JHL: Rautatiealan sovintoesitys hyväksytty

Uusi kaksivuotinen työehtosopimus on syntynyt rautatiealalla.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n hallitus sekä Raideammattilaiset JHL:n hallitus ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Anu Sajavaaran keskiviikkona tekemän rautatiealan sovintoehdotuksen, joten lakonuhat väistyvät. Työnantajia edustava Palta on myös hyväksynyt uuden työehtosopimuksen.

– Ympäristössä olevat realiteetit huomioiden lopputulos on siedettävä. Hyvänä asiana voi pitää, että nyt palkkaliitteessä 4 olevien raitiovaunukuljettajien, metrojunakuljettajien ja kaupunkiraideliikennekuljettajien palkkaukseen liittyvät vinoutumat on saatu korjattua järjestelyerällä, joka on 207 euroa ohjekuukausipalkkoihin sopimuskauden aikana, neuvottelupäällikkö Teppo Järnstedt toteaa.

– Lisäksi nyt saimme työehtosopimukseen ei synnyttävälle vanhemmalle 32 palkallista vanhempainvapaapäivää entisen 3 päivän sijaan, joten nyt työehtosopimus on perhevapaauudistuksen hengen mukainen.

Palkkoja korotetaan kahden vuoden aikana yhteensä 6 prosenttia. Myös takuuosia ja euromääräisiä lisiä korotetaan yleiskorotuksen verran. Sopimus sisältää huhtikuun 2023 palkan yhteydessä maksettavan 500 euron kertaerän.

JHL ilmoitti aiemmin kahdesta työtaistelusta maaliskuussa: ensimmäinen olisi ollut 6.-10.3. ja toinen 13.-17.3. Mahdolliset työtaistelut olisivat koskeneet kaikkia rautatiealan työehtosopimuksen soveltamisalan piirissä olevia toimintoja ja yrityksiä koko Suomessa.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 165 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.