Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa Lievestuoreella 6,5 miljoonalla eurolla

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Lievestuoreella vuonna 2021. Yhtiö investoi alueelle lähes 6,5 miljoonaa euroa.

Lievestuoreella, kuten muuallakin Järvi-Suomessa, taajamien sähköverkon toimitusvarmuus on saatu kuntoon jo aiemmin. Nyt Järvi-Suomen Energia keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Lievestuoreella uutta runkoyhteyttä rakennetaan kesällä ja syksyllä kolmella eri työmaalla Laukaanhovista Taulun kartanolle sekä Metsolanlahdesta Puttolanlammelle ja Leppälahden kautta Kapakkavuorelle. Hankealueilla sijaitsee niin vakituista kuin vapaa-ajan asutusta.
- Lievestuoreella on ollut ikääntynyttä verkkoa. Nyt sitä saadaan kerralla kuntoon, Järvi-Suomen Energian projektipäällikkö Jani Siltala kertoo.

Lievestuoreelle vedetään 135 kilometriä uutta maakaapelia ja 15 kilometriä ilmajohtoa, josta valtaosa Metsolahden ja Puttolanlammen välille. Ilmajohtolinja on monin paikoin Järvi-Suomessa asutuksen määrän ja maaston ominaisuuksien takia toimiva ja taloudellinen ratkaisu. Metsiä halkovan ilmajohtolinjan siirto teiden varsiin nopeuttaa vikojen paikantamista ja korjausta. Samalla myös tieliikenteen turvallisuus kasvaa, kun tienkäyttäjien näkyvyys paranee leveän johtokadun myötä. Ilmajohtolinjojen alta myös vapautuu hyötykäyttöön metsämaata.

Lievestuoreen työmaat aiheuttavat vain vähän haittaa liikenteelle, mutta autoilijoilta pyydetään kuitenkin tarkkaavaisuutta mahdollisten erikoisjärjestelyjen varalta. Uuden verkon käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.

Työmaat valmistuvat syksyyn mennessä. Purkutyöt suoritetaan talvella.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Jani Siltala 010 210 4390, jani.siltala@sssoy.fi

Taloyhtiöiden sähkön pientuotanto nyt kannattavampaa Järvi-Suomen Energian verkossa23.6.2021 15:14:59 EEST | Tiedote

Kiinteistön sisäisten energiayhteisöjen perustaminen on nyt mahdollista Järvi-Suomen Energian jakeluverkon alueella. Esimerkiksi taloyhtiöt voivat nyt perustaa energiayhteisön, ja jakaa aurinkovoimalansa tuottaman sähkön haluamallaan tavalla osakkaiden kesken. Aiemmin taloyhtiöiden olisi pitänyt maksaa verot ja siirtomaksut itse tuottamansa sähkön siirrosta asukkaiden käyttöön, mutta vuoden alusta tullut asetusmuutos muutti tilanteen. Järvi-Suomen Energian tekniset valmiudet tarjota palvelu valmistuivat kesäkuussa.