Jeannette Ehlersin hypnoottinen videoteos Black Bullets on nyt esillä Kosketus-näyttelyssä

Kosketus-näyttelyn kolmen mediateoksen sarja jatkuu Jeannette Ehlersin vaikuttavalla Black Bullets -teoksella. Mediateosten sarja on kuratoitu Saastamoisen säätiön taidekokoelman teoksista, jotka käsittelevät sodan inhimillisiä vaikutuksia yksilöihin, yhteisöihin ja kulttuuriin eri aikakausina ja eri puolilla maailmaa. Ehlersin videoteos Black Bullets on kunnianosoitus Haitin vallankumoukselle ja muistutus siitä, ettei orjuuden historia ole vain menneisyyttä. Teos on esillä EMMAn mediatilassa 10.5.–14.8.2022.

Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012. Video still. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Black Bullets on kunnianosoitus Haitin vuoden 1791 vallankumoukselle. Mustavalkoisella videoteoksella tummat ihmishahmot kävelevät jonossa videon poikki yhtäjaksoisesti dronemaisen äänimaiseman tahdissa. Kävellessä hahmot sulautuvat vähitellen omiin heijastuksiinsa ja katoavat lopulta horisonttiin. Teos on kuvattu taivasta vasten Haitissa vuoren päällä sijaitsevalla linnoituksella, joka tunnetaan myös orjuudesta vapautumisen symbolina. Linnoituksen rakennutti ensimmäinen musta haitilainen hallitsija Henri Christophe vallankumouksen jälkeen 1800-luvun alussa itsenäisen Haitin puolustukseksi ranskalaisia vastaan.

”Jeannette Ehlersin Black Bullets on hypnoottinen ja minimalistinen teos, joka vaikuttaa voimakkaasti yli historiallisten lähtökohtiensa. Vallan dynamiikka ja sortoa vastaan taisteleminen ovat teemoja, jotka tuovat teoksen vahvasti tähän päivään,” Kosketus-näyttelyn kuraattori ja EMMAn amanuenssi Laura Kokkonen kuvailee.

Jeannette Ehlers (s. 1973) on tanskalaistrinidadilainen taiteilija, joka tunnetaan kuvamanipulaatiota ja omaa kehoa hyödyntävistä teoksistaan, joissa hän käsittelee muistia, rasismin rakenteita ja kolonialismia. Black Bullets -teos muistuttaa meitä Ranskan siirtomaavallan harjoittamasta orjuudesta Haitilla, joka tunnetaan eräänä julmimmista pakkotyöjaksoista. Haitin vallankumous on historian ainut onnistunut orjuutettujen afrikkalaisten vallankumous ja se pohjusti Haitin itsenäistymistä vuonna 1804. Ehlers tuo teoksessaan esille, ettei historia ole menneisyyttä – kolonialismi vaikuttaa yhä vallan ja resurssien jakautumiseen niin maailmanlaajuisesti kuin Pohjoismaissa.

Black Bullets on toinen teos Kosketus-näyttelyssä nyt nähtävää mediateosten sarjaa, joka on osa syksyllä 2021 avautunutta Hiljaisuuden kuuntelija –kokonaisuutta. Kokonaisuuden teokset tutkivat ihmisen sisäisen maailman eri ulottuvuuksia, kuten menneisyyden tapahtumia, traumoja ja niiden käsittelyä. Black Bullets -teoksen jälkeen syksyllä nähdään sarjan viimeinen teos, Maija Blåfieldin The Fantastic.

Jeannette Ehlers: Black Bullets, 2012. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo. © Paula Virta / EMMA.

INBJUDAN för media: Daniel Buren: Segel/målarduk – målarduk/segel och Hopvecklad/utbredd 105 färger i vinden12.5.2022 10:45:00 EEST | Kutsu

Segel/målarduk – målarduk/segel (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: 21.5 kl. 14 Vi har glädjen att inbjuda dig till konstnären Daniel Burens tvådelade verk Voile/Toile – Toile/Voile (Segel/målarduk – målarduk/segel) vid Notudden i Esbo. I evenemanget ses Burens berömda ränder i en särskild optimistjolletävling som arrangeras i samarbete med segelföreningen Espoon Pursiseura EPS ry. Efter seglingstävlingen visas de randiga seglen i EMMA fram till slutet av utställningen. Edit: Regattan arrangeras den 21 maj kl. 14, beroende på väder. Daniel Buren närvarar vid evenemanget. Sänd eventuella frågor, begäran om intervju och anmälan om deltagande senast torsdagen den 19 maj per e-post: iris.suomi@emmamuseum.fi. Adress: Notvägen 19, 02230 Esbo. Observera att antalet parkeringsplatser på området är mycket begränsat. Vi rekommenderar att publiken anländer med kollektivtrafik. Hopvecklad/utbredd 105 färger i vinden (Ployer/Déployer 105 couleurs aux vents) 20.5.–28.8.2022 Daniel Burens nya in situ v

INVITATION for media: Daniel Buren: Sail/Canvas – Canvas/Sail and Ployer/Déployer 105 couleurs aux vents12.5.2022 10:45:00 EEST | Press Invitation

Sail/Canvas – Canvas/Sail (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: On 21 May at 2pm (Finnish time) You are cordially invited to experience Daniel Buren’s two-part public artwork Sail/Canvas – Canvas/Sail (Voile/Toile – Toile/Voile) in Espoo’s Nuottaniemi Bay. In the event, Buren’s famous stripes will appear on the Optimists’ sails in a regatta organized in collaboration with the Espoo Pursiseura Yacht Club EPS. After the race, the sails will be displayed at EMMA until the end of the exhibition, 17.7.2022. Edit: The regatta will take place on Saturday May 21 at 2pm (Finnish time), weather permitted. Artist Daniel Buren will be present in the event. Please address further inquiries, requests for interviews and registrations of media representatives to iris.suomi@emmamuseum.fi by Thursday 19 May. Adress: Nuottatie 19, 02230 Espoo. Please note that there is very limited amount of parking spaces in the area. We recommend the audience to arrive with public transport. Ployer/Déployer 105 couleurs au

KUTSU medialle: Daniel Buren: Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje ja Laskostua/avautua 105 väriä tuulessa12.5.2022 10:45:00 EEST | Kutsu

Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje (Voile/Toile – Toile/Voile) EDIT: lauantaina 21.5. klo 14 Meillä on ilo kutsua teidät kokemaan Daniel Burenin ikoninen kaksiosainen teos Purje/maalauskangas – maalauskangas/purje (Voile/Toile – Toile/Voile) Espoon Nuottaniemessä. Tapahtumallisessa teoksessa Burenin kuuluisat raidat nähdään optimistijollien purjehduskilpailussa, joka toteutetaan yhteistyössä Espoon Pursiseuran EPS ry:n kanssa. Regatan jälkeen raidalliset purjeet ovat esillä EMMAn näyttelytilassa näyttelyn loppuun asti, 17.7.2022. Edit: Tapahtuma järjestetään säävarauksella lauantaina 21.5. klo 14 alkaen.Taiteilija on läsnä tapahtumassa. Lisätiedustelut, haastattelupyynnöt ja median edustajien ilmoittautumiset tulee lähettää torstaihin 19.5 mennessä osoitteeseen: iris.suomi@emmamuseum.fi Osoite: Nuottatie 19, 02230 Espoo. Suosittelemme yleisöä saapumaan julkisilla. Alueella on hyvin rajallinen määrä parkkipaikkoja. Laskostua/avautua 105 väriä tuulessa (Ployer/Déployer 105 couleur

Jeannette Ehlers hypnotiska videoverk Black Bullets visas nu i utställningen Beröring10.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Serien av tre videoverk i utställningen Beröring fortsätter med Jeannette Ehlers imponerande verk Black Bullets. Serien av medieverk har kurerats med verk ur Saastamoinen stiftelsens konstsamling, och de behandlar krigets mänskliga konsekvenser för individer, samhällen och kulturer under olika tidsperioder och i olika delar av världen. Ehlers videoverk Black Bullets är en hyllning till revolutionen på Haiti och en påminnelse om att slaveriets historia inte bara hör till det förgångna. Verket visas i EMMAs medierum 10.5–14.8.2022.

Jeannette Ehlers’ hypnotic video work Black Bullets now on display at Touch exhibition10.5.2022 10:15:00 EEST | Press release

The three-part media art series of the Touch exhibition continues with Jeannette Ehlers’ impressive Black Bullets. The series of media works has been curated from works of the Saastamoinen Foundation Art Collection that deal with the human effects of war on individuals, communities and culture during different eras and across the world. Ehlers’ video work Black Bullets is an homage to the Haitian revolution, and a reminder that the history of slavery is not just the past. The work is on display at EMMA’s media space from 10 May to 14 August 2022.