Jäsenistä 95 prosenttia suosittelee Kiinteistöliiton jäsenyyttä

Taloyhtiöiden hallitukset ja isännöitsijät sekä vuokratalot ovat erittäin tyytyväisiä Kiinteistöliiton ja jäsenyhdistysten palveluihin ja toimintaan. Peräti 95 prosenttia jäsentalojen vastaajista on valmiita suosittelemaan jäsenyyttä kokemustensa perusteella. Kattavaan jäsentyytyväisyyskyselyyn vastasi touko-kesäkuussa lähes 4000 jäsentaloyhtiön edustajaa.

Tyytyväisimpiä jäsenet ovat neuvontapalveluihin, koulutuksiin, viestintään sekä Kiinteistölehteen. Näiden arvosanaksi jäsenten antoivat 9- kouluarvosanojen asteikolla 4-10. Neuvojien asiantuntemus, ammattitaito ja palveluhenkisyys ovat jäsentalojen arvostuksessa korkealla. Kiinteistöliiton alueelliset jäsenyhdistykset saavat omien jäsenten vastauksista raportin, josta selviää jäsentyytyväisyyden lisäksi mm. se mistä aiheista jäsentalot toivovat koulutuksia.

Tärkeimpinä palveluina jäsentalojen vastaajat pitävät neuvontaa, koulutuksia ja Kiinteistölehteä. Kiinteistöliiton lakimiesten antama lakineuvonta koettiin tärkeimmäksi ja hyödyllisimmäksi neuvontapalveluksi, jota etenkin ammatti-isännöitsijät arvostavat. Jäsenmaksua pidetään edullisena suhteessa saataviin palveluihin.

Edunvalvonnassa valtakunnallisesti pidetään tärkeimpinä asioina asumiseen liittyvää lainsäädäntöä ja verotusta sekä isännöintiä. Alueellisen edunvalvonnan tärkeimmiksi asioiksi nousivat asumisen kustannukset, energia sekä jätehuolto ja kiertotalous. Tulokset käsitellään jäsenyhdistysten ja Kiinteistöliiton hallitusten toimesta sekä toimihenkilöiden kanssa. Lisäksi liiton toimikunnissa käydään läpi tuloksia sekä niistä tehtäviä johtopäätöksiä.

Aktiivisten suosittelijoiden ja kriittisesti suhtautuvien suhdetta kuvaava nettosuositteluindeksi (NPS) oli 40. Korkein suositteluhalukkuus oli sivutoimisilla isännöitsijöillä (55) ja alhaisin vuokratalovastaajilla (25). Taloyhtiöiden puheenjohtajien osalta NPS oli 42 ja ammatti-isännöitsijöillä 46. Tulokset osoittavat liiton ja jäsenyhdistysten toiminnan sekä palvelujen vastaavat erittäin hyvin jäsentalojen tarpeita ja toiveita.

Kiinteistöliiton ja sen jäsenyhdistysten imagoa kyselyn vastaajista 97 prosenttia piti asiantuntevana ja aikaansa seuraavana. Henkilöstöä piti asiantuntevana 96 prosenttia ja 95 prosentin mielestä Kiinteistöliittoyhteisö tarjoaa palveluja, jotka ovat tarpeellisia. Tuloksia hyödynnetään toiminnan ja jäsenpalvelujen kehittämisessä.

KTI Kiinteistötieto Oy vastasi kyselyn teknisestä toteutuksesta ja raportoinnista Kiinteistöliiton toimeksiannosta. Kaikki vastaukset on käsitelty luottamuksellisesti ja palaute on raportoitu nimettömänä.

Kiinteistöliiton Indeksitalo 2021: Kiinteistökustannukset nousseet tänä vuonna useissa kunnissa9.9.2021 08:54:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna viime vuotta enemmän. Muun muassa kaukolämmön, veden ja kiinteistöveron muodostamia, kunnissa päätettäviä, maksuja seuraavassa Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 1,5 prosenttia vuodesta 2020. Kustannusten muutoksissa oli kuitenkin suuria kuntakohtaisia eroja.

Boendeutgifterna slukar upp till en tredjedel av inkomsterna de närmaste åren19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Upp till en tredjedel av hushållens inkomster går till boendeutgifter visar en utredning som Pellervo ekonomisk forskning PTT gjort på uppdrag av Fastighetsförbundet och Egnahemsförbundet. Under åren 2021–2023 ökar boendeutgifterna för personer med bolån och hyresgäster i fritt finansierade hyresbostäder med cirka två procent. Mest av inkomsterna tar boendet för ensamboende medelinkomsttagare i höghus.

Asumismenot lohkaisevat jopa kolmanneksen tuloista tulevina vuosina19.8.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Asumismenoihin kuluu jopa kolmannes kotitalouden tuloista, selviää Kiinteistöliiton ja Omakotiliiton Pellervon Taloustutkimuksella eli PTT:llä teettämästä selvityksestä. Vuosina 2021-2023 asumismenot kasvavat asuntovelallisilla sekä vapaarahoitteisissa vuokra-asunnoissa asuvilla noin kaksi prosenttia. Suurimman osuuden tuloista asuminen lohkaisee keskituloisilta perheettömiltä kerrostaloasujilta.