JHL jätti tutkintapyynnön Arkeasta yhteistoimintalain rikkomisesta

JHL jätti keskiviikkona 20. marraskuuta poliisille tutkintapyynnön Arkea Oy:stä. Tutkintapyyntö koskee yhteistoimintalain rikkomista.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on jättänyt keskiviikkona 20. marraskuuta poliisille tutkintapyynnön siitä, onko Arkea rikkonut yhteistoimintalakia päättäessään työnantajaliiton vaihtamisesta. Päätöksen vaihtamisesta yhtiö teki 27.syyskuuta, mutta asiaa koskeneet yhteistoimintaneuvottelut käynnistettiin vasta päätöksen jälkeen 30. syyskuuta.

Työnantajaliiton vaihtamista Arkea on perustellut halulla pienentää yhtiön menoja. JHL:n mukaan tällaisella toiminnalla on sellaisia henkilöstövaikutuksia, että ne lain mukaan olisi pitänyt käsitellä yhteistoimintaneuvottelussa. Arkeaan sovelletaan lakia yhteistoiminnasta yrityksissä.

Työehtosopimuksen vaihdos aiheuttaa työntekijöille myös muun muassa pysyviä muutoksia työaikajärjestelyihin. Lain mukaan asiasta olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut ennen päätöksentekoa.

JHL tutkintapyynnön mukaan Arkean olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa ennen kuin se teki päätöksen työehtosopimuksen vaihtamisesta.  Liitto pyytää poliisia tutkimaan, rikkoiko yhtiö yhteistoimintavelvoitettaan. Mikäli näin on tapahtunut, Arkea pitäisi tuomita lain mukaiseen sakkorangaistukseen.

Lisätietoja:
Lakiasiain päällikkö Mika Hämäläinen, 040 534 0293

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Åbo stad och Arkea bryr sig inte om anständiga anställningsvillkor, JHL inleder ny strejk26.11.2019 12:16:33 EETTiedote

Åbo stads koncernsektion vägrar diskutera Arkeas tvist om anställningsvillkor. Enligt sektionen finns ingen anledning att förhandla. JHL tvingas för andra gången ta strid för sina medlemmars anställningsvillkor vid Arkea med en strejk. JHL inleder en tredagarsstrejk onsdagen den 27 november. Utöver arbetstagarna vid Arkea strejkar JHL-medlemmar som arbetar vid Åbo stad och stadens bolag.

Turun kaupunki ja Arkea pyllistävät säädyllisille työehdoille, JHL:n on pakko ryhtyä uuteen lakkoon26.11.2019 12:16:00 EETTiedote

Turun kaupungin konsernijaosto on kieltäytynyt keskustelemasta Arkean työehtokiistasta. Jaoston mielestä neuvotteluperusteita ei ole. JHL on pakotettu toistamiseen lakkoon taistelemaan arkealaisten työehtojen puolesta. Kolmepäiväinen lakko alkaa keskiviikkona 27.11. Arkealaisten lisäksi lakkoon osallistuvat JHL:n jäsenet, jotka ovat töissä Turun kaupungilla ja kaupungin yhtiöissä.