Jäsenen virkaan esitetään oikeusneuvos Alice Guimaraes-Purokoskea

Korkein oikeus (KKO) esittää, että 1.10.2021 vapautuvaan jäsenen virkaan nimitetään KKO:n määräaikainen jäsen, oikeusneuvos Alice Guimaraes-Purokoski.

Guimaraes-Purokoski on työskennellyt KKO:n määräaikaisena jäsenenä syksystä 2019. Tätä ennen hän toimi korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) jäsenenä lähes kymmenen vuoden ajan. Ennen siirtymistään tuomariksi hän toimi ulkoasiainministeriön oikeudellisen osaston EU-tuomioistuinasioiden yksikön päällikkönä ja siinä tehtävässä myös Suomen valtionasiamiehenä.

Guimaraes-Purokoski on työskennellyt myös kauppa- ja teollisuusministeriössä eri virkatehtävissä sekä Euroopan komissiossa liikenteen ja energian pääosastolla kansallisena asiantuntijana. Koulutukseltaan hän on oikeustieteen tohtori.

Oikeusministeriö tulee esittelemään viran täyttöä koskevan asian valtioneuvoston yleisistunnossa. Päätöksen nimityksestä tekee tasavallan presidentti.

Lisätiedot: Kansliapäällikkö Wilhelm Norrman, p. 02956 40110, wilhelm.norrman(at)oikeus.fi.

Kansliapäällikkö Wilhelm Norrman, p. 02956 40110, wilhelm.norrman(at)oikeus.fi.

HD förbjöd användning av känsliga klientuppgifter i samband med undersökningen av dataintrånget hos Vastaamo6.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Högsta domstolen (HD) ansåg att klientuppgifterna hos Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy, som tillhandahåller mentalvårdstjänster, innehåller känsliga uppgifter om personers hälsotillstånd vilka berörs av förbudet mot att vittna för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Därför får material som innehåller klientuppgifter inte beslagtas eller undersökas eller tillgodogöras i samband för förundersökning av brottmål.

KKO kielsi arkaluontoisten asiakastietojen käytön Vastaamoon kohdistuneen tietomurron tutkinnan yhteydessä6.10.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Korkein oikeus (KKO) katsoi, että mielenterveyspalveluita tarjoavan Psykoterapiakeskus Vastaamo Oy:n asiakastiedot sisältävät henkilön terveydentilaa koskevia arkaluonteisia tietoja, joita koskee terveydenhuollon ammattihenkilön todistamiskielto. Sen vuoksi asiakastiedot sisältävää aineistoa ei saa rikosasian esitutkinnassa takavarikoida eikä tutkia tai hyödyntää.