Arktinen Banaani

Jalkapalloilija Teemu Pukista kertova kirja Teemu Pukki Baby kannustaa lapsia lukemaan ja liikkumaan

Suomen Palloliitto ja kustantaja Arktinen Banaani käynnistävät kampanjan, jolla kannustetaan lapsia lukemaan ja tuetaan vähävaraisten lasten liikuntaharrastusta. Teemu Pukki Baby on tarinan muotoon kirjoitettu teos, joka kertoo jalkapallosankarin jännittävästä matkasta lapsuuden takapihoilta Huuhkajiin ja Englannin Valioliigaan.

Hauskasti piirroskuvitetun kirjan sankari Teemu Pukki on myös itse mukana kannustamassa lapsia ja nuoria lukemaan sekä liikunnan harrastamiseen.

”Lukeminen on hauskaa ja tärkeää samoin kuin lasten liikunta. Jos saamme innostettua lapsia tälläkin tavalla lukemaan ja mahdollistetaan joillekin liikuntaharrastus, niin mahtavaa. Kiva olla mukana tällaisessa hankkeessa”, Teemu Pukki kertoo.

Maajoukkueen verkkokaupassa myytävien kirjojen hinnasta ohjataan puolet Jalkapallo-Säätiölle, joka osoittaa kertyvän summan lyhentämättömänä vähävaraisten lapsiperheiden liikuntaharrastusten tukemiseen.

Myös Jalkapallo-Säätiön asiamies Timo Huttunen pitää kampanjaa erittäin tervetulleena: ”Näin koulujen taas alkaessa tämä on oikein ajankohtaista. Lukeminen on tärkeää kaikille, ja hienoa, että voimme olla mukana jalkapallon avulla kannustamassa etenkin lapsia lukuharrastukseen. Palloliitto ohjaa kirjan myynnistä tulevat tuotot Pertti Alaja -rahastoon, jolla tuetaan vuosittain vähävaraisia perheitä. Teemu on hieno esikuva nuorille ja sopii loistavasti lastenkirjan sankariksi.”

Maajoukkueen verkkokaupan lisäksi myös junioriseuroilla on ollut kiinnostusta myydä kirjaa ja samalla hankkia varoja junioritoimintaan. Mahdollisuutta tähän voi tiedustella kirjan kustantajalta.

Tarinan on kirjoittanut lasten- ja nuortenkirjailija Mika Wickström ja sen on kuvittanut sarjakuvataiteilija Arto Nyyssönen.

Mika Wickström – Arto Nyyssönen
Teemu Pukki Baby
80 sivua. ISBN 978-952-270-441-2. Arktinen Banaani 2020.

Yhteyshenkilöt

Arktinen Banaani, kustantaja Harto Pasonen, puh. 050 529 9768, harto.pasonen@sarjakuva.com

Palloliitto, Jalkapallo-Säätiön asiamies Timo Huttunen, puh. 040 823 5270, timo.huttunen@palloliitto.fi

Kirjailija Mika Wickström, puh. 050 570 7001, miwi@welho.com

Tietoja julkaisijasta

Arktinen Banaani on 25 vuotta toiminut kustantamo, joka julkaisee kauno- ja tietokirjallisuutta, lastenkirjoja ja sarjakuvia niin uusilta kuin kokeneilta kirjailijoilta ja kuvantekijöiltä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Arktinen Banaani

Arktinen Banaani moninaistaa kirjallisuuden kenttää25.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Moninaisuus tarkoittaa sitä, että ihmisiä on moneen lähtöön. Sisäisten ja ulkoisten ominaisuuksien perusteella meitä jaetaan erilaisiin ryhmiin, mutta kaikkia ryhmiä ei kuitenkaan edusteta tasavertaisesti – ei myöskään kirjallisuudessa. Tällaiset vähemmälle huomiolle jäävät ryhmät muodostuvat Suomessa muun muassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä, muun kuin kristinuskon edustajista, eri tavoin vammaisista sekä muutoin fyysisiltä piirteiltään tai kulttuuritaustaltaan näennäisestä normaalista eroavista ihmisistä.

Suvaitsevaisuutta ei voi väistää3.12.2020 07:00:00 EET | Tiedote

Suvaitsevaisuus on päivän sana, sitä ei voi kukaan ohittaa täysin kantaa ottamatta. Suomessa se on näihin aikoihin asti nähty pääosin positiivisessa valossa, etenkin suvaitsematon-sanalla on kuvattu henkilön tai ryhmän kielteisiä ominaisuuksia. Nyt hyökätään uudissanan voimalla "suvakkeja" vastaan, ja tietenkin tunteet kuumenevat aidan molemmin puolin. Tosiasia kuitenkin on, ettei suvaitsevaisinkaan voi kaikkea suvaita. Asialla ei myöskään pidä vain pelata kielipelejä. Kysymys suvaitsevaisuudesta on monimutkainen, mutta ei niin mutkikas, ettei siitä voi ja pidäkin keskustella. Ja mitä kaikkea voidaan tarkoittaa, kun puhutaan konservatiiveista ja liberaaleista tai moraalista ja moralismista?

Piika – Romaani kuin 2020-luvun Suomi-filmi18.11.2020 08:50:00 EET | Tiedote

Elinan elämänlaatu ei ole lahjakkuudesta kiinni. Filosofian opinnot ovat kuitenkin vaihtuneet kokopäiväpöhnään Jousi-baarissa – ja sen mukaiseen maineeseen. Nuoren naisen muistikuvat hyvästä lapsuudesta liittyvät keskeisesti eläimiin, ja eräänä ryhdistäytymisen hetkenä Elina jättää hakupaperit maaseutuoppilaitokseen. Oluen sijaan nuori nainen alkaa imeä tietoa karjanhoidosta ja kaikesta, mikä nykyaikaiseen tilanpitoon liittyy.