Jenni Pääskysaaren esikoisromaani Mielen maantiede on aikamatka kultaiselle 80-luvulle

– Toivon, että pystyn piirtämään lukijalle tunnistettavaa ajankuvaa sekä ajatonta kerrontaa kasvamisesta, Jenni Pääskysaari pohtii esikoisromaanistaan.

Korso. 1970-luvulla rakennettu lähiö noin 25 kilometrin päässä Helsingistä. Hurjassa maineessa erityisesti sellaisten keskuudessa, jotka eivät siellä koskaan ole käyneet. Koti ja kasvualusta, josta versoo katuviisaus ja itse saksittu Dingo-tukka. Paikka ja aika, joissa ei tapahdu mitään, mutta silti niissä on kaikki.

Jenni Pääskysaari kuvaa omakohtaisessa esikoisromaanissaan lapsuuden ja nuoruuden vähitellen laajenevaa mielenmaisemaa aistivoimaisina välähdyksinä. Millaista oli saada Menokkaat ja iso reppu, kuinka pelottava oli koulumatka betonisen alikulun läpi. Myöhemmin tuli kouludisko, Gene Simmons, kovikset ja kunnon pojat, murhapoltto, ikifritsu, Nutan tappelut.

Mielen maantiede on pohdinta siitä, miten kasvupaikka muokkaa identiteettiämme. Teos kiteyttää sen, että lähiö ei lähde ihmisestä, vaikka bussipysäkiltä pääsee Helsinkiin.

Jenni Pääskysaari (s.1975) on yksityisyrittäjä, vapaa kirjoittaja ja median sekatyöläinen, joka rakastaa jäkälämetsää, elokuisia iltoja, Ranch-dippiä ja useita ihmisiä.

Mielen maantiede ilmestyy 16.9.2021.

Pdf-vedokset ja haastattelupyynnöt: jenni.heiti@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.

Guinnessin maailmanennätyskirjassa pohditaan ilmastonmuutoksen torjuntaa – suomalaissaavutuksissa maistuu laku ja koetellaan fyysisiä voimia15.9.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Huippusuosittu Guinness World Records 2022 -kirja on täynnä toinen toistaan uskomattomampia ennätyksiä meiltä ja maailmalta. 16.9. julkaistavaan teokseen lähetettiin 41 959 ennätysyritystä, mikä tarkoittaa yli 800 hakemusta viikossa. Suomalaisten ennätysten tekijöiden joukosta löytyy tänäkin vuonna tuttuja nimiä: mukana on muun muassa formulakuski Kimi Räikkönen.