JHL uuteen lakkoon Jyväskylässä, kaupunki ei kuuntele työntekijöitään vaan uhkaa yhä jättilomautuksilla ja irtisanomisilla

Jyväskylän kaupunki ei suostu jatkamaan henkilöstönsä kanssa keskusteluja keinoista, joilla kaupungin talous saataisiin tasapainoon ilman irtisanomisia, jättilomautuksia ja työehtojen heikennyksiä. JHL vastaa keskusteluhaluttomuuteen lakolla, jossa ovat perjantaina 6.11. mukana varhaiskasvatus, koulunkäynninohjaajat, liikunta-, katu- ja viherpalvelut sekä kaupungin ruokahuollosta vastaava Kylän Kattaus.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ei ymmärrä, miksi Jyväskylän kaupunki ei kuuntele säästötoimien ja työn tehostamisen toteuttamisessa työn parhaita asiantuntijoita, kaupungin omia työntekijöitä.

−Koska kaupunki ei halua kuunnella järkipuhetta, meidän on julistettava Jyväskylään uusi lakko perjantaina 6.11. Lakolla puolustamme kaupungin henkilöstöä, heidän toimeentuloaan ja työssä jaksamistaan sekä kaupunkilaisten elämään vaikuttavien palvelujen laatua ja sujuvuutta, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine toteaa.

Perjantain lakkoon osallistuvat varhaiskasvatuksessa, koulunkäynninohjaajina, liikunta-, katu ja viherpalveluissa sekä Kylän Kattauksessa työskentelevät JHL:n jäsenet. Lakon ulkopuolelle on rajattu työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle.

JHL:n saamien tietojen mukaan Jyväskylän kaupunginhallitus olisi päättämässä maanantaina 9.11. henkilöstöön vaikuttavista säästötoimista ja ajankohdista.

−Kaupungin päättäjät ovat nyt paljon vartijoina. Toivottavasti järkeä löytyy. Päättäjien on uskallettava tarttua oikeisiin asioihin; toiminnan tehokkuuteen ja osaamisen puutteisiin. Säästöjen maksattaminen henkilöstöllä ei ole kestävä keino.  Säästötoimenpiteitä suunniteltaessa on lisäksi otettava huomioon palvelujen kokonaisuus. Ettei käy niin, että jonkun toiminnan lakkauttaminen tai supistaminen aiheuttaisi palveluntarpeen lisääntymistä tai muita kustannuksia muualla kaupungin omissa tai ostettavissa palveluissa, Niemi-Laine korostaa.

Niemi-Laine muistuttaa, että henkilöstöjärjestöt ja työsuojeluvaltuutetut esittivät jo kesäkuussa monia varteenotettavia tehostamistoimia, mutta kaupunki jätti kaikki sellaiset keinot kokonaan huomiotta. Se mitä ilmeisimmin koki ne itselleen hankaliksi. Tällaisia keinoja olisivat olleet muun muassa maltillinen veroprosentin korotus, kaupungin hankintojen ja ostopalvelujen selvittäminen sekä hankintaosaamisen vahvistaminen.

JHL:n puheenjohtajan mukaan jo yt-neuvottelut osoittivat, että kaupunki ei kuuntele riittävästi henkilöstöään eikä ota tosissaan sen ehdotuksia talouden kuntoon saamiseksi.

Keskiviikkona 4.11. henkilöstön edustajat tapasivat etäkokouksessa Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koiviston ja henkilöstöjohtaja Arja Aroheinän. Henkilöstöjärjestöt olisivat halunneet saada vastauksia yt-neuvotteluissa epäselviksi ja avoimiksi jääneisiin kysymyksiin, mutta johtajat ilmoittivat tylysti, että neuvottelut ovat päättyneet eikä vastauksia tipu.

Jyväskylän kaupungin JHL:läinen päätoiminen luottamusmies Kati Kytömaa kummastelee kaupungin asennoitumista yt-neuvotteluihin.

−Kaupunki näyttää olevan sitä mieltä, että yt-neuvottelut olisi käyty koko ensi vuoden osalta ja sillä olisi mandaatti toimia kuten haluaa. Se tuntuu olettavan, että tapahtuipa ensi vuonna mitä tahansa, uusia neuvotteluja ei enää tarvitsisi käydä. Mutta eihän se niin mene, yt-neuvotteluja ei voi käydä varastoon, hän sanoo.

Lue lisää: jhl.fi/jarkeaJyvaskyla

Lisätietoja:
puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine p. 040 702 4772
päätoiminen luottamusmies Kati Kytömaa, p. 050 440 4014

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.