Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa Ristiinassa

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa tänä vuonna merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Ristiinassa. Yhtiö investoi alueelle lähes 2,4 miljoonaa euroa.

Ristiinan seudulla, kuten muuallakin Järvi-Suomen Energian toiminta-alueella, taajamien sähköverkon toimitusvarmuus on saatu kuntoon jo aiemmin. Nyt yhtiö keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Ristiinassa sähkönjakeluvarmuus paranee tänä vuonna Nyrvinkylästä ja Kuomiokoskelta Ristiinan saakka. Juvela–Nikkurila-hankkeessa korvataan Ristiinan sähköasemalta Nyrvinkylään ja Kuomiokoskelle menevä vanha ilmajohtoyhteys pääasiassa maakaapelilla. Runkoyhteyden parantaminen varmistaa alueella asuvien sähkönsaantia laajalla alueella.

- Hanke on jatkumoa alueella viime vuosina tehdyille muille hankkeille ja parantaa osaltaan Ristiinan ja Mäntyharjun välistä runkoyhteyttä, rakennuttaja Rejlersin projekti-insinööri Jussi Vitikainen sanoo.

Ristiinaan vedetään uutta maakaapeliyhteyttä 55 kilometriä. Ilmajohtoverkkoa rakennetaan muutama kilometri. Kaivuut ja muut työt ovat jo käynnissä. Iso osa työmaasta etenee Mäntyharjuntien reunaa, joten autoilijoilta pyydetään tarkkaavaisuutta mahdollisten erikoisjärjestelyjen varalta. Uuden verkon käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.

Työmaa valmistuu vuoden 2021 loppuun mennessä. Purkutyöt suoritetaan tulevana talvena.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Pentti Leinonen, 010 210 4379, pentti.leinonen@sssoy.fi

Taloyhtiöiden sähkön pientuotanto nyt kannattavampaa Järvi-Suomen Energian verkossa23.6.2021 15:14:59 EEST | Tiedote

Kiinteistön sisäisten energiayhteisöjen perustaminen on nyt mahdollista Järvi-Suomen Energian jakeluverkon alueella. Esimerkiksi taloyhtiöt voivat nyt perustaa energiayhteisön, ja jakaa aurinkovoimalansa tuottaman sähkön haluamallaan tavalla osakkaiden kesken. Aiemmin taloyhtiöiden olisi pitänyt maksaa verot ja siirtomaksut itse tuottamansa sähkön siirrosta asukkaiden käyttöön, mutta vuoden alusta tullut asetusmuutos muutti tilanteen. Järvi-Suomen Energian tekniset valmiudet tarjota palvelu valmistuivat kesäkuussa.