”Jaksaa istua paremmin paikalla, ku eka on liikkunu” – Liikkumisen lisääminen koulutunneille lisää oppilaiden hyvinvointia
Säännöllinen liikunta tukee monin tavoin lasten kasvua ja kehitystä ja vaikuttaa edullisesti aivojen toimintaan luoden edellytyksiä oppimiselle. Liikkumisen sisällyttäminen koulupäiviin on yksi vaihtoehto lisätä lasten päivittäistä liikkumista. Kansainvälisistä tutkimustuloksista noin puolet osoittaa, että koulupäivän aikainen liikkuminen vaikuttaa positiivisesti oppilaiden matematiikan oppimistuloksiin.
Oulun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa selvitettiin, millaisia vaikutuksia liikkumisen lisäämisellä kolmasluokkalaisten matematiikan tunneille on oppimistuloksiin. Lisäksi kerättiin tietoa siitä, miten oppilaat ja opettajat kokivat liikunnalliset oppitunnit.
Tutkimukseen osallistui lähes 400 kolmannen luokan oppilasta, 13 koulua ja 22 opettajaa Jyväskylän alueelta. Ennen varsinaista tutkimusta menetelmiä testattiin kolmessa opetusryhmässä Oulussa. Opettajille laadittiin viiden kuukauden ajaksi tuntisuunnitelmat liikunnallisille matematiikan oppitunneille.
Jaksolla verrattiin kahta erilaista tapaa sisällyttää liikkumista oppituntiin: Liikkuen matikkaa -ryhmässä liikkuminen sisällytettiin matematiikan oppimiseen ja liikuntataukoryhmässä oppilaat aktivoitiin kahdella lyhyellä liikuntatauolla oppitunnin aikana. Liikkumisessa pyrittiin toteuttamaan neljää eri liikkumistavoitetta: liikkuminen paikasta toiseen, tasapaino, välineen käsittely ja voima.
Tutkimukseen kuului myös vertailuryhmä, joka opiskeli matematiikkaa tavalliseen tapaan.
Erilainen tapa opiskella matikkaa herätti oppilaissa pääosin innostusta, ja osa heistä koki tuntien ilmapiirin tavallista rennommaksi. Liikuntataukoryhmässä kokemukset olivat sekä positiivisia että negatiivisia, kun taas Liikkuen matikkaa -ryhmän kokemukset olivat pääosin myönteisiä. Osa oppilaista kertoi keskittymisen parantuneen liikkumisen jälkeen. He korostivat erityisesti yhdessä tekemistä ja oppimista, mikä yleensä jää pienempään rooliin matematiikan opiskelussa.
Oppimistuloksiin liikkumisella ei kuitenkaan ollut vaikutusta, vaan ne olivat samansuuntaiset kaikissa kolmessa tutkimusryhmässä. Vaikka kahden ryhmän oppitunneilla oli käytetty aikaa liikkumiseen, eivät näiden ryhmien oppimistulokset olleet heikompia kuin vertailuryhmässä.
Väitöskirjatutkimuksen perusteella fyysistä aktiivisuutta kannattaa lisätä myös oppitunneille lasten hyvinvoinnin ja terveen kehityksen takaamiseksi. Liikkumisen lisääminen matematiikan tunneille voi parantaa alakoululaisten hyvinvointia ja oppimista, sillä pääosa oppilaista ja opettajista koki liikunnan lisäämisen tervetulleena muutoksena.
Opettajien mukaan oppilaiden sekä tunnetason sitoutuminen että sosiaalinen sitoutuminen tunneilla oli pääosin positiivista molemmissa liikkumista sisältävissä ryhmissä. Osaa opettajista mietityttivät oppilaiden oppimistulokset ja osa oli huolissaan oppilaiden käytöksestä oppitunneilla.
Väitöstutkimus on osa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa toimivan Likesin hanketta. Likes on tutkimuskeskus, joka toteuttaa monitieteistä tutkimusta ja koordinoi valtakunnallisia ohjelmia, joiden tavoitteena on edistää kaikenikäisten suomalaisten liikkumista.
Kasvatustieteen maisteri Sirpa Sneck väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 4.11.2022. Kasvatustieteen alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Liikkuvaa matikkaa – Liikkumisen lisääminen alakoulun matematiikan oppitunneille: vaikutukset ja kokemukset (Moving Maths – Effects and experiences of physical activity integrated into primary school mathematics lessons). Vastaväittäjänä toimii professori Pirjo Aunio Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Sanna Järvelä. Väitöstilaisuus alkaa Linnanmaalla salissa L2 klo 12 ja sitä voi seurata etäyhteydellä https://oulu.zoom.us/j/67874018045.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
KM Sirpa Sneck
p. 044 5030571
sirpa.sneck@eduouka.fi
Anna-Maria HietapeltoViestintäasiantuntija
Tiedeviestintä: humanistiset tieteet, kasvatustieteet, kauppatieteet ja taloustiede.
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
“Emme halua Tornionlaaksosta seuraavaa Rovaniemeä” - paikalliset näkökulmat otettiin mukaan matkailuhankkeeseen19.12.2025 15:06:18 EET | Artikkeli
Lapin matkailun ykköskohteeksi kasvaneen Rovaniemen kapasiteetti alkaa olla viritetty tällä hetkellä huippuunsa. Nyt onkin alettu katsella seuraavia Lapin matkailun nousevia kohteita. Sellainen on löytynyt Ruotsin rajalta Tornionlaaksosta, jolla on pitkä, mutta pääosin unohdettu matkailuhistoria. Oulun yliopiston johtamassa hankkeessa paikallisille asukkaille annetaan ääni, jotta yliturismin haasteet voitaisiin välttää.
Oulun yliopistossa kehitetään geeniterapiaa, joka voi estää keskosten yleisimmän silmäsairauden18.12.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Oulun yliopistossa kehitetään uutta geeniterapiaa, joka voisi ennaltaehkäistä keskosvauvojen yleisimmän silmäsairauden, retinopatian, kehittymisen. Sairaus voi johtaa vakavaan näkövammaan tai sokeutumiseen.
Aistiyliherkkyys voi olla varhainen merkki lapsen kehityksen muista haasteista17.12.2025 06:54:00 EET | Tiedote
Aistiyliherkkyydet liitetään yleensä autismikirjoon ja yhä useammin myös ADHD:hen. Oulun yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että aistiyliherkkyydet liittyvät huomattavasti laajempaan joukkoon neurokehityksellisiä haasteita.
Onko lapsellasi seurustelukumppani, joka onkin tekoäly? – Vanhemmat ja opettajat yllättyivät varhaisteinien ahkerasta tekoälyn käytöstä16.12.2025 06:42:00 EET | Tiedote
10–12-vuotiaat lapset hyödyntävät tekoälyä monipuolisesti oppimisen tukena ja tiedonhaussa ja muodostavat sen kanssa jopa vahvoja ystävyyssuhteita. Oulun yliopiston tutkijoiden mukaan vanhemmille ja opettajille oli yllätys, että lapset keskustelevat ahkerasti tekoälyn kanssa.
Sammal ja kumppanit tarjoavat lupaavan ratkaisun metallien puhdistamiseen kaivos- ja metsätalousvesistä15.12.2025 06:31:00 EET | Tiedote
Sammaleen salaisuus vedenpuhdistajana avautuu tuoreessa tutkimuksessa. Tulokset tarkentavat miten ja minkä kumppanien kanssa sammaleet voivat poistaa vesistä metalleja. Lupaavat tehosammaleet löydettiin vanhojen kaivosten metallipitoisista vesistä, joissa vain harvat kasvit selviävät. Sammalten tehoa testataan jatkossa myös raudan ruskistamissa metsäojissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
