Jäteastioiden tyhjentämisaika muuttuu – tyhjennykset voidaan aloittaa Helsingin keskustassa kello viisi ja muualla kello kuusi 19.8. alkaen

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tyhjentää jäteastioita kello 6–22 maanantaista 19.8.2019 alkaen pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Helsingin kantakaupungin alueella tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia aikaisemmin. Tällä hetkellä jäteastioiden tyhjennysaika on kello 7–21.

Jäteastioiden tyhjennykset voidaan aloittaa vastaisuudessa arkisin aamulla kello kuusi ja lopettaa kello 22 pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Helsingin kantakaupungin alueella jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa tuntia aikaisemmin eli kello viisi. Uudet tyhjennysajat astuvat voimaan maanantaina 19.8. Tällä hetkellä jäteastioiden tyhjennysaika on kello 7–21.

- Uudistuksella voimme vähentää liikenteen ruuhkautumista tietyillä kaduilla Helsingin keskustassa, kun jäteastiat voidaan tyhjentää ennen aamuruuhkaa. Samalla voimme vähentää jäteastioiden tyhjennyksistä aiheutuvia päästöjä sekä parantaa kadulla liikkuvien ja jätteenkuljettajien turvallisuutta, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Niissä taloissa, joissa porttikongien lukot on ajastettu, on tärkeää ottaa huomioon uudet jäteastioiden tyhjennysajat. Näin jäteautojen kuljettajat pääsevät jätetiloihin ongelmitta myös jatkossa.

Uudet jätehuoltomääräykset, joihin tämäkin uudistus liittyy, astuivat muilta osin voimaan 1.3.2019 lukuun ottamatta lajitteluvelvoitteita, jotka muuttuvat vuonna 2021.

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi

Jätehuoltomääräykset: www.hsy.fi/jatehuoltomaaraykset

Kartta Helsingin kantakaupungin ympäristövyöhykkeen alueesta, joka on sama kuin alue, jolla jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa jo tuntia aikaisemmin eli kello viisi https://www.hel.fi/static/ymk/esitteet/kartta-helsingin-ymparistovyohyke.pdf

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen