JHL begär att polisen utreder huruvida Arkea brutit mot samarbetslagen

JHL lämnade onsdagen den 20 november in en begäran om utredning till polisen beträffande Arkea Oy. Begäran om utredning gäller brott mot samarbetslagen.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL har onsdagen den 20 november lämnat in en begäran om utredning till polisen. Begäran om utredning gäller huruvida Arkea brutit mot samarbetslagen vid beslutet att byta arbetsgivarförbund. Arkea beslutade den 27 september byta arbetsgivarförbund, men samarbetsförhandlingarna i frågan inleddes först 30 september, dvs. efter att beslutet fattats.

Arkea motiverar bytet av arbetsgivarförbund med att man vill förminska bolagets utgifter. Enligt JHL har detta beslut sådana inverkningar på personalen som enligt lagen borde behandlas inom ramen för samarbetsförhandlingar. Lagen om samarbete inom företag tillämpas på Arkea.

Bytet av kollektivavtal förorsakar också arbetstagarna bland annat bestående förändringar i arbetstidsarrangemangen. Enligt lagen borde man föra samarbetsförhandlingar före beslut fattas.

Enligt JHL:s begäran om utredning borde Arkea ha fört samarbetsförhandlingar med personalen innan beslutet om byte av kollektivavtal fattades.  JHL begär att polisen utreder huruvida bolaget bröt mot sin plikt att föra samarbetsförhandlingar. Ifall så har skett borde Arkea enligt lagen dömas till böter.

Mer information:
Chefen för juridiska ärenden Mika Hämäläinen, 040 534 0293

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 200 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Åbo stad och Arkea bryr sig inte om anständiga anställningsvillkor, JHL inleder ny strejk26.11.2019 12:16:33 EETTiedote

Åbo stads koncernsektion vägrar diskutera Arkeas tvist om anställningsvillkor. Enligt sektionen finns ingen anledning att förhandla. JHL tvingas för andra gången ta strid för sina medlemmars anställningsvillkor vid Arkea med en strejk. JHL inleder en tredagarsstrejk onsdagen den 27 november. Utöver arbetstagarna vid Arkea strejkar JHL-medlemmar som arbetar vid Åbo stad och stadens bolag.

Turun kaupunki ja Arkea pyllistävät säädyllisille työehdoille, JHL:n on pakko ryhtyä uuteen lakkoon26.11.2019 12:16:00 EETTiedote

Turun kaupungin konsernijaosto on kieltäytynyt keskustelemasta Arkean työehtokiistasta. Jaoston mielestä neuvotteluperusteita ei ole. JHL on pakotettu toistamiseen lakkoon taistelemaan arkealaisten työehtojen puolesta. Kolmepäiväinen lakko alkaa keskiviikkona 27.11. Arkealaisten lisäksi lakkoon osallistuvat JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Turun kaupungilla ja kaupungin yhtiöissä.