JHL jätti tutkintapyynnön Arkeasta yhteistoimintalain rikkomisesta

JHL jätti keskiviikkona 20. marraskuuta poliisille tutkintapyynnön Arkea Oy:stä. Tutkintapyyntö koskee yhteistoimintalain rikkomista.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on jättänyt keskiviikkona 20. marraskuuta poliisille tutkintapyynnön siitä, onko Arkea rikkonut yhteistoimintalakia päättäessään työnantajaliiton vaihtamisesta. Päätöksen vaihtamisesta yhtiö teki 27.syyskuuta, mutta asiaa koskeneet yhteistoimintaneuvottelut käynnistettiin vasta päätöksen jälkeen 30. syyskuuta.

Työnantajaliiton vaihtamista Arkea on perustellut halulla pienentää yhtiön menoja. JHL:n mukaan tällaisella toiminnalla on sellaisia henkilöstövaikutuksia, että ne lain mukaan olisi pitänyt käsitellä yhteistoimintaneuvottelussa. Arkeaan sovelletaan lakia yhteistoiminnasta yrityksissä.

Työehtosopimuksen vaihdos aiheuttaa työntekijöille myös muun muassa pysyviä muutoksia työaikajärjestelyihin. Lain mukaan asiasta olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut ennen päätöksentekoa.

JHL tutkintapyynnön mukaan Arkean olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa ennen kuin se teki päätöksen työehtosopimuksen vaihtamisesta.  Liitto pyytää poliisia tutkimaan, rikkoiko yhtiö yhteistoimintavelvoitettaan. Mikäli näin on tapahtunut, Arkea pitäisi tuomita lain mukaiseen sakkorangaistukseen.

Lisätietoja:
Lakiasiain päällikkö Mika Hämäläinen, 040 534 0293

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy väitteitä sopimusshoppailusta: Avaintesin soveltaminen ei ole sopimusshoppailua17.6.2020 15:00:44 EESTTiedote

Avaintesin allekirjoittajajärjestöt JUKO, Jyty, JHL, OAJ ja KTN toteavat, että Avaintes ei ole niin sanottu shoppailusopimus. Allekirjoittajajärjestöt eivät hyväksy sopimusshoppailua ja pitävät tavoiteltavana sitä, että kunnat ja kuntayhtymät tuottavat palvelunsa ensisijaisesti itse. Kuntien yhtiöittäessä toimintojaan on Avaintes ensisijainen ja turvallinen vaihtoehto työehtosopimukseksi.

JHL:n kysely paljastaa: Kaikki ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaiset eivät saa kehittää osaamistaan riittävästi15.6.2020 11:13:12 EESTTiedote

Yli neljännes Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n kyselyyn vastanneista ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaisista ilmoittaa, että osaamisen kehittämistä ei käsitellä kehityskeskusteluissa, tai että kehittämiskeskusteluja ei käydä ollenkaan. Viidennes vastaajista ilmoittaa, ettei heillä ole lainkaan mahdollisuuksia kehittää omaa ammatillista osaamistaan.