Järvi-Suomen Energia parantaa satojen asiakkaiden sähkön toimitusvarmuutta Anttolassa

Järvi-Suomen alueella sähköenergian jakelusta huolehtiva Järvi-Suomen Energia parantaa sähköverkostoa merkittävästi Mikkelin Anttolassa vuonna 2020.

Vanhan runkoverkon saneeraaminen kantatie 62:n eli Anttolantien varrella on aloitettu maaliskuun lopussa. Uusi maakaapelilla ja osin ilmajohdoilla toteutettava yhteys rakennetaan koko matkalle Hauhalan kylästä Puumalan Hurissalon kaupalle. Hankealueella on noin 70 taloutta, mutta saneeraus parantaa lähialueilla satojen vakituisten ja vapaa-ajan kiinteistöjen sähkön toimitusvarmuutta.

- Saneerauksessa toteutetaan runkoyhteyttä sähköasemien ja taajamien välille. Näin vahvistetaan myös läheisten taajamien sähkönjakeluvarmuutta, kertoo Järvi-Suomen Energian verkostoinsinööri Pentti Leinonen.

Hauhalan ja Hurissalon väliltä puretaan vanhaa ilmajohtoverkkoa noin 15 kilometrin matkalta. Uutta sähköverkkoa rakennetaan yli 20 kilometriä. Järvi-Suomen Energia toteuttaa kaikki saneerauskohteet tukemaan koko verkkoalueen pitkän tähtäimen suunnitelmaa. Hauhalan ja Hurissalon välille rakennettavalla runkoyhteydellä haetaan lisää jakeluvarmuutta esimerkiksi myrskyistä tai lumikuormista aiheutuvien suurhäiriöiden varalle.

- Keskijännitekaapelointia suunnitellaan niin, että sähkönsyöttösuuntaa voidaan muuttaa ja mahdolliset kaapeliviat saadaan paremmin paikannettua ja rajattua, kertoo Leinonen.

Uutta sähköverkostoa rakennetaan toimivaksi pitkälle tulevaisuuteen. Järvi-Suomen Energia haluaa mahdollistaa esimerkiksi vapaa-ajan asukkaiden sähköautojen lataamisen ja etätyöt, joten verkoston mitoittamisessa huomioidaan alueen muuttuva sähköntarve sekä pientuotannon määrän kasvu. Uuden verkon mukana rakennetaan myös niin sanottua älyverkkoa, jotta vikojen paikallistaminen ja rajaaminen olisi tulevaisuudessa nopeampaa.

Kantatie 62:n kapeuden ja maaston kallioisuuden vuoksi Anttolan työmaalla kiinnitetään erityishuomioita liikenteenohjaukseen ja liikenneturvallisuuteen. Työmaa-alueella tulee olemaan poikkeavia liikennejärjestelyitä ja liikenne voi hidastua paikoin väliaikaisesti.

Rakennustyöt on tarkoitus saada toteutettua vuoden loppuun mennessä. Purku- ja jälkityöt tehdään talvella ja keväällä 2021. Asukkaita tiedotetaan erikseen uuden sähkölinjan käyttöönotosta aiheutuvista lyhyistä sähkökatkoksista.

Anttolan työmaa on yksi lukuisista Järvi-Suomen Energian perusparannuskohteista tänä vuonna. Yhteensä yhtiö parantaa alueensa sähköverkostoa 50 miljoonalla eurolla. Hauhalan ja Hurissalon välisen runkoyhteyden parantaminen maksaa 1,5 miljoonaa euroa eli noin 21 000 euroa alueen asiakasta kohti.

Järvi-Suomen Energian hankkeilla on paikallisesti merkittävä työllisyysvaikutus.

Anttolan työmaalla urakoitsijana toimii Elvera Oy.

Lisätiedot: Verkostoinsinööri Pentti Leinonen 010 210 4379, pentti.leinonen@sssoy.fi