Jarkko Elorantaa pyydettiin jatkamaan SAK:n puheenjohtajana

Useat ammattiliitot pyysivät tänään maanantaina Jarkko Elorantaa, 53, asettumaan ehdolle SAK:n puheenjohtajaksi seuraavalle nelivuotiskaudelle.

Jarkko Eloranta on valtiotieteiden maisteri ja tehnyt pitkän uran ay-liikkeessä. Hän on johtanut SAK:ta vuodesta 2016.

- Jarkko Eloranta on hoitanut puheenjohtajan tehtävää erinomaisesti, ja hän on saanut liitoilta ja niiden jäsenistöltä vahvan tuen työlleen, SAK:n edustajiston ja PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen kehuu.

Rönni-Sällisen mukaan Jarkko Eloranta tukee liittoja niiden työssä ja toimii rakentavasti suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan niin Suomessa kuin laajemmin Euroopassa.

- Jarkolla on jalat maassa ja hän keskusjärjestöpuheenjohtajanakin on vahvasti heikomman puolella. Kun keskusjärjestöjen rooliin kohdistuu paineita ja suomalainen työmarkkinamalli hakee muotoaan, on tärkeää, että meillä on puheenjohtaja, joka toimii liittoja ja keskusjärjestöä yhdistävänä voimana ja kykenee suuntaamaan katseensa tulevaisuuteen.

Puheenjohtaja valitaan 1.–3. kesäkuuta 2020 pidettävässä SAK:n edustajiston järjestäytymiskokouksessa. Kokouksessa valitaan puheenjohtajan lisäksi edustajiston jäsenet vuosiksi 2020–2024.

Jarkko Elorantaa Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n puheenjohtajaksi pyytäneet liittopuheenjohtajat:

Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT: Marko Piirainen
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL: Päivi Niemi-Laine
Merimies-Unioni: Simo Zitting
Palvelualojen ammattiliitto PAM: Annika Rönni-Sällinen
Paperiliitto: Petri Vanhala
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU: Heidi Nieminen
Rakennusliitto: Matti Harjuniemi
Rautatiealan unioni RAU: Tero Palomäki
Suomen Muusikkojen Liitto: Ahti Vänttinen
Sähköliitto: Sauli Väntti
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme: Karola Baran (toiminnanjohtaja)
Teollisuusliitto: Riku Aalto

SAK:n kysely: Yli puolet yksityisen palvelualan luottamusmiehistä kertoo lomautusten käynnistymisestä27.3.2020 06:00:00 EETTiedote

Yksityisten palvelualojen SAK:laisista luottamusmiehistä 53 prosenttia kertoo, että työpaikalla on käynnistetty lomautuksia koskeva yt-menettely tai sovittu menettelyn käynnistämisestä. Lisäksi 21 prosenttia heistä kertoo, että henkilöstöä on jo lomautettu. Tiedot käyvät ilmi SAK:n luottamusmiehille tällä viikolla tehdystä kyselystä. Kysely tehdään jatkossa kerran viikossa.

FFC-enkät: Mer än hälften av förtroendemännen i den privata servicebranschen berättar att arbetsgivaren har inlett permitteringar27.3.2020 06:00:00 EETTiedote

Sammanlagt 53 procent av de FFC-anslutna förtroendemännen i den privata servicebranschen berättar att man på den egna arbetsplatsen har inlett eller kommit överens om att inleda samarbetsförhandlingar om permitteringar. Dessutom berättar 21 procent att personal redan har permitterats. Uppgifterna framgår av en enkät bland förtroendevalda inom FFC. Enkäten har gjorts under den här veckan, och i fortsättningen kommer FFC att göra motsvarande enkät en gång i veckan.