JHL laajentaa henkilökohtaisten avustajien lakkovaroituksen koskemaan koko maata

Ammattiliitto JHL vauhdittaa henkilökohtaisen avun työnantajamallia koskevia Heta-tesin sopimusneuvotteluja. Lakkovaroitus annetaan ajalle 6.6.–12.6. ja se koskee koko maata. Aiemmin on ilmoitettu pääkaupunkiseutua koskevasta lakosta ajalla 25.5.–31.5. Lisäksi jo käynnistetyt lisätyön, ylityön ja vuoronvaihtojen kiellot sekä hakusaarto jatkuvat.

Heta-tesia noudatetaan työsuhteissa, joissa vammainen henkilö itse tai hänen edustajansa toimii avustajan työnantajana, ja hän on järjestäytynyt työnantajaliitto Heta-liittoon.  Alan työehtosopimuksesta on neuvoteltu yli kolmen kuukauden ajan. Edellinen sopimuskausi päättyi huhtikuuhun.

Neuvottelujen vauhdittamiseksi JHL julistaa lakon, joka koskee kaikkia palkkaryhmän A työvuoroja, jotka alkavat tiistain 6.6.2023 klo 00:01 ja maanantain 12.6.2023 klo 23:59 välisenä aikana. Työtaistelu koskee koko maata.

Mikäli neuvottelutulosta ei saada aikaan, ensimmäinen lakkoaalto kohdistuu pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen) palkkaryhmän A tehtäviin aiemman ilmoituksen mukaisesti työvuoroihin, jotka tehdään torstain 25.5.2023 klo 00:01 ja keskiviikon 31.5.2023 klo 23:59 välisenä aikana.

JHL jatkaa myös aiemmin käynnistettyjä lisätyön, ylityön ja vuoronvaihtojen kieltoa sekä hakusaartoa. Liitto on lisännyt myös uusina toimina työtaistelujen piiriin pitkiä työvuoroja koskevat sopimukset, matka-ajan työ- ja lepoaikojen poikkeusten sopimukset sekä ylityökorvauksesta poikkeamista koskevat sopimukset. Nämä työtaistelutoimet koskevat koko maata.

Työtaistelujen ulkopuolelle rajataan henkeä ja terveyttä uhkaavat tehtävät.

Toimet kohdistetaan myös Heta-liittoon järjestäytymättömiin työnantajamallin työnantajiin, jotta jatkossa yhä useampi henkilökohtainen avustaja saisi työehtosopimuksen palkka- ja työehdot turvakseen. Vastuulliset työnantajat järjestäytyvät työnantajaliittoon.

Palkat ja työehdot laahaavat muihin sote-aloihin verrattuna

Henkilökohtainen apu on työtä vammaisten henkilöiden itsenäisen elämän ja itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi. Työ on kuitenkin hyvin usein osa-aikaista ja työsuhteet ovat sirpaleisia. Avustajilla on suuria haasteita toimeentulon kanssa, mikä vaikeuttaa alalle sitoutumista.

JHL:n näkökulmasta keskeiset työehtosopimusneuvottelujen haasteet liittyvät siihen, että henkilökohtaisten avustajien ansiotaso on liian matala työn vaativuuteen ja monipuolisuuteen nähden. Alan työehdot ovat myös yleisesti sosiaali- ja terveysalaa merkittävästi heikommat.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa, että henkilökohtaisen avun järjestämisvastuu on hyvinvointialueilla. Suurin osa avusta tuotetaan kuitenkin työnantajamallilla, jossa vammainen itse on työnantaja avustajalleen ja hyvinvointialue rahoittaa työnantajana toimimisesta aiheutuvat kustannukset.

– Työehdot ovat huomattavasti heikommat kuin silloin, jos hyvinvointialueet tuottaisivat palvelun itse, painottaa Niemi-Laine.

– Vaikka henkilökohtainen apu on yksi keskeisimmistä vammaispalveluista, on alan ansiokehitys jäänyt jälkeen sosiaali- ja terveysalan yleisestä kehityksestä. Työnantajamallilla työskentelevien henkilökohtaisten avustajien asemaa ja työehtoja on parannettava, jotta vaativaan työhön on mahdollista sitoutua ja myös tulla toimeen työllään, Niemi-Laine jatkaa.

Työnantajamallissa myös pitkien työvuorojen teettäminen on mahdollista. JHL ei vastusta sinänsä henkilökohtaisen avun luonteeseen kuuluvia työaikajoustoja, kunhan avustajien työsuojelu toteutuu. Nykytilanteessa henkilökohtaiset avustajat eivät kuitenkaan saa näistä joustoista ylityökorvausta. Heta-tesissa työvuorot voivat olla pisimmillään jopa 48 tunnin mittaisia.

Mikäli hyvinvointialue tuottaisi järjestämisvastuulleen kuuluvan henkilökohtaisen avun itse, avustajien ylityöt ja niiden korvaustaso määrittyisivät sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työ- ja virkaehtosopimuksen eli sotesopimuksen mukaan.

JHL katsoo, että avustajat ansaitsevat oikeudenmukaisen korvauksen siitä, että he vastaavat joustavasti avun käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin.

Työnantajamalli on tällä hetkellä yleisin tapa järjestää henkilökohtaista apua. Avustajapula on kuitenkin suuri, työsuhteet lyhimmillään vain muutaman kuukauden mittaisia ja vakituisten avustajien löytäminen on vaikeaa. Työnantajamallilla työllistyy yli 20 000 henkilökohtaista avustajaa.

Lisätiedot:

Päivi Niemi-Laine, puheenjohtaja, 040 702 4772
Laura Tuominen, vastaava sopimusasiantuntija 050 4092 460

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.