Janakkala Hämeen kauppakamarin jäseneksi

Janakkalan kunta liittyi Hämeen kauppakamarin jäseneksi ja lisää vaikuttamismahdollisuuksiaan. ”Janakkala on hyvä esimerkki kunnasta, joka haluaa vahvistaa elinvoimaansa ja tämä toteutuu parhaiten panostamalla kunta- ja yritysyhteistyöhön”, korostaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen tyytyväisenä.

Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen

Janakkalassa on monipuolinen yritysrakenne, mikä on kunnassa tarjolla olevien palveluiden ja työpaikkojen kannalta olennainen asia.

”Kunnan aktiivinen jäsenyys Hämeen kauppakamarissa auttaa myös Janakkalassa toimivia yrityksiä”, toteaa Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen.

”Lisäksi jäsenyys mahdollistaa meille monipuoliset vaikuttamismahdollisuudet esimerkiksi valiokuntatyöskentelyn kautta. Verkostoituminen alueen toimijoiden kanssa luo hyvät puitteet vaikuttaa kuntaamme koskettaviin tärkeisiin asioihin”, Matikainen lisää.

Hämeen kauppakamarin toiminnassa korostuu vahva alueellinen rooli ja kauppakamarin tärkeimpinä tehtävinä on edistää toiminta-alueensa elinvoimaa ja yritysten toimintaa sekä kasvua alueella. Kauppakamarin jäsenistön tarpeet määrittävät vaikuttamisen kohteet ja painopisteet sekä maakunnallisesti että valtakunnallisesti.

Hämeen kauppakamarin ja Janakkalan kunnan yhteisenä vaikuttamiskohteena on Moreeni-Rastikankaan kehittäminen. ”Pyrimme yhdessä vaikuttamaan Moreeni-Rastikangas -logistiikkakeskuksen rakentamiseen sekä Kanta-Hämeen raakapuulastausasemien toimintojen siirtämiseksi Janakkalaan”, Eerikäinen kertoo.

”Alueemme kuntien elinvoimaisuuden lisäksi vaikuttamisen painopisteitämme ovat muun muassa osaavan työvoiman saatavuus, liikenneyhteydet ja kaavoitus. Yhdessä voimme vaikuttaa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin ja kilpailukykyyn, kuten myös alueemme vetovoimaan asukkaiden, Hämeessä jo toimivien ja mahdollisten uusien yritysten osalta”, painottaa Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Häme, Kanta-Hämeestä Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Keski-Suomesta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamariin kuuluu 18 kuntaa ja kaupunkia sekä yli 900 jäsenyritystä ja -yhteisöä.

Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen, p. 050 579 0892

Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen

Hämeessä tarvetta hallitustyöskentelyn terävöittämiseen20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Hämeessä PK-yritykset eivät panosta tarpeeksi hallitustyöskentelyyn, selviää kauppakamarien helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten tulee hallitustyöskentelyssään selkeästi panostaa enemmän osaamiseen. Häme on lähes kaikissa mittareissa valtakunnallisen keskiarvon alapuolella. Ainoastaan sitoutuminen kokousten välillä on alueellamme keskimääräistä parempaa ja ymmärretään, että hallitusten jäsenten tulisi olla käytettävissä muutoinkin kuin kokouksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamari kannustaa naisosaajia PK-yritysten hallitusjäseniksi8.3.2019 05:50:00 EETTiedote

Neljännes Suomessa toimivien PK-yritysten hallitusten jäsenistä on naisia, selviää kauppakamareiden helmikuussa tekemästä PK-hallitusbarometrikyselystä. Luku on lähes sama kuin pienillä pörssiyhtiöillä, joissa naisia on 26 prosenttia. ”Alueellamme vastanneiden PK-yritysten hallitusjäsenistä 19 prosenttia on naisia. Valtakunnallisesti keskimääräistä alhaisempi tulos osoittaa, että meidän pitää kannustaa alueellamme osaavia naisia hallitusammattilaisiksi sekä tarjottava heille myös mahdollisuutta osallistua yritysten hallitustyöskentelyyn”, painottaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Varusmiehet ja alueen yritykset kohtasivat rekrytointitapahtumassa Panssariprikaatissa22.2.2019 15:13:30 EETTiedote

Parolan Panssariprikaatin Varusmiestoimikunta (VMTK) järjesti yhteistyössä Hämeen kauppakamarin kanssa kaksipäiväisen rekrytointitapahtuman varusmiehille 20.-21.2. ”Tapahtuma järjestettiin tässä laajuudessa toista kertaa ja siihen osallistui 1500 varusmiestä sekä lähes kaksikymmentä yritystä ja oppilaitosta. Palaute on ollut hyvää ja yritykset tyytyväisiä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarit vaativat työnverotuksen keventämistä ja kannustinloukkujen poistamista11.2.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppakamarit kehottavat seuraavaa hallitusta kannustinloukkujen poistamiseen. Ratkaisuja Suomelle -vaaliohjelmassaan ne esittelevät keinoja, joilla Suomen kilpailukyky ja työllisyysaste saadaan nousuun. ”Työn tekemisen ja teettämisen on oltava kannattavampaa niin työntekijöiden kuin työnantajien näkökulmasta. Työnverotuksen keventäminen on yksi näistä keinoista”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.