Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkkoa Toivakassa 3,2 miljoonalla eurolla

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa merkittävästi sähkön toimitusvarmuutta Toivakassa vuoden 2022 syksyyn mennessä. Yhtiö investoi alueelle 3,2 miljoonaa euroa.

Toivakassa, kuten muuallakin Järvi-Suomessa, taajamien sähköverkon toimitusvarmuus on saatu kuntoon jo aiemmin. Nyt Järvi-Suomen Energia keskittyy haja-asutusalueille sähköä syöttävien keskijänniterunkoverkkojen maakaapelointiin sekä ilmajohtolinjojen siirtoon metsien keskeltä teiden varsiin.

Toivakassa uutta runkoyhteyttä rakennetaan kahdella eri työmaalla. Toinen niistä sijoittuu isolta osin Kangasniementieltä Toivakkaan kulkevan Huikontien varrelle. Sähkön toimitusvarmuutta parannetaan myös Toivakan länsipuolella Ilmopohjan ja Pohjolan alueilla. Hankealueilla sijaitsee niin vakituista kuin vapaa-ajan asutusta.

Järvi-Suomen Energian projektipäällikön Jani Siltalan mukaan uuden runkoyhteyden rakentamisella on iso merkitys toivakkalaisille.

- Vanha ilmajohtoverkko on kulkenut metsässä, jopa pellollakin. Alue on ollut hyvin vikaherkkää. Maakaapelointi ja ilmajohdon rakentaminen tien reunaan helpottaa korjaustoimenpiteitä ja parantaa säävarmuutta, Siltala kertoo.

Etenkin Huikontien varrelle sijoittuva työmaa on iso. Vanhaa ilmajohtoverkkoa korvataan lähinnä maakaapelilla lähes 50 kilometrin matkalta. Kaivuutyöt ovat jo käynnissä. Toivakan länsipuolelle keskijännite- ja pienjänniteverkon maakaapelointia tehdään 19 kilometriä ja keskijänniteilmajohtoa noin 6 kilometriä. Ilmajohtolinja on monin paikoin Järvi-Suomessa asutuksen määrän ja maaston ominaisuuksien takia toimiva ja taloudellinen ratkaisu. Työmaalla tehdään parhaillaan maastosuuunnittelua.

Toivakan työmaat aiheuttavat vain vähän haittaa liikenteelle, mutta autoilijoilta pyydetään kuitenkin tarkkaavaisuutta työmaakoneiden ja erikoisjärjestelyjen varalta. Uuden verkon käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoista sovitaan aina etukäteen asiakkaan kanssa.

Työmaat valmistuvat syksyyn 2022 mennessä. Urakoitsijana toimii Enerke Oy.

Järvi-Suomen Energia rakentaa sähköverkkoa ja varmistaa sähköntoimituksen alueensa asiakkaille tasapuolisesti ja mahdollisimman taloudellisesti. Verkon parantamishankkeet merkitsevät paljon aluetaloudelle. Hankkeilla työllistetään paikallisia ammattilaisia.

Projektipäällikkö Jani Siltala 010 210 4390, jani.siltala@sssoy.fi

Taloyhtiöiden sähkön pientuotanto nyt kannattavampaa Järvi-Suomen Energian verkossa23.6.2021 15:14:59 EEST | Tiedote

Kiinteistön sisäisten energiayhteisöjen perustaminen on nyt mahdollista Järvi-Suomen Energian jakeluverkon alueella. Esimerkiksi taloyhtiöt voivat nyt perustaa energiayhteisön, ja jakaa aurinkovoimalansa tuottaman sähkön haluamallaan tavalla osakkaiden kesken. Aiemmin taloyhtiöiden olisi pitänyt maksaa verot ja siirtomaksut itse tuottamansa sähkön siirrosta asukkaiden käyttöön, mutta vuoden alusta tullut asetusmuutos muutti tilanteen. Järvi-Suomen Energian tekniset valmiudet tarjota palvelu valmistuivat kesäkuussa.