnus voi hillitä ilmastonmuutoksen vaikutuksia metsien hiilipäästöihin17.9.2025 10:28:00 EEST | Tiedote
Talven aikainen ilmastonmuutos vaikuttaa pohjoisten mäntymetsien hiilitaseeseen, mutta vaikutukset riippuvat porojen laidunnuksesta, selviää Oulun yliopiston tuoreessa tutkimuksessa. Tutkimuksessa vertailtiin porojen laitumia aitauksiin, joista porolaidunnus oli poistettu Oulangalla 25 ja Kevolla jopa 55 vuodeksi.
Oulun yliopisto herättää henkiin sivistyneen keskustelukulttuurin – mukana eturivin vaikuttajia16.9.2025 05:58:00 EEST | Tiedote
Miten keskustelukulttuurimme voi? Onko se hiipunut ja vaipunut sosiaalisen median myrkyllisiin syövereihin? Oulun yliopistossa hyvää keskustelukulttuuria herätellään henkiin Puolesta & Vastaan -väittelysarjalla, jossa kiistanalaisistakin aiheista keskustellaan järkiperäisesti ja kunnioittavasti. Mukana on valtakunnallisesti tunnettuja asiantuntijoita ja vaikuttajia. Ensimmäinen väittely käydään keskiviikkona 24. syyskuuta.
Oulun yliopisto avaa kasvatusalan ammattilaisille polun tohtoriksi15.9.2025 05:54:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopisto tarjoaa työssäkäyville kasvatusalan ammattilaisille uudenlaista mahdollisuutta opiskella tohtoriksi työn ohella. Uudistuvan opetuksen ja jatkuvan oppimisen tohtoripolku alkaa tammikuussa 2026 kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Väitöskirjan voi tehdä suomeksi tai englanniksi, joko yhtenäisenä monografiana tai artikkeliväitöskirjana.
Nuoruusiän ADHD-oireet vaikuttavat aikuisiän tuloihin epäsuorasti koulutuksen ja mielenterveyden kautta11.9.2025 06:50:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston kliinisen lääketieteen tutkimusyksikkö ja kauppakorkeakoulu ovat selvittäneet, miten nuoruusiän ADHD:n (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) ja uhmakkuushäiriön (ODD) oireet liittyvät aikuisiän tuloihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme