Jeannette Ehlersin hypnoottinen videoteos Black Bullets on nyt esillä Kosketus-näyttelyssä

Kosketus-näyttelyn kolmen mediateoksen sarja jatkuu Jeannette Ehlersin vaikuttavalla Black Bullets -teoksella. Mediateosten sarja on kuratoitu Saastamoisen säätiön taidekokoelman teoksista, jotka käsittelevät sodan inhimillisiä vaikutuksia yksilöihin, yhteisöihin ja kulttuuriin eri aikakausina ja eri puolilla maailmaa. Ehlersin videoteos Black Bullets on kunnianosoitus Haitin vallankumoukselle ja muistutus siitä, ettei orjuuden historia ole vain menneisyyttä. Teos on esillä EMMAn mediatilassa 10.5.–14.8.2022.
Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012. Video still. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Black Bullets on kunnianosoitus Haitin vuoden 1791 vallankumoukselle. Mustavalkoisella videoteoksella tummat ihmishahmot kävelevät jonossa videon poikki yhtäjaksoisesti dronemaisen äänimaiseman tahdissa. Kävellessä hahmot sulautuvat vähitellen omiin heijastuksiinsa ja katoavat lopulta horisonttiin. Teos on kuvattu taivasta vasten Haitissa vuoren päällä sijaitsevalla linnoituksella, joka tunnetaan myös orjuudesta vapautumisen symbolina. Linnoituksen rakennutti ensimmäinen musta haitilainen hallitsija Henri Christophe vallankumouksen jälkeen 1800-luvun alussa itsenäisen Haitin puolustukseksi ranskalaisia vastaan.

”Jeannette Ehlersin Black Bullets on hypnoottinen ja minimalistinen teos, joka vaikuttaa voimakkaasti yli historiallisten lähtökohtiensa. Vallan dynamiikka ja sortoa vastaan taisteleminen ovat teemoja, jotka tuovat teoksen vahvasti tähän päivään,” Kosketus-näyttelyn kuraattori ja EMMAn amanuenssi Laura Kokkonen kuvailee.

Jeannette Ehlers (s. 1973) on tanskalaistrinidadilainen taiteilija, joka tunnetaan kuvamanipulaatiota ja omaa kehoa hyödyntävistä teoksistaan, joissa hän käsittelee muistia, rasismin rakenteita ja kolonialismia. Black Bullets -teos muistuttaa meitä Ranskan siirtomaavallan harjoittamasta orjuudesta Haitilla, joka tunnetaan eräänä julmimmista pakkotyöjaksoista. Haitin vallankumous on historian ainut onnistunut orjuutettujen afrikkalaisten vallankumous ja se pohjusti Haitin itsenäistymistä vuonna 1804. Ehlers tuo teoksessaan esille, ettei historia ole menneisyyttä – kolonialismi vaikuttaa yhä vallan ja resurssien jakautumiseen niin maailmanlaajuisesti kuin Pohjoismaissa.

Black Bullets on toinen teos Kosketus-näyttelyssä nyt nähtävää mediateosten sarjaa, joka on osa syksyllä 2021 avautunutta Hiljaisuuden kuuntelija –kokonaisuutta. Kokonaisuuden teokset tutkivat ihmisen sisäisen maailman eri ulottuvuuksia, kuten menneisyyden tapahtumia, traumoja ja niiden käsittelyä. Black Bullets -teoksen jälkeen syksyllä nähdään sarjan viimeinen teos, Maija Blåfieldin The Fantastic.

Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo. © Paula Virta / EMMA.

Offentliggörande: I Japan ses för första gången en omfattande separatutställning av Tapio Wirkkala. Utställningen turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tapio Wirkkalas första separatutställning i Japan, The Sculptor of Ultima Thule, turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–2026. Utställningen erbjuder en bred översikt över Wirkkalas ikoniska produktion, unika designprocess och landskapen i Lappland och Venedig som inspirerade honom.

Announcement: First major solo exhibition of Tapio Wirkkala set to tour in Japan in 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Press release

Tapio Wirkkala: The Sculptor of Ultima Thule exhibition will be seen in several venues in Japan during 2025–2026, marking the first major solo exhibition of Wirkkala in Japan. The exhibition will present a complete picture of the iconic Finnish designer, centring on Wirkkala’s unique creative process, with a special focus on his creative mind and the environments that inspired him.