Jan Vapaavuorelta kirja maaliskuussa

Ensimmäinen pormestari on Jan Vapaavuoren avoin ja vauhdikas kuvaus Suomen vaativimpiin kuuluvan johtotehtävän hoitamisesta.

Jan Vapaavuori. Kuva: Jetro Staven

Keväällä 2017 kuntavaalien ylivoimainen ääniharava, pitkäaikainen kansanedustaja ja ministeri Jan Vapaavuori valittiin pääkaupunkimme johtoon.

Tahtoa ja intohimoa oli enemmän kuin itsesuojelu-vaistoa. Kohta hän olikin yhdessä uransa tiukimmista paikoista.

Pormestarin oli pantava itsensä peliin. Kaikki ratkaisut eivät herättäneet iloa, päinvastoin. Millaista oli johtaa Helsinkiä? Mitä kulissien takana tapahtui ja miten Vapaavuori mielestään onnistui tavoitteissaan?

Jan Vapaavuoren kirja Ensimmäinen pormisteri ilmestyy maaliskuussa 2021.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Jan Vapaavuori. Kuva: Jetro Staven

Tähtiviltti kokoaa yksiin kansiin rakastetuimmat suomalaiset lastenrunot yli sadalta tekijältä22.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Raikkaasti toteutetussa antologiassa Topelius kohtaa Mariskan, kun tutut klassikot ja kansanrunot saavat rinnalleen tuoreinta lastenlyriikkaa. Kirjassa on 659 suomalaista runoa yli sadalta kirjailijalta: sormileikkejä ja vauvaräppiä, eläinrallatuksia, rakkausriimejä, numeroloruja, aaveaakkosia ja luurankopolkkaa. Juhlistaakseen uutta Tähtiviltti-kokoelmaa Kustannusosakeyhtiö Otava lahjoittaa yhdessä Lukukeskuksen Lue lapselle -hankkeen kanssa suomalaisille päiväkodeille 500 Tähtiviltti-kirjan sisältävää Tähtiviltti-lukukassia.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.