Janakkala, Joroinen ja Seinäjoki ovat Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finalistit

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finaaliin valittiin Janakkala, Joroinen ja Seinäjoki. Finalistit julkistettiin tänään Urheilugaalan ehdokasjulkistustilaisuudessa.

Kuntaliiton, Urheilugaalan ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyössä järjestämässä kilpailussa etsitään tänä vuonna kuntaa, jonka kuntalaisten liikunnallisen elämäntavan vahvistamisessa on huomioitu kestävä kehitys.

- Hakemukset osoittivat, että kunnissa tehdään erittäin tärkeää ja monipuolista työtä kuntalaisten liikunnallisen elämäntavan tukemisessa. Sen rinnalla kunnissa vahvistetaan yhtä aikaa myös ekologista, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä, toteaa erityisasiantuntija Mari Ahonen-Walker.

Voittaja julkistetaan tammikuussa Urheilugaalassa

Suomen liikkuvimman kunnan titteliä tavoitteli tänä vuonna 17 kuntaa, joista Urheilugaalan palkintolautakunta vahvisti kolme finalistia. Finalistikunnissa kunnan eri toimialojen välinen yhteistyö on luonteva osa arkea, yhteistyötä tehdään yritysten sekä vireän yhdistyskentän kanssa. Lisäksi valittujen kuntien toiminnassa nousee esiin vakuuttava ja omaleimainen kehittämistyö.

- Finalistien valinta oli haastavaa, sillä vaikka hakemuksia oli tänä vuonna ehkä hieman aiempaa vähemmän, hakemukset olivat kauttaaltaan laadukkaita, Ahonen-Walker arvioi.

Kaikilla nyt julkistetuilla finalisteilla oli kuitenkin erityisiä vahvuuksia.

- Janakkalassa on todella monipuolista toimintaa kestävän kehityksen viitekehyksessä, Joroisissa toteutuu hyvin pienen kunnan resurssiviisaus ja Seinäjoella puolestaan on strategista, pitkän tähtäimen tekemistä. Kaikkia finalistikuntia yhdistää kuntalaisten aktiivisuuden ja omaehtoisen tekemisen laaja-alainen mahdollistaminen, summaa Ahonen-Walker.

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun voittajan valinnasta vastaa Urheilugaalan suuri raati. Voittajan valinta julkistetaan Urheilugaalassa 13.1.2021.

Lisätiedot:

Erityisasiantuntija Mari Ahonen-Walker, mari.ahonen-walker@kuntaliitto.fi, 050 452 6433

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.