Järvi-Suomen Energia parantaa sähkön toimitusvarmuutta Sulkavalla

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia jatkaa tänä vuonna sähkön toimitusvarmuuden parantamista Sulkavalla.

Yhtiö on toteuttanut kunnassa monta sähköverkoston perusparannushanketta viime vuosina. Tänä vuonna saneeraushankkeita on kaksi. Niistä toinen toteutetaan Partalansaarella Suurusmäen ja Saajaveden välillä ja toinen Väätälänmäellä Pieksunjärven ja Kyrsyvän välillä.

- Sulkavan kuntataajaman sähköverkosto alkaa olemaan hyvällä mallilla. Nyt siirrymme uusimaan yhä enemmän haja-asutusalueen runkoreittejä ja haarayhteyksiä, Järvi-Suomen Energian verkostoinsinööri Mika Mielikäinen kertoo.

Kuten muuallakin Etelä-Savossa, vanha, uusimisen tarpeessa oleva ilmajohtoverkko on Sulkavalla rakennettu 50–70-luvuilla metsien läpi. Nyt Järvi-Suomen Energia rakentaa uutta ilmajohtolinjaa ja maakaapelia teiden varrelle. Tämä vähentää merkittävästi sähkövikoja ja nopeuttaa niiden korjaamista etenkin suurhäiriötilanteissa, kuten myrskyissä.

- Sähkövikoja on aiemmin ollut näillä alueilla hidasta etsiä ja korjata, sillä nykyinen johto on mennyt metsien halki hyvin hankalassa maastossa, Mielikäinen vahvistaa.

Järvi-Suomen Energia investoi tänä vuonna Sulkavalle yhteensä vajaa 1,1 miljoonaa euroa. Väätälänmäellä Pieksunjärven ja Kyrsyvän välillä uutta ilmajohtolinjaa rakennetaan noin 10 kilometriä ja kiinteistöille maakaapeliverkkoa reilu kaksi kilometriä. Hanke maksaa noin 470 000 euroa, mikä tekee yli 10 000 euroa alueella asuvia lähes 50 asiakastaloutta kohti. Urakoitsijana toimii Voimatel Oy.

Partalansaaressa Suurusmäen ja Saajaveden välillä uutta ilmajohtoa rakennetaan tien varteen noin 10 kilometriä ja kiinteistöille maakaapelia noin 11 kilometriä. Kustannus on noin 630 000 euroa, mikä tekee reilu 8 000 euroa alueella sijaitsevaa lähes 80 taloutta kohti. Urakoitsijana on Elvera Oy.

Partalansaarella rakentaminen alkaa toukokuun puolivälissä. Väätälänmäellä rakentaminen alkaa suunnittelun valmistuttua.

Saneeraushankkeiden laajuutta kuvastaa esimerkiksi se, että uusia sähköpylväitä tarvitaan molemmille työmaille noin 200 kappaletta. Autoilijoilta toivotaankin malttia ja varovaisuutta, vaikka työmaat merkitään huolellisesti. Saneeraus voi väliaikaisesti hidastaa liikennettä ja aiheuttaa poikkeusjärjestelyjä. Työmaat valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Purkutyöt suoritetaan talvella ja keväällä 2021.

Yhteensä Järvi-Suomen Energia parantaa alueensa sähköverkostoa tänä vuonna 50 miljoonalla eurolla. Hankkeilla on merkittävä työllisyysvaikutus paikallisesti.

Lisätiedot: Verkostoinsinööri Mika Mielikäinen 010 210 4377, mika.mielikainen@sssoy.fi

Järvisuomalaista kansallismaisemaa.

Varautuminen varmistaa sähkön ja lämmön jakelun26.4.2020 08:00:00 EESTBlogi

Kaikki energiayhtiöt kuuluvat huoltovarmuuden kannalta kriittiseen infrastruktuuriin. Siksi niillä on velvoite varautua poikkeusoloihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella toimijalla on oltava tarkat valmius- ja varautumissuunnitelmat siitä miten erilaisista poikkeustilanteista selvitään. Suunnitelmien tavoitteena on taata, että valot pysyvät päällä ja lämmöt sisällä myös silloin, kun maailmassa myllertää.