Janakkala Hämeen kauppakamarin jäseneksi

Janakkalan kunta liittyi Hämeen kauppakamarin jäseneksi ja lisää vaikuttamismahdollisuuksiaan. ”Janakkala on hyvä esimerkki kunnasta, joka haluaa vahvistaa elinvoimaansa ja tämä toteutuu parhaiten panostamalla kunta- ja yritysyhteistyöhön”, korostaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen tyytyväisenä.

Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen

Janakkalassa on monipuolinen yritysrakenne, mikä on kunnassa tarjolla olevien palveluiden ja työpaikkojen kannalta olennainen asia.

”Kunnan aktiivinen jäsenyys Hämeen kauppakamarissa auttaa myös Janakkalassa toimivia yrityksiä”, toteaa Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen.

”Lisäksi jäsenyys mahdollistaa meille monipuoliset vaikuttamismahdollisuudet esimerkiksi valiokuntatyöskentelyn kautta. Verkostoituminen alueen toimijoiden kanssa luo hyvät puitteet vaikuttaa kuntaamme koskettaviin tärkeisiin asioihin”, Matikainen lisää.

Hämeen kauppakamarin toiminnassa korostuu vahva alueellinen rooli ja kauppakamarin tärkeimpinä tehtävinä on edistää toiminta-alueensa elinvoimaa ja yritysten toimintaa sekä kasvua alueella. Kauppakamarin jäsenistön tarpeet määrittävät vaikuttamisen kohteet ja painopisteet sekä maakunnallisesti että valtakunnallisesti.

Hämeen kauppakamarin ja Janakkalan kunnan yhteisenä vaikuttamiskohteena on Moreeni-Rastikankaan kehittäminen. ”Pyrimme yhdessä vaikuttamaan Moreeni-Rastikangas -logistiikkakeskuksen rakentamiseen sekä Kanta-Hämeen raakapuulastausasemien toimintojen siirtämiseksi Janakkalaan”, Eerikäinen kertoo.

”Alueemme kuntien elinvoimaisuuden lisäksi vaikuttamisen painopisteitämme ovat muun muassa osaavan työvoiman saatavuus, liikenneyhteydet ja kaavoitus. Yhdessä voimme vaikuttaa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin ja kilpailukykyyn, kuten myös alueemme vetovoimaan asukkaiden, Hämeessä jo toimivien ja mahdollisten uusien yritysten osalta”, painottaa Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Häme, Kanta-Hämeestä Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Keski-Suomesta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamariin kuuluu 18 kuntaa ja kaupunkia sekä yli 900 jäsenyritystä ja -yhteisöä.

Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen, p. 050 579 0892

Janakkalan kunnanjohtaja Tanja Matikainen

Hämeen kauppakamarilta 200 000 euroa HAMK:ille ja LUT:ille21.5.2019 17:30:00 EESTTiedote

Hämeen kauppakamarin hallitus päätti juhlarahastostaan lahjoittaa 200 000 euroa Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja Lappeenrannan–Lahden teknilliselle yliopistolle (LUT). ”Ensi vuosi on Hämeen kauppakamarin 80-vuotisjuhlavuosi ja lahjoituksilla rahoitetaan Hämeen ammattikorkeakoulun tutkijayliopettajien työtä ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT) viisivuotista professuuria”, kertoo Hämeen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma.

Ulkopuoliset hallituksen jäsenet tukevat PK-yritysten toimintaa – hallituspalkkiot maltillisia9.5.2019 06:50:00 EESTTiedote

PK-yrityksistä lähes puolet tarvitsee hallitustyöskentelyyn lisäosaamista tulevaisuuden haasteiden, kuten kasvun, kansainvälistymisen ja teknologisen murroksen vuoksi. ”Hämeessä tarvitaan hallitusammattilaisia erityisesti PK-yritysten strategioiden kehittämiseksi. Muun muassa yrityskaupat, kansainvälistyminen tai sukupolvenvaihdokset ovat tilanteita, joissa ulkopuolisten hallitusjäsenten roolit korostuvat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Häme luottaa tulevaisuuteen2.5.2019 10:00:00 EESTTiedote

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on suotuisa, selviää EK:n huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Hämeessä yritysten suhdanteet ovat vuoden ensimmäisellä kvartaalilla parantuneet ja suhdanneodotukset ovat merkittävän valoisat. Koko alueella on isoja infra- ja aluehankkeita, kuten Moreeni-Rastikangas -logistiikkakeskuksen ja valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien rakentaminen, jotka luovat uskoa kasvulle”, arvioi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Vieraskielisen ammatillisen koulutuksen järjestäminen on vapautettava11.4.2019 08:10:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät vaativat vieraskielisen ammatillisen koulutuksen järjestämisen vapauttamista lupamenettelystä. ”Hämeeseen ei ole saatu lupaa vieraskieliseen koulutukseen, vaikka olemme aktiivisesti olleet vaikuttamassa asiaan ja pyrkineet saamaan muutosta tilanteeseen. Opetus- ja kulttuuriministeriön perusteet vieraskielisen koulutuksen järjestämisluvalle alueellemme ovat olleet vähintäänkin erikoiset”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.