Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa Jaalassa sadoilla tuhansilla euroilla

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa vuonna 2021 sähkön toimitusvarmuutta Jaalassa. Yhtiö investoi alueelle noin 650 000 euroa.

Jaalassa, kuten muuallakin Järvi-Suomessa, taajamien sähköverkon toimitusvarmuus on saatu kuntoon jo aiemmin. Nyt Järvi-Suomen Energia keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Jaalassa uutta ilmajohtoverkkoa rakennetaan kaksitoista ja maakaapelia kahdeksan kilometriä. Maakaapelointityöt ovat jo valmiit. Ilmajohtoverkon rakentaminen alkaa lähipäivinä.

- Hankealue on harvaa haja-asutusaluetta, jossa on sekä omakotitaloja että vapaa-ajan asuntoja, kertoo rakennuttaja Rejlersin projekti-insinööri Tomi Räisänen.

Ilmajohtolinja on monin paikoin Järvi-Suomessa asutuksen määrän ja maaston ominaisuuksien takia toimiva ja taloudellinen ratkaisu. Metsiä halkovan ilmajohtolinjan siirto teiden varsiin nopeuttaa vikojen paikantamista ja korjausta. Samalla myös tieliikenteen turvallisuus kasvaa, kun tienkäyttäjien näkyvyys paranee leveän johtokadun myötä. Ilmajohtolinjojen alta myös vapautuu hyötykäyttöön metsämaata.

Jaalan työmaa aiheuttaa vain vähän haittaa liikenteelle. Autoilijoilta pyydetään kuitenkin tarkkaavaisuutta mahdollisten erikoisjärjestelyjen varalta. Uuden verkon käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.

Jaalan tämän vuoden työmaa valmistuu syksyyn mennessä. Purkutyöt suoritetaan talvella.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Pentti Leinonen 010 210 4379, pentti.leinonen@sssoy.fi