Kiho

Jätä tietokone kotiin -päivänä työntekijät keskittyvät työyhteisön kehittämiseen

Kuopiolaisen teknologiayhtiö Kihon rivit ovat tiivistyneet peräti 17 uudella työntekijällä poikkeuksellisen koronavuoden aikana. Uusia osaajia on palkattu niin ohjelmistosuunnitteluun kuin myyntitehtäviinkin. Lokakuussa Kiholle myönnettiin kansainvälisesti tunnettu Great Place to Work -sertifikaatti tunnustuksena korkeasta työtyytyväisyydestä työntekijöiden kesken. Kovassa kasvuvauhdissa oleva Kiho haluaa säilyttää ihmisläheisen ja vapaan yrityskulttuurin.
Lokakuussa Kiholle myönnettiin kansainvälisesti tunnettu Great Place to Work -sertifikaatti tunnustuksena korkeasta työtyytyväisyydestä työntekijöiden kesken. Kuvassa Kihon tuotekehitystiimin jäseniä: Antti Koponen (vas.), Henri Hartikainen, Miika Antikainen, Ville Nuutinen, Henry Säisä ja Petteri Jokinen.

Tunnustus työntekijöille

Kihon hallintopäällikkö Riikka Koponen nostaa esille työntekijöiden korvaamattoman roolin Great Place to Work -sertifikaatin saamisessa. Työyhteisön kehittäminen on Kiholla kaikkien vastuulla, ja silloin tunnustuskin kuuluu kaikille. Työyhteisön kehittämiseen liittyvät ideat pyritään ottamaan heti käyttöön. Kihon erikoisuus on kerran kuussa järjestettävä ”Jätä tietokone kotiin -perjantai”, jolloin teknologiayhtiössä keskitytään muuhun kuin teknologian kehittämiseen.

– Teknologiajohtaja Henri Hartikaisen ideasta lähtenyt teemapäivä on saanut positiivisen vastaanoton työntekijöidemme keskuudessa. Halusimme kokeilla uudenlaista työtapaa, työpäivää ilman tietokoneita. Silloin on aikaa muille työhön liittyville tärkeille asioille. Heinäkuussa käsittelimme erilaisia lomanviettotapoja ja kannustimme siten työntekijöitä irrottautumaan työstä loman ajaksi. Viimeksi teemapäivän aiheena oli työkaverin kiittäminen. Ei ollenkaan vähäpätöisiä teemoja työssäjaksamisen kannalta, Koponen kertoo.

Kiholla on säännöllisesti seurattu työtyytyväisyyttä erilaisin työtyytyväisyyskyselyin. Esiin tulleet kehityskohteet on otettu pöydälle, käsitelty ja tehty tarvittaessa muutoksia käytäntöihin. Kiho on ollut mukana Itä-Suomen yliopiston Wocue-tutkimushankkeessa. Siinä kehitetään mukana olevien ICT-yritysten työyhteisökulttuuria, joka vaikuttaa oleellisesti organisaation kehittymiseen, kasvamiseen ja kansainvälistymiseen.

Ei temppuja vaan ihmisten kohtaamista joka päivä

Yrityksen kasvun myötä Kiho on uudistanut organisaatiorakennettaan. Uudistukset ovat tähdänneet tiimityön sujuvuuden varmistamiseen, ei hierarkian lisäämiseen.

– Haluamme elää meidän arvoja todeksi työn arjessa. Esimerkiksi harjoittelijoita emme ota tekemään ilmaista työtä, vaan maksamme harjoittelijoille heille kuuluvan palkan ja huolehdimme, että meillä on resurssia heidän ohjaamiseen. Eräs työntekijämme sanoikin, että Kiho on hänen kokemuksensa mukaan ensimmäinen työpaikka, jossa lausutut arvot näkyvät arjen työssä, iloitsee Koponen.

Henkilöstön vaihtuvuus erityisesti ohjelmistokehityksessä on ollut Kiholla varsin vähäistä. Vuonna 2018 yritykseen palkattiin 7, ja seuraavana vuonna 12 työntekijää. Tänä vuonna Kiho-tiimiin tulleet 17 henkilöä työskentelevät myynnin, ohjelmistokehityksen ja käyttöönoton parissa. Tulevana vuonna Kiho aikoo panostaa tuotekehitykseen 3 miljoona euroa.

Kuvat

Lataa
Kiholla on säännöllisesti seurattu työtyytyväisyyttä erilaisin työtyytyväisyyskyselyin. Henkilöstön vaihtuvuus erityisesti ohjelmistokehityksessä on ollut Kiholla varsin vähäistä.
Lataa

Kiho
Itkonniemenkatu 21
70500 Kuopio

040 0247700https://www.kiho.fi/

Kuopiolainen teknologiayhtiö Kiho on alustatalouden asiantuntija, joka on kehittänyt liiketoiminta-alustan liikkuvan työn ohjaukseen ja laskutukseen. Kiho-alustan ohjelmistopalveluihin kuuluvat esimerkiksi ajoneuvojen hallinta, työajanseuranta, kalustovahti ja laskutus. Paikannukseen, IoT:hen ja tekoälyyn perustuvia palveluja käyttää jo yli 1000 yritystä. Vuonna 2003 perustetun kasvuyhtiön virallinen nimi on Mastercom Oy ja sen liikevaihto oli viime vuonna noin 5 miljoonaa euroa. Kiho työllistää 45 työntekijää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiho

Uusi patentoitu innovaatio mullistaa kylmäkuljetukset – soveltuu myös vaativiin rokotekuljetuksiin11.12.2020 06:30:00 EET | Tiedote

Lämpösäädeltyjen kuljetusten määrä lisääntyy jatkuvasti maantie- ja lentokuljetuksissa. Lähiaikoina hyvin kylmiä lämpötiloja vaativien lääke- ja rokotekuljetusten tarve kasvaa, kun koronarokotteiden globaali jakelu käynnistyy. Uusi Coldest Chain -kuljetusjärjestelmä mahdollistaa lämpötilasäädellyt kuljetukset tavallisen rahdin mukana. Tämä tuo mittavia säästöjä logistiikasta aiheutuviin kuluihin ja vähentää kuljetuksista aiheutuvia ympäristöhaittoja.

Älykäs ajotavanseuranta lisää vastuullista liikennöintiä24.6.2020 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset yritykset Kiho ja Piirla ovat kehittäneet uuden älykkään ajotavanseurantapalvelun, jonka avulla voidaan ensimmäistä kertaa koostaa tietoja kuljettajien käyttämistä turvaväleistä, ylinopeuksista ja vaaratilanteita reaaliaikaisesti. Palvelu hyödyntää jälkiasennettavaa lisälaitetta, joka voidaan asentaa mihin tahansa ajoneuvoon. Palvelua käyttävät yritykset voivat nyt todentaa henkilöstönsä ajotapojensa vastuullisuutta, parantaa taloudellisuutta sekä palkita ajotapaansa kehittäneitä kuljettajia.